Skip to main content
Log in

Indocyaningrünfluoreszenzfärbung in der Leberchirurgie

Indocyanine green fluorescence staining in liver surgery

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Indocyaningrün (ICG) eröffnet aufgrund seiner rein hepatischen Ausscheidung in Kombination mit seinen Fluoreszenzeigenschaften im Nahinfrarotbereich (NIR) zahlreiche Anwendungsmöglichkeiten in der Leber- und Gallenwegschirurgie.

Ziel der Arbeit

Die Arbeit gibt eine systematische Übersicht zur Anwendung der ICG-Fluoreszenzbildgebung in der offenen und laparoskopischen Leberchirurgie.

Material und Methoden

Es wird eine Literaturübersicht unter Zusammenfassung der aktuellen wissenschaftlichen Original- und Übersichtsarbeiten gegeben.

Ergebnisse

Die ICG-Fluoreszenzbildgebung wird zunehmend häufiger in der Leberchirurgie eingesetzt. Sie ermöglicht zum einen eine Echtzeitdarstellung anatomischer Segmentgrenzen, zum anderen auch – je nach Tumorart – eine direkte oder indirekte Darstellung von Lebertumoren bzw. -metastasen. Zusätzlich könnte auch die Detektion von Gallelecks verbessert werden. Die bisherigen Erfahrungen in der Leberchirurgie zeigen, dass durch die ICG-Bildgebung ein sensitiverer intraoperativer Nachweis zusätzlicher Herde und wahrscheinlich auch eine höhere R0-Resektionsrate ermöglicht werden. Allerdings ist die Anwendung vorwiegend bei oberflächlichen Läsionen hilfreich, da die Eindringtiefe des NIR nur 8–10 mm beträgt.

Diskussion

Die Fluoreszenzfärbung mittels ICG stellt eine wertvolle Ergänzung in der modernen Leberchirurgie dar. Sie ist insbesondere in der laparoskopischen Chirurgie hilfreich, da hier die taktile Kontrolle wegfällt und die dreidimensionale Orientierung erschwert ist. Diese Nachteile können durch die zusätzliche ICG-Echtzeitbildgebung teilweise kompensiert werden.

Abstract

Background

Indocyanine green (ICG) opens up numerous possibilities for applications in hepatobiliary surgery, due to its exclusive hepatic excretion and its fluorescence properties in the near infrared (NIR) spectrum.

Objective

Systematic review of the literature on the application of ICG imaging in open and laparoscopic liver surgery.

Material and methods

Literature review and summary of the recent scientific original articles and reviews.

Results

The ICG fluorescence imaging is increasingly being used in liver surgery. It allows real-time display of the segmental anatomy of the liver. Moreover, depending on the tumor entity, direct or indirect visualization of liver tumors and metastases is also possible. The detection of bile leaks might also be facilitated. Recent experiences in liver surgery have shown that ICG imaging enables a more sensitive intraoperative detection of additional foci and probably also a higher R0 resection rate; however, the application is mainly helpful for superficial lesions, since the depth of penetration of NIR is only 8–10 mm.

Conclusion

Fluorescence staining using ICG is a valuable supplementary tool in modern liver surgery. It is particularly helpful in laparoscopic surgery where tactile control is eliminated and three-dimensional orientation is difficult. These disadvantages can be partially compensated by additional real-time imaging using ICG.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Abbreviations

CRLM:

Kolorektale Lebermetastasen

HCC:

Hepatozelluläres Karzinom

ICG:

Indocyaningrün

NIR/NIRF:

Nahinfrarot/Nahinfrarotfluoreszenz

Literatur

  1. van Manen L, Handgraaf HJM, Diana M et al (2018) A practical guide for the use of indocyanine green and methylene blue in fluorescence-guided abdominal surgery. J Surg Oncol 118:283–300

    Article  Google Scholar 

  2. Shimizu S, Kamiike W, Hatanaka N et al (1995) New method for measuring ICG Rmax with a clearance meter. World J Surg 19:113–118

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Alander JT, Kaartinen I, Laakso A et al (2012) A review of indocyanine green fluorescent imaging in surgery. Int J Biomed Imaging 2012:940585

    Article  Google Scholar 

  4. Sucher R, Rademacher S, Lederer A et al (2019) Laparoscopic left hemihepatectoy applying Intraoperative Indocyanine green fluorescence detection counter perfusion method for visualization. Zentralbl Chir. https://doi.org/10.1055/a-0988-0056

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Nishino H, Hatano E, Seo S et al (2018) Real-time navigation for liver surgery using projection mapping with Indocyanine green fluorescence. Ann Surg 267:1134–1140

    Article  Google Scholar 

  6. de Graaf W, Hausler S, Heger M et al (2011) Transporters involved in the hepatic uptake of (99m)Tcmebrofenin and indocyanine green. J Hepatol 54:738–745

