Zusammenfassung
Die minimal-invasive Adrenalektomie gilt seit über einer Dekade als Goldstandard in der Nebennierenchirurgie. Die laparoskopische Adrenalektomie in Seitenlage und die retroperitoneoskopische Adrenalektomie in Bauchlage haben sich über die Jahre durchgesetzt und sind heutzutage weltweit verbreitet. In diesem Übersichtsartikel werden die Komplikationen der minimal-invasiven Adrenalektomie anhand der zur Verfügung stehenden Daten der Literatur analysiert. Die Rate der intra- und postoperativen Komplikationen wird mit einer Spanne von 0–15 % für die unilaterale Adrenalektomie und bis hin zu über 23 % für die bilaterale Adrenalektomie angegeben. Die Komplikationen der laparoskopischen und retroperitoneoskopischen Operation werden analysiert, wobei keine signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Operationsmethoden festgestellt werden konnten. Allerdings wurden Milzverletzungen und intraabdominelle Abszesse nur bei der Laparoskopie beobachtet, während Bauchwandrelaxationen und Hypoästhesien der Bauchdecke nur bei der retroperitoneoskopischen Operation in Bauchlage festgestellt wurden. Konversionen beeinflussen signifikant (Odds Ratio 6,2) die Rate der peri- und postoperativen Komplikationen. Da Konversionen in erfahrenen Zentren seltener vorkommen, konnte die Einführung einer Mindestmengenregelung für eine Verbesserung der Qualität in der Nebennierenchirurgie sorgen.
Abstract
Over the last decade minimally invasive adrenalectomy has become the gold standard in adrenal surgery. Laparoscopic adrenalectomy with the patient in the lateral decubitus position and posterior retroperitoneoscopic adrenalectomy have gained worldwide acceptance. In this overview the complications of minimally invasive adrenalectomy are analyzed based on the published data. Die incidence of intraoperative and postoperative complications ranges from 0 % to 15 % for unilateral adrenalectomy and rises up to 23 % for bilateral surgery. No significant differences were found between laparoscopic and retroperitoneoscopic operations. Nevertheless, splenic injuries and intra-abdominal abscesses are reported only after laparoscopic procedures, while relaxation and/or hypoesthesia of the abdominal wall are typical for posterior retroperitoneoscopic surgery. Conversion to open surgery significantly influences the rate of perioperative and postoperative complications (odds ratio 6.2); therefore, high surgeon and center case volume could improve the results of adrenal surgery.
Literatur
Barczynski M, Konturek A, Nowak W (2014) Randomized clinical trial of posterior retroperitoneoscopic adrenalectomy versus lateral transperitoneal laparoscopic adrenalectomy with a 5-year follow-up. Ann Surg
Bergamini C, Martellucci J, Tozzi F et al (2011) Complications in laparoscopic adrenalectomy: the value of experience. Surg Endosc 25:3845–3851
Bhoyrul S, Vierra MA, Nezhat CR et al (2001) Trocar injuries in laparoscopic surgery. J Am Coll Surg 192:677–683
Bittner JGT, Gershuni VM, Matthews BD et al (2013) Risk factors affecting operative approach, conversion, and morbidity for adrenalectomy: a single-institution series of 402 patients. Surg Endosc 27:2342–2350
Chandler JG, Corson SL, Way LW (2001) Three spectra of laparoscopic entry access injuries. J Am Coll Surg 192:478–491
Constantinides VA, Christakis I, Touska P et al (2012) Systematic review and meta-analysis of retroperitoneoscopic versus laparoscopic adrenalectomy. Br J Surg 99:1639–1648
Dickson PV, Jimenez C, Chisholm GB et al (2011) Posterior retroperitoneoscopic adrenalectomy: a contemporary American experience. J Am Coll Surg 212:659–667
Eichhorn-Wharry LI, Talpos GB, Rubinfeld I (2012) Laparoscopic versus open adrenalectomy: another look at outcome using the Clavien classification system. Surgery 152:1090–1095
Gaujoux S, Bonnet S, Leconte M et al (2011) Risk factors for conversion and complications after unilateral laparoscopic adrenalectomy. Br J Surg 98:1392–1399
Hanssen WE, Kuhry E, Casseres YA et al (2006) Safety and efficacy of endoscopic retroperitoneal adrenalectomy. Br J Surg 93:715–719
Hauch A, Al-Qurayshi Z, Kandil E (2014) Factors associated with higher risk of complications after adrenal surgery. Ann Surg Oncol
Henry JF, Defechereux T, Raffaelli M et al (2000) Complications of laparoscopic adrenalectomy: results of 169 consecutive procedures. World J Surg 24:1342–1346
Kazaure HS, Roman SA, Sosa JA (2011) Adrenalectomy in older Americans has increased morbidity and mortality: an analysis of 6,416 patients. Ann Surg Oncol 18:2714–2721
Lachenmayer A, Cupisti K, Wolf A et al (2012) Trends in adrenal surgery: institutional review of 528 consecutive adrenalectomies. Langenbecks Arch Surg 397:1099–1107
Park HS, Roman SA, Sosa JA (2009) Outcomes from 3144 adrenalectomies in the United States: which matters more, surgeon volume or specialty? Arch Surg 144:1060–1067
Schreinemakers JM, Kiela GJ, Valk GD et al (2010) Retroperitoneal endoscopic adrenalectomy is safe and effective. Br J Surg 97:1667–1672
Seiler CM, Diener MK (2010) Which abdominal incisions predispose for incisional hernias?. Chirurg 81:186–191
Smith CD, Weber CJ, Amerson JR (1999) Laparoscopic adrenalectomy: new gold standard. World J Surg 23:389–396
Strebel RT, Muntener M, Sulser T (2008) Intraoperative complications of laparoscopic adrenalectomy. World J Urol 26:555–560
Tessier DJ, Iglesias R, Chapman WC et al (2009) Previously unreported high-grade complications of adrenalectomy. Surg Endosc 23:97–102
Varkarakis IM, Allaf ME, Bhayani SB et al (2004) Pancreatic injuries during laparoscopic urologic surgery. Urology 64:1089–1093
Walz MK (1998) Minimally invasive adrenal gland surgery. Chirurg 69:613–620
Walz MK, Alesina PF, Wenger FA et al (2006) Posterior retroperitoneoscopic adrenalectomy – results of 560 procedures in 520 patients. Surgery 140:943–950
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Interessenkonflikt. P.F. Alesina gibt an, dass kein Interesskonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Alesina, P. Komplikationen der minimal-invasiven Adrenalektomie. Chirurg 86, 29–32 (2015). https://doi.org/10.1007/s00104-014-2821-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-014-2821-z
Schlüsselwörter
- Nebenniere
- Komplikationen
- Laparoskopische Adrenalektomie
- Retroperitoneoskopische Adrenalektomie
- Minimal-invasive Adrenalektomie