Summary.
This prospective study served as a quality control of a revision concept for case of post-traumatic infection following open reduction and internal fixation in fracture treatment. It is based on clinical and microbiological criteria and has two aims: (1) eradication of the infection and avoidance of development of chronic osteitis; (2) maintenance of internal fixation, if possible. Thirty-four patients were recruited in this study. Surgical revisions were performed according to a consistant concept (débridement, irrigation, local chemotherapy, drainage) in defined time intervals (2 days). The operation site had to be bacteriologically clean after four revisions. Otherwise, the implant had to be removed. Both aims were reached in 11 cases: management of infection with maintenance of internal fixation. In 23 cases the implant material had to be removed. Nevertheless the infection was eliminated in all these patients without exception. The following risk factors for mandatory implant removal were evaluated: diabetes, arteriosclerosis, alcoholism, nicotine. This revision concept helps in the management of acute postoperative osteitis following ORIF in fracture treatment and in avoiding the development of chronic osteitis.
Zusammenfassung.
Die vorgestellte, prospektive Studie dient als Qualitätskontrolle eines befund- und antibiogrammgerechten Revisionskonzepts bei akuten ( < 3 Monate) postoperativen Infektionen nach Osteosynthesen. Die Therapie verfolgt 2 hierarchisch abgestufte Zielsetzungen: 1. Infektsanierung und Vermeidung des Übergangs der akuten in die chronische Osteitis; 2. Erhaltung der Osteosynthese, soweit möglich. 34 Patienten wurden in diese Studie rekrutiert. Die operativen Revisionen erfolgten zeitlich definiert (Abstand 2 Tage) nach einheitlichem Konzept (Débridement, Spülung, lokaler Wirkstoffträger, Drainage). Nach 4 Revisionen mußte der Operationssitus bakteriologisch sauber sein, ansonsten erfolgte die Materialentfernung. In 11 Fällen konnten beide Ziele erreicht werden: Infektsanierung und Erhaltung der Osteosynthese. In 23 Fällen mußte das Implantat entfernt werden, die Ausheilung des Infekts gelang dann in allen Fällen. Als Risikofaktoren für eine zur Infektsanierung obligate Materialentfernung konnten evaluiert werden. Diabetes, AVK, erhöhter Alkoholkonsum, Nicotinabusus. Das vorgestellte Revisionskonzept trägt dazu bei, nach operativer Frakturversorgung den potentiellen Übergang einer akuten zur chronischen Osteitis nach Möglichkeit zu verhindern.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hofmann, G., Bär, T. & Bühren, V. Osteosyntheseimplantat und früher postoperativer Infekt: Sanierung mit oder ohne Materialentfernung?. Chirurg 68, 1175–1180 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050341
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050341