Summary.
In the course of an infection with human immunodeficiency virus, a large variety of complications affecting all organ systems can occur. However, complications affecting the vascular system demanding surgical intervention are rare. In the case presented we report a 67-year-old HIV-seropositive patient who underwent surgery for a huge abscess in the thigh. Intraoperatively unexpectedly we found a mycotic aneurysm of the femoral superficial artery and the causactive bacterium proved to be Salmonella enteritidis. Because of the rising number of HIV-infected patients we suspect that the amount of complications involving the vascular system and demanding surgical intervention will also increase. Therefore, when diagnosing and deciding on therapy for patients with AIDS, the physician must be awaren that vascular complications due as a result of HIV infection might occur more frequently in the future.
Zusammenfassung.
Im Verlauf einer Infektion mit dem human immunodeficiency virus (HIV) können sehr verschiedenartige Komplikationen mit Beteiligung aller Organsysteme auftreten. Komplikationen des Gefäßsystems, die eine chirurgische Therapie erfordern, sind hingegen selten. Wir berichten über einen 67 jährigen HIV-seropositiven Patienten, bei dem ein großer Oberschenkelabsceß operiert wurde. Intraoperativ stellte sich der Befund unerwarteterweise als ein mykotisches Aneurysma der A. femoralis superficialis dar, bei dem als ursächlicher Erreger Salmonella enteritidis gefunden wurde. Es ist anzunehmen, daß bei ansteigender Zahl von HIV-infizierten Patienten Komplikationen des Gefäßsystems mit der Notwendigkeit einer gefäßchirurgischen Versorgung ebenfalls häufiger werden. Bei der Diagnosestellung und Therapieplanung von HIV-infizierten Patienten sollte daher schon frühzeitig eine HIV-bedingte Gefäßerkrankung mitbedacht werden.
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Grotemeyer, D., Graupe, F., Mackrodt, HG. et al. Salmonella enteritidis infiziertes falsches Aneurysma der Arteria femoralis superficialis bei einem HIV-seropositiven Patienten. Chirurg 69, 204–206 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050397
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050397