Skip to main content
Log in

Osteosyntheseimplantat und früher postoperativer Infekt: Sanierung mit oder ohne Materialentfernung?

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Summary.

This prospective study served as a quality control of a revision concept for case of post-traumatic infection following open reduction and internal fixation in fracture treatment. It is based on clinical and microbiological criteria and has two aims: (1) eradication of the infection and avoidance of development of chronic osteitis; (2) maintenance of internal fixation, if possible. Thirty-four patients were recruited in this study. Surgical revisions were performed according to a consistant concept (débridement, irrigation, local chemotherapy, drainage) in defined time intervals (2 days). The operation site had to be bacteriologically clean after four revisions. Otherwise, the implant had to be removed. Both aims were reached in 11 cases: management of infection with maintenance of internal fixation. In 23 cases the implant material had to be removed. Nevertheless the infection was eliminated in all these patients without exception. The following risk factors for mandatory implant removal were evaluated: diabetes, arteriosclerosis, alcoholism, nicotine. This revision concept helps in the management of acute postoperative osteitis following ORIF in fracture treatment and in avoiding the development of chronic osteitis.

Zusammenfassung.

Die vorgestellte, prospektive Studie dient als Qualitätskontrolle eines befund- und antibiogrammgerechten Revisionskonzepts bei akuten ( < 3 Monate) postoperativen Infektionen nach Osteosynthesen. Die Therapie verfolgt 2 hierarchisch abgestufte Zielsetzungen: 1. Infektsanierung und Vermeidung des Übergangs der akuten in die chronische Osteitis; 2. Erhaltung der Osteosynthese, soweit möglich. 34 Patienten wurden in diese Studie rekrutiert. Die operativen Revisionen erfolgten zeitlich definiert (Abstand 2 Tage) nach einheitlichem Konzept (Débridement, Spülung, lokaler Wirkstoffträger, Drainage). Nach 4 Revisionen mußte der Operationssitus bakteriologisch sauber sein, ansonsten erfolgte die Materialentfernung. In 11 Fällen konnten beide Ziele erreicht werden: Infektsanierung und Erhaltung der Osteosynthese. In 23 Fällen mußte das Implantat entfernt werden, die Ausheilung des Infekts gelang dann in allen Fällen. Als Risikofaktoren für eine zur Infektsanierung obligate Materialentfernung konnten evaluiert werden. Diabetes, AVK, erhöhter Alkoholkonsum, Nicotinabusus. Das vorgestellte Revisionskonzept trägt dazu bei, nach operativer Frakturversorgung den potentiellen Übergang einer akuten zur chronischen Osteitis nach Möglichkeit zu verhindern.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hofmann, G., Bär, T. & Bühren, V. Osteosyntheseimplantat und früher postoperativer Infekt: Sanierung mit oder ohne Materialentfernung?. Chirurg 68, 1175–1180 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050341

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050341

Navigation