Summary.
During a 4-year period we treated four patients with gallstone ileus by enterotomy and extraction of the impacted concrement. Diagnosis was quickly established by abdominal ultrasound examination in all cases. Lacking visibility of the gallbladder in the clinical setting of ileus and subileus proved to be a sonographic clue of gallstone ileus and prompted a thorough search for the obturating gallstone which could definitely be demonstrated as an intraluminal semicircular reflex with strong echos and a sonic shadow in all patients. Thus, due to early diagnosis and timely surgical intervention, even in the absence of full-blown ileus, all of our elderly patients and those with a multitude of diseases still had a favorable outcome.
Zusammenfassung.
Während der letzten vier Jahre wurden vier Patienten mit Gallensteinileus in unserem Krankenhaus mittels Enterotomie und Steinextraktion behandelt. Wesentlich zur raschen Diagnosestellung hat die Ultraschalluntersuchung des Abdomens beigetragen. Hierbei waren die fehlende sonographische Darstellbarkeit der Gallenblase, der Nachweis eines semizirkulären Schallreflexes mit dorsalem Schallschatten im Mittelbauch und Pendelperistaltik im leicht aufgestauten Dünndarm pathognomonisch. Dank der frühzeitigen Indikationsstellung zur Operation, auch bei klinisch und radiologisch nicht immer eindeutigen Ileuszeichen, konnten die hoch betagten Patienten rechtzeitig und erfolgreich operiert werden.
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Manner, M., Stickel, W. Ultraschallkriterien des Gallensteinileus. Chirurg 69, 270–273 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050411
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050411