Summary.
Hamartomas are rare benign tumors appearing very often without any symptoms. In case of diagnostic detection the operative exploration is indicated for a correct histological diagnosis and resection. In this report we describe a very rare case of mesenterial hamartoma. During the late postoperative course a refilling chylothorax and chylous ascites occurred. With total parenteral nutrition, excluding short- and long-chain fatty acids, chylous leakage was successfully treated. The chylous exudation was stopped totally; only intraabdominally did minimal ascites persist. The therapy was continued by a oral Ceres diet nutrition. The conservative therapy involving total parenteral nutrition permitted us to avoid the peritoneovenous LeVeen shunt and the associated complications.
Zusammenfassung.
Als seltene gutartige Tumore bleiben Hamartome häufig symptomlos. Ihr Nachweis rechtfertigt eine operative Exploration zur Befundsicherung und Resektion. Am vorliegenden Fall berichten wir über ein seltenes mesenteriales Hamartom. Im späten Verlauf nach partieller Resektion traten komplizierend ein rezidivierender Chylothorax und Chylascites auf. Konsequente totale parenterale Nutrition (TPN) unter Exclusion von kurz- und langkettigen Fettsäuren erbrachte das völlige Sistieren der chylösen Absonderungen im Thorax bei Verbleiben eines Restascites im Abdomen. Durch Fortführung einer Ceres®-Diät wurde ambulant der Therapieerfolg gesichert. Die komplikationsbeladene Anlage eines peritoneovenösen Shunts nach LeVeen konnte dadurch vermieden werden.
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Manger, T., Meyer, F., Malfertheiner, P. et al. Das venöse angiomatöse Hamartom der Mesenterialwurzel Therapie von Chylascites und Chylothorax – eine Kasuistik. Chirurg 68, 168–173 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050168
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050168