Zusammenfassung
Hintergrund
Bei inzwischen zunehmend diagnostizierten kleinen asymptomatischen sporadischen nichtfunktionellen pankreatischen neuroendokrinen Neoplasien (pNEN) besteht oft eine geringe oder unklare prognostische Relevanz der Erkrankung für das Überleben der Patienten.
Fragestellung
Sicherheit und Akzeptanz einer Beobachtungsstrategie vs. operativer Therapie bei kleinen, asymptomatischen nichtfunktionellen (NF-)pNEN.
Material und Methode
Darstellung und Auswertung der wesentlichen Originalliteratur und der entsprechenden nationalen wie europäischen Leitlinien.
Ergebnisse
Operationen kleiner NF-pNEN weisen Komplikationsraten von 15–32 % (Clavien-Dindo ≥ 3) und eine Mortalität von 3,6 % auf. Selbst bei pNEN < 2 cm bestehen in bis zu 11 % bereits Lymphknotenfiliae, deren prognostische Relevanz bei G1-pNEN im Vergleich zur aktiven Beobachtung bislang unklar bleibt. Durchschnittlich 14 % der Patienten mit kleiner NF-pNEN unter aktiver Beobachtung erhielten im Verlauf eine Resektion. Ein relevantes Tumorwachstum unter Beobachtung fand sich in < 20 % der Fälle. In allen gut selektionierten Serien fand sich keine neu aufgetretene distante oder lymphatische Metastasierung unter aktiver Beobachtung, insbesondere kein Fall einer metachron nicht mehr kurablen Erkrankung.
Diskussion
Auch kleine asymptomatische NF-pNEN haben ein geringes Metastasierungspotenzial, dessen klinische Relevanz prospektiv bisher nicht eindeutig geklärt ist. Eine kontrollierte Beobachtung dieser Tumoren ist zumindest eine Alternative zur sofortigen Tumorresektion. Insbesondere Patienten über 70 Jahre profitieren eher nicht von einer Resektion. Für und Wider einer Resektion sollten daher individuell mit dem Patienten abgewogen werden.
Abstract
Background
For the increasingly diagnosed entity of small asymptomatic, sporadic, nonfunctional, pancreatic neuroendocrine neoplasms (pNEN), a negligible or at least unclear prognostic relevance of the disease for patient survival has often been observed.
Objective
Safety and acceptance of a watch-and-wait strategy versus surgical resection for small, asymptomatic nonfunctional (NF) pNEN.
Methods
Presentation and evaluation of the relevant literature as well as the corresponding national and European guidelines.
Results
Surgery of small NF-pNEN shows complication rates of 15–32% (Clavien-Dindo ≥ 3) and a mortality of 3.6%. Even for pNEN < 2 cm the presence of lymph node metastases has been observed in 11% of cases, while their prognostic relevance in G1-pNEN compared with active surveillance remains unclear. On average 14% of patients under active surveillance for small NF-pNEN, underwent a resection. Relevant tumor growth during surveillance was found in < 20% of cases. In all well-selected surveillance cohorts no metachronous lymphatic or distant metastases occurred during active surveillance and especially no cases of a metachronous no longer curable disease.
Conclusion
Even small asymptomatic NF-pNEN have a certain metastatic potential but the clinical relevance has prospectively not yet been clearly determined. Controlled surveillance of these tumors is at least an alternative to immediate tumor resection. Especially patients above 70 years old do not seem to benefit from resection. The pros and cons of a resection should therefore be individually evaluated with the patient.
Literatur
Barenboim A, Lahat G, Nachmany I et al (2020) Resection versus observation of small asymptomatic nonfunctioning pancreatic neuroendocrine tumors. J Gastrointest Surg 24(6):1366–1374
Berge T, Linell F (1976) Carcinoid tumours. Frequency in a defined population during a 12-year period. Acta Pathol Microbiol Scand A 84(4):322–330
Falconi M, Eriksson B, Kaltsas G et al (2016) ENETS consensus guidelines update for the management of patients with functional pancreatic neuroendocrine tumors and non-functional pancreatic Neuroendocrine tumors. Neuroendocrinology 103(2):153–171
Fischer L, Bergmann F, Schimmack S et al (2014) Outcome of surgery for pancreatic neuroendocrine neoplasms. Br J Surg 101(11):1405–1412
Gaujoux S, Partelli S, Maire F et al (2013) Observational study of natural history of small sporadic nonfunctioning pancreatic neuroendocrine tumors. J Clin Endocrinol Metab 98(12):4784–4789
Howe JR, Merchant NB, Conrad C et al (2020) The north American neuroendocrine tumor society consensus paper on the surgical management of pancreatic neuroendocrine tumors. Pancreas 49(1):1–33
Jung JG, Lee KT, Woo YS et al (2015) Behavior of small, asymptomatic, nonfunctioning pancreatic neuroendocrine tumors (NF-PNETs). Medicine 94(26):e983
Landoni L, Marchegiani G, Pollini T et al (2019) The evolution of surgical strategies for pancreatic neuroendocrine tumors (pan-NENs): time-trend and outcome analysis from 587 consecutive resections at a high-volume institution. Ann Surg 269(4):725–732
Lee LC, Grant CS, Salomao DR et al (2012) Small, nonfunctioning, asymptomatic pancreatic neuroendocrine tumors (PNETs): role for nonoperative management. Surgery 152(6):965–974
Mintziras I, Keck T, Werner J et al (2019) Implementation of current ENETS guidelines for surgery of small (≤2 cm) pancreatic neuroendocrine neoplasms in the German surgical community: an analysis of the prospective DGAV StudoQ|pancreas registry. World J Surg 43(1):175–182
Najafi N, Mintziras I, Wiese D, Albers MB, Maurer E, Bartsch DK (2020) A retrospective comparison of robotic versus laparoscopic distal resection and enucleation for potentially benign pancreatic neoplasms. Surg Today 50(8):872–880
Nießen A, Schimmack S, Sandini M et al (2021) C‑reactive protein independently predicts survival in pancreatic neuroendocrine neoplasms. Sci Rep 11(1):23768
Partelli S, Cirocchi R, Crippa S et al (2017) Systematic review of active surveillance versus surgical management of asymptomatic small non-functioning pancreatic neuroendocrine neoplasms. Br J Surg 104(1):34–41
Partelli S, Mazza M, Andreasi V et al (2019) Management of small asymptomatic nonfunctioning pancreatic neuroendocrine tumors: limitations to apply guidelines into real life. Surgery 166(2):157–163
Partelli S, Ramage JK, Massironi S et al (2020) Management of asymptomatic sporadic nonfunctioning pancreatic neuroendocrine neoplasms (ASPEN) ≤2 cm: study protocol for a prospective observational study. Front Med 7:598438
Primavesi F, Andreasi V, Hoogwater FJH et al (2020) A preoperative clinical risk score including C‑reactive protein predicts Histological tumor characteristics and patient survival after surgery for sporadic non-functional pancreatic Neuroendocrine neoplasms: an international multicenter cohort study. Cancers 12(5):1235
Ricci C, Partelli S, Landoni L et al (2021) Sporadic non-functioning pancreatic neuroendocrine tumours: multicentre analysis. Br J Surg 108(7):811–816
Rinke A, Wiedenmann B, Auernhammer C et al (2018) S2k-Leitlinie Neuroendokrine Tumore [Practice guideline neuroendocrine tumors—AWMF-Reg. 021-27. Z Gastroenterol 56(6):583–681
Sadot E, Reidy-Lagunes DL, Tang LH et al (2016) Observation versus resection for small asymptomatic pancreatic neuroendocrine tumors: a matched case-control study. Ann Surg Oncol 23(4):1361–1370
Sallinen VJ, Le Large TYS, Tieftrunk E et al (2018) Prognosis of sporadic resected small (≤2 cm) nonfunctional pancreatic neuroendocrine tumors—a multi-institutional study. HPB 20(3):251–259
Tanaka M, Heckler M, Mihaljevic AL et al (2021) Systematic review and metaanalysis of lymph node metastases of resected pancreatic neuroendocrine tumors. Ann Surg Oncol 28(3):1614–1624
Toyoda J, Sahara K, Tsilimigras DI et al (2021) Survival benefit of primary tumor resection among elderly patients with pancreatic neuroendocrine tumors. World J Surg 45(12):3643–3651
Triponez F, Sadowski SM, Pattou F et al (2018) Long-term follow-up of MEN1 patients who do not have initial surgery for small ≤2 cm nonfunctioning pancreatic neuroendocrine tumors, an AFCE and GTE study: association francophone de chirurgie endocrinienne & groupe d’etude des tumeurs endocrines. Ann Surg 268(1):158–164
Wiese D, Kampe K, Waldmann J et al (2016) C‑reactive protein as a new prognostic factor for survival in patients with pancreatic neuroendocrine neoplasia. J Clin Endocrinol Metab 101(3):937–944
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
D. Wiese und D.K. Bartsch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
T. Hackert
M.W. Büchler, Heidelberg
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Wiese, D., Bartsch, D.K. Kontroverse: asymptomatische kleine pankreatische neuroendokrine Neoplasien. Chirurgie 93, 739–744 (2022). https://doi.org/10.1007/s00104-022-01647-2
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-022-01647-2