    Article  Google Scholar 

  7. van der Vorst JR, Schaafsma BE, Hutteman M et al (2013) Near-infrared fluorescence-guided resection of colorectal liver metastases. Cancer 119:3411–3341

    Article  Google Scholar 

  8. Ishizawa T, Fukushima N, Shibahara J et al (2009) Real-time identification of liver cancers by using indocyanine green fluorescent imaging. Cancer 115:2491–2504

    Article  Google Scholar 

  9. Kobayashi Y, Kawaguchi Y, Kobayashi K et al (2017) Portal vein territory identification using indocyanine green fluorescence imaging: technical details and short-term outcomes. J Surg Oncol 116:921–931

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Ueno M, Hayami S, Sonomura T et al (2018) Indocyanine green fluorescence imaging techniques and interventional radiology during laparoscopic anatomical liver resection. Surg Endosc 32:1051–1055

    Article  Google Scholar 

  11. Boogerd LS, Handgraaf HJ, Lam HD et al (2017) Laparoscopic detection and resection of occult liver tumors of multiple cancer types using real-time near-infrared fluorescence guidance. Surg Endosc 31:952–961

    Article  Google Scholar 

  12. Kaibori M, Ishizaki M, Matsui K et al (2011) Intraoperative indocyanine green fluorescent imaging for prevention of bile leakage after hepatic resection. Surgery 150:91–98

    Article  Google Scholar 

  13. Li J, Malagó M, Sotiropoulos GC et al (2009) Intraoperative application of “white test” to reduce postoperative bile leak after major liver resection: results of a prospective cohort study in 137 patients. Langenbecks Arch Surg 394:1019–1024

    Article  Google Scholar 

  14. Marino MV, Di Saverio S, Podda M, Gomez Ruiz M, Gomez Fleitas M (2019) The application of Indocyanine green fluorescence imaging during robotic liver resection: a case-matched study. World J Surg 43:2595–2606

    Article  Google Scholar 

  15. Huang SW, Ou JJ, Wong HP (2018) The use of indocyanine green imaging technique in patient with hepatocellular carcinoma. Transl Gastroenterol Hepatol 3:95

    Article  Google Scholar 

  16. Ishizawa T, Masuda K, Urano Y et al (2014) Mechanistic background and clinical applications of indocyanine green fluorescence imaging of hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol 21:440–448

    Article  Google Scholar 

  17. Morita Y, Sakaguchi T, Unno N et al (2013) Detection of hepatocellular carcinomas with near-infrared fluorescence imaging using indocyanine green: its usefulness and limitation. Int J Clin Oncol 18:232–241

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Cheung TT, Ma KW, She WH et al (2018) Pure laparoscopic hepatectomy with augmented reality-assisted indocyanine green fluorescence versus open hepatectomy for hepatocellular carcinoma with liver cirrhosis: A propensity analysis at a single center. Asian J Endosc Surg 11:104–111

    Article  Google Scholar 

  19. Yamada Y, Ohno M, Fujino A et al (2019) Fluorescence-guided surgery for hepatoblastoma with Indocyanine green. Cancers 11:E1215

    Article  Google Scholar 

  20. Abo T, Nanashima A, Tobinaga S et al (2015) Usefulness of intraoperative diagnosis of hepatic tumors located at the liver surface and hepatic segmental visualization using indocyanine green-photodynamic eye imaging. Eur J Surg Oncol 41:257–264

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Barabino G, Porcheron J, Cottier M et al (2016) Improving surgical resection of metastatic liver tumors with near-infrared optical-guided fluorescence imaging. Surg Innov 23:354–359

    Article  Google Scholar 

  22. Handgraaf HJM, Boogerd LSF, Hoppener DJ et al (2017) Long-term followup after near-infrared fluorescence-guided resection of colorectal liver metastases: a retrospective multicenter analysis. Eur J Surg Oncol 43:1463–1471

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Peloso A, Franchi E, Canepa MC et al (2013) Combined use of intraoperative ultrasound and indocyanine green fluorescence imaging to detect liver metastases from colorectal cancer. HPB 15:928–934

    Article  Google Scholar 

  24. Gockel I, Jansen-Winkeln B, Holfert N et al (2019) Possibilities and perspectives of hyperspectral imaging in visceral surgery. Chirurg. https://doi.org/10.1007/s00104-019-01016-6

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Seehofer.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Sucher, M. Brunotte und D. Seehofer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Sucher, R., Brunotte, M. & Seehofer, D. Indocyaningrünfluoreszenzfärbung in der Leberchirurgie. Chirurg 91, 466–473 (2020). https://doi.org/10.1007/s00104-020-01203-w

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-020-01203-w

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation