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Bedeutung der PET für die Chirurgie des Schilddrüsenkarzinomrezidivs

Importance of PET for surgery of recurrent thyroid cancer

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die frühzeitige Erfassung eines Schilddrüsenkarzinomrezidivs sowie das fokussierte operative Vorgehen sind entscheidend für die Prognose des Patienten. Durch die 131I-Ganzkörperszintigraphie ist ein Tumornachweis nicht immer möglich, sodass alternative Bildgebungen notwendig sind. Studien zeigen, dass die Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET/CT) eine frühzeitige Detektierung von Rezidiven und Metastasen ermöglicht.

Fragestellung

Ziel der Studie war die Ermittlung des Stellenwertes der PET/CT beim Schilddrüsenkarzinomrezidiv in der Diagnostik und in der Operationsplanung.

Material und Methoden

Es erfolgte eine Literaturrecherche, Erläuterung durch Fallbeispiele sowie die Erstellung von Flussdiagrammen zur Verdeutlichung des Nachsorgekonzeptes.

Ergebnisