Solid-pseudopapilläre Neoplasien des Pankreas

Diagnostik, chirurgische Therapie und postoperatives Outcome

Solid pseudopapillary neoplasms of the pancreas

Diagnostics, surgical treatment and postoperative outcome

Zusammenfassung

Hintergrund

Bei den malignen soliden pseudopapillären Neoplasien (SPN) handelt es sich um eine seltene Tumorentität des Pankreas. Die Prognose der SPN ist generell exzellent, allerdings haben einige Tumoren ein malignes Potenzial und neigen zur Metastasierung bzw. zum Rezidiv.

Ziel der Studie

Untersucht werden soll, ob es histopathologische oder operationstechnische Risikofaktoren gibt, die das biologische Potenzial von SPN einschätzen lassen.

Patienten und Methoden

Das Patientenkollektiv aus 2 großen deutschen Pankreaszentren aus den Jahren 2009 bis 2018 wird in Bezug auf das Vorkommen von SPN, das chirurgische Management, histopathologische Tumorcharakteristika und das postoperative Outcome evaluiert.

Ergebnisse

Es wurden 22 Patienten (17 Frauen, 5 Männer) mit SPN operiert. Das Alter der Patienten lag im Median bei 37 Jahren (Range 19–69 Jahre). Zum Zeitpunkt der Resektion zeigten 20 Patienten ein auf das Pankreas begrenztes Tumorwachstum. Eine Patientin mit Rezidiv einer auswärts resezierten SPN wies einen Lymphknotenbefall auf. Eine weitere Patientin hatte ein hepatisch metastasiertes Rezidiv (Union Internationale contre Cancer (UICC)-Stadium IV) einer auswärtig resezierten SPN. Während sämtliche Patienten im Rahmen des Follow-ups rezidivfrei überlebten, entwickelte diese Patientin erneut Leberfiliae. Die Überlebensrate bis zum Ende des Follow-ups (Median 43 Monate; Range 1–132 Monate) dieser Studie lag bei 100 %.

Diskussion

Es mangelt an Kenntnissen bezüglich möglicher Parameter, die das biologische Verhalten von SPN vorhersagen lassen. Außer einer erhöhten Rezidivwahrscheinlichkeit nach Resektion eines SPN-Rezidives ließen sich am untersuchten Patientenkollektiv keine klaren Risikofaktoren ausmachen, die auf ein gesteigertes malignes Potenzial und ein möglicherweise schlechteres Outcome hinweisen könnten. Nur eine radikale operative Resektion mit Lymphadenektomie ermöglicht eine sichere Abschätzung des Tumorstadiums und eine Entfernung möglicherweise betroffener Lymphknoten, die beim Belassen Ursache eines Rezidivs sein könnten.

Abstract

Background

Malignant solid pseudopapillary neoplasms (SPN) are rare tumor entities of the pancreas. The prognosis for SPN is generally excellent, although some tumors have malignant potential and tend to metastasize or relapse.

Objective

The aim was to investigate whether there are histopathological or surgical risk factors that enable the biological potential of SPN to be estimated.

Patients and methods

Data from patients with SPN treated in two large German pancreas centers from 2009 to 2018 were evaluated with respect to the occurrence of SPN, surgical management, histopathological tumor characteristics and the postoperative outcome.

Results

A total of 22 patients with SPN (17 women, 5 men) were operated on. The median age of the patients was 37 years (range 19–69 years). At the time of surgery 20 patients showed tumor growth limited to the pancreas. A female patient with recurrence of an externally resected SPN had lymph node involvement. Another female patient had a hepatic metastatic recurrence (Union Internationale contre Cancer (UICC) stage IV) of an externally resected SPN. Although all patients survived recurrence-free during the follow-up, this patient developed liver metastases again. The survival rate up to the end of the follow-up (median 43 months; range 1–132 months) of this study was 100%.

Conclusion

There is a lack of knowledge of the possible parameters that can be used to predict the biological behavior of SPN. Apart from an increased likelihood of recurrence after resection of an SPN recurrence, no clear risk factors could be identified in the examined patient collective that could indicate an increased malignant potential and a possibly poorer outcome. Only a radical surgical resection with lymphadenectomy enables a reliable assessment of the tumor stage and the removal of possibly affected lymph nodes, which could be the cause of a recurrence if left intact.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1

Literatur

  1. 1.

    (Awmf) Adwmf (2013) S3-Leitlinie zum exokrinen Pankreaskarzinom (AWMF-Registernummer: 032/0100. Version 10 2013). https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/032-010OLl_S3_Exokrines_Pankreaskarzinom_21112013-abgelaufen.pdf. Zugegriffen: 6. März 2021

  2. 2.

    Aosasa S, Nishikawa M, Hoshikawa M et al (2018) RAMPS procedure for adenocarcinoma of the body and tail of the pancreas: how I do it. Surg Pancreat Periampullary Cancer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-7464-6_18

    Google Scholar 

  3. 3.

    Bassi C, Marchegiani G, Dervenis C et al (2016) The 2016 update of the International Study Group (ISGPS) definition and grading of postoperative pancreatic fistula: 11 Years After. Surgery 161:584–591

    Google Scholar 

  4. 4.

    Chen C, Jing W, Gulati P et al (2004) Melanocytic differentiation in a solid pseudopapillary tumor of the pancreas. J Gastroenterol 39:579–583

    Google Scholar 

  5. 5.

    Dindo D, Demartines N, Clavien P (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240:205–213

    Google Scholar 

  6. 6.

    Estrella JS, Li L, Rashid A et al (2014) Solid pseudopapillary neoplasm of the pancreas: clinicopathologic and survival analyses of 64 cases from a single institution. Am J Surg Pathol 38:147–157

    Google Scholar 

  7. 7.

    Frantz VK (1959) Tumors of the pancreas. In: Atlas of tumor pathology. Fascicles 22 and 28, Section 7. Armed forces institute of pathology, Washington DC, S 32–33

    Google Scholar 

  8. 8.

    Gao H, Gao Y, Yin L et al (2018) Risk factors of the recurrences of pancreatic solid pseudopapillary tumors: a systematic review and meta-analysis. J Cancer 9:1905–1914

    Google Scholar 

  9. 9.

    Hao EIU, Hwang HK, Yoon DS et al (2018) Aggressiveness of solid pseudopapillary neoplasm of the pancreas: a literature review and meta-analysis. Medicine 97:e13147

    Google Scholar 

  10. 10.

    Huffman BM, Westin G, Alsidawi S et al (2018) Survival and prognostic factors in patients with solid pseudopapillary neoplasms of the pancreas. Pancreas 47:1003–1007

    Google Scholar 

  11. 11.

    Kang Cm CSh, Sc K et al (2014) Predicting recurrence of pancreatic solid pseudopapillary tumors after surgical resection: a multicenter analysis in Korea. Ann Surg 260:348–355

    Google Scholar 

  12. 12.

    Jh K, Jm L (2016) Clinicopathologic review of 31 cases of solid pseudopapillary pancreatic tumors: can we use the scoring system of microscopic features for suggesting clinically malignant potential? Am Surg 82:308–313

    Google Scholar 

  13. 13.

    Kumar NAN, Bhandare MS, Chaudhari V et al (2019) Analysis of 50 cases of solid pseudopapillary tumor of pancreas: aggressive surgical resection provides excellent outcomes. Eur J Surg Oncol 45:187–191

    Google Scholar 

  14. 14.

    La Rosa S, Bongiovanni M (2020) Pancreatic solid pseudopapillary neoplasm: key pathologic and genetic features. Arch Pathol Lab Med. https://doi.org/10.5858/arpa.2019-0473-RA

    Google Scholar 

  15. 15.

    Law JK, Ahmed A, Singh VK et al (2014) A systematic review of solid-pseudopapillary neoplasms: are these rare lesions? Pancreas 43:331–337

    Google Scholar 

  16. 16.

    Lin X, Lin R, Lu F et al (2020) Surgical management of solid pseudopapillary neoplasms of pancreas: a single-center experience of 60 patients. Dig Surg. https://doi.org/10.1159/000505062. Epub 2020 Jan 20

    Google Scholar 

  17. 17.

    Liszka L, Mrowiec S, Pajak J et al (2014) Limited usefulness of histopathological features in identification of a clinically aggressive solid-pseudopapillary neoplasm of the pancreas. Pol J Pathol 65:182–193

    Google Scholar 

  18. 18.

    Liu M, Liu J, Hu Q et al (2019) Management of solid pseudopapillary neoplasms of pancreas: a single center experience of 243 consecutive patients. Pancreatology 19:681–685

    Google Scholar 

  19. 19.

    Mulkeen AL, Yoo PS, Cha C (2006) Less common neoplasms of the pancreas. WJG 12:3180–3185

    Google Scholar 

  20. 20.

    Nguyen NQ, Johns AL, Gill AJ et al (2011) Clinical and immunohistochemical features of 34 solid pseudopapillary tumors of the pancreas. J Gastroenterol Hepatol 26:267–274

    Google Scholar 

  21. 21.

    Pancreas Tesgoctot (2018) European evidence-based guidelines on pancreatic cystic neoplasms. Gut 67:789–804. https://doi.org/10.1136/gutjnl-2018-316027

    Google Scholar 

  22. 22.

    Papavramidis T, Papavramidis S (2005) Solid pseudopapillary tumors of the pancreas: review of 718 patients reported in English literature. J Am Coll Surg 200:965–972

    Google Scholar 

  23. 23.

    Reddy S, Jl C, Scudiere J et al (2009) Surgical management of solid-pseudopapillary neoplasms of the pancreas (Franz or Hamoudi tumors): a large single-institutional series. J Am Coll Surg 208:950–957 (discussion 957–959)

    Google Scholar 

  24. 24.

    Scholten L, Van Huijgevoort NCM, Van Hooft JE et al (2018) Pancreatic cystic neoplasms: different types, different management, new guidelines. Visc Med 34:173–177

    Google Scholar 

  25. 25.

    Tang LH, Aydin H, Brennan MF et al (2005) Clinically aggressive solid pseudopapillary tumors of the pancreas: a report of two cases with components of undifferentiated carcinoma and a comparative clinicopathologic analysis of 34 conventional cases. Am J Surg Pathol 29:512–519

    Google Scholar 

  26. 26.

    Tipton SG, Smyrk TC, Sarr MG et al (2006) Malignant potential of solid pseudopapillary neoplasm of the pancreas. Br J Surg 93:733–737

    Google Scholar 

  27. 27.

    Tjaden C, Hassenpflug M, Hinz U et al (2019) Outcome and prognosis after pancreatectomy in patients with solid pseudopapillary neoplasms. Pancreatology 19:699–709

    Google Scholar 

  28. 28.

    Wang X, Chen YH, Tan CL et al (2018) Enucleation of pancreatic solid pseudopapillary neoplasm: Short-term and long-term outcomes from a 7‑year large single-center experience. Eur J Surg Oncol 44:644–650

    Google Scholar 

  29. 29.

    Wente MM, Veit JA, Bassi C et al (2007) Postpancreatectomy hemorrhage (PPH): an International Study Group of Pancreatic Surgery (ISGPS) definition. Surgery 142:20–25

    Google Scholar 

  30. 30.

    Wittekind C (2020) TNM Klassifikation maligner Tumoren, 8. Aufl. Wiley-VCH, (Korrigierter Nachdruck 2020 mit allen Ergänzungen der UICC aus den Jahren 2017 bis 2019)

    Google Scholar 

  31. 31.

    Wright MJ, Javed AA, Saunders T et al (2019) Surgical resection of 78 pancreatic solid pseudopapillary tumors: a 30-year single institutional experience. J Gastrointest Surg 24:874–881

    Google Scholar 

  32. 32.

    Yang F, Yu X, Bao Y et al (2016) Prognostic value of Ki-67 in solid pseudopapillary tumor of the pancreas: huashan experience and systematic review of the literature. Surgery 159:1023–1031

    Google Scholar 

  33. 33.

    Yu P, Cheng X, Du Y et al (2015) Solid pseudopapillary neoplasms of the pancreas: a 19-year multicenter experience in China. J Gastrointest Surg 19:1433–1440

    Google Scholar 

  34. 34.

    Zalatnai A, Kis-Orha V (2019) Solid-pseudopapillary neoplasms of the pancreas is still an enigma: a clinicopathological review. Pathol Oncol Res. https://doi.org/10.1007/s12253-019-00671-8

    Google Scholar 

  35. 35.

    Zhan H, Cheng Y, Wang L et al (2019) Clinicopathological features and treatment outcomes of solid Pseudopapillary neoplasms of the pancreas: a 10-year case series from a single center. J Laparoendosc Adv Surg Tech. https://doi.org/10.1089/lap.2018.0704

    Google Scholar 

Download references

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Dr. med. Monika Silvia Janot-Matuschek.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. Kersting, M. Götz, F.G. Uzunoglu, W. Uhl, J.R. Izbicki, N.C. Blessin und M.S. Janot-Matuschek geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen oder an menschlichem Gewebe wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kersting, S., Götz, M., Uzunoglu, F.G. et al. Solid-pseudopapilläre Neoplasien des Pankreas. Chirurg (2021). https://doi.org/10.1007/s00104-021-01420-x

Download citation

Schlüsselwörter

  • Solide pseudopapilläre Neoplasie
  • Pankreastumor
  • Wachstumsverhalten
  • Prognoseparameter
  • Outcome

Keywords

  • Solid pseudopapillary neoplasm
  • Pancreatic tumor
  • Growth behavior
  • Prognostic parameters
  • Outcome