Summary.
We report the case of a 64-year-old female with an intrahepatic aneurysm of the right hepatic artery. Initially uncharacteristic upper abdominal symptoms were followed by repeated upper gastrointestinal bleeding and, eventually, hemorrhagic shock. Finding the cause of severe hematemesis was challenging due to a previous Billroth-II gastric resection. Delayed diagnosis of hemobilia necessitated coeliacography, whereby an intrahepatic aneurysm of the right hepatic artery was found and, during the same session, superselective embolization was achieved. If the cause of upper abdominal complaints remains unknown after routine diagnostic measures and the origin of bleeding in the upper gastrointestinal tract cannot be identified, aneurysms of abdominal arteries should be considered. Hemobilia of unknown etiology should always be an indication for coeliacography. The superselective angiographic embolization of intrahepatic aneurysms is a promising form of treatment with low risk.
Zusammenfassung.
Wir berichten über ein intrahepatisches Aneurysma in einem peripheren Ast der A. hepatica dextra bei einer 64 jährigen Patientin. Nach zunächst uncharakteristischer Oberbauchsymptomatik war es zu wiederholten akuten oberen Gastrointestinalblutungen bis zur Schocksymptomatik gekommen, deren Ursachenfindung bei Zustand nach Billroth-II-Magenresektion erschwert war. Erst die verzögert diagnostizierte Hämobilie führte zur Cöliacographie. Bei Nachweis eines intrahepatischen Aneurysmas der A. hepatica dextra gelang noch in gleicher Sitzung die angiographische superselektive Embolisation. Obere Gastrointestinalblutungen ohne den sicheren Nachweis einer entsprechenden Blutungsquelle sollten immer an ein Aneurysma im Bereich der Visceralarterien denken lassen und eine ätiologisch unklare Hämobilie stets Anlaß zur Cöliacographie sein. Die superselektive angiographische Embolisation intrahepatischer Aneurysmen ist eine risikoarme und erfolgversprechende Therapiemöglichkeit.
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Hanke, S., Ockert, D., Nagel, M. et al. Peripheres Aneurysma der Arteria hepatica als Ursache einer akuten oberen Gastrointestinalblutung Eine Fallbeschreibung. Chirurg 68, 536–539 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050226
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050226