Summary.
A 71-year-old patient had been suffering from pain-free obstructive jaundice for 8 weeks. Ultrasonography and computed tomography revealed an inhomogeneous mass (diameter 7 × 6 cm) in the head of the pancreas. In combination with a CA 19–9 of 329 U/l, the findings were highly suggestive of a pancreatic carcinoma. Endoscopic implantation of a pigtail drain into the dilated choledochal duct was performed. A partial duodenopancreatectomy (Whipple's procedure) became necessary because of continuous bleeding with hemodynamic disorders after endoscopic papillotomy. In the histopathological examination a low-grade malignant non-Hodgkin lymphoma of the pancreas (follicular centroblastic-centrocytic) was diagnosed. The differential diagnosis of primary pancreatic lymphoma from pancreatic carcinoma is usually impossible. Neither clinical nor laboratory nor imaging methods indicate to the correct diagnosis. In cases of relatively large pancreatic tumor masses and impression of the pancreatic duct without infiltration, a primary pancreatic lymphoma should be considered and a histological diagnosis by biopsy should be performed.
Zusammenfassung.
Bei einem 71 jährigen Patienten mit einem seit 8 Wochen bestehenden schmerzlosen Verschlußikterus war sonographisch und computertomographisch eine 7 × 6 cm große Raumforderung im Bereich des Pankreaskopfes nachweisbar, die in Zusammenhang mit einem CA 19–9 von 329 U/l hochgradig verdächtig auf ein Pankreascarcinom war. Nach endoskopischer Einlage einer Pigtail-Drainage in den mit 2,7 cm deutlich dilatierten Ductus hepatocholedochus (DHC) machte eine anhaltende kreislaufwirksame Blutung aus dem DHC eine notfallmäßige partielle Duodenopankreatektomie nach Whipple erforderlich. Die histopathologische Untersuchung ergab ein sklerosierendes folliculäres centroblastisch-centrocytisches Lymphom i. S. eines niedrig malignen Non-Hodgkin-Lymphoms (NHL) des B-Zell-Systems. Eine sichere Abgrenzung des primären NHL des Pankreas zum Pankreascarcinom ist weder klinisch noch durch laborchemische oder bildgebende Verfahren sicher möglich. Die Impression des Ductus pancreaticus ohne Infiltration bei relativ großen Tumorprozessen sollte an eine extranodale Manifestation eines NHL denken lassen und eine histologische Abklärung herbeiführen.
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Hamm, M., Röttger, P. & Fiedler, C. Das primäre Non-Hodgkin-Lymphom des Pankreas. Chirurg 69, 301–305 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050417
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050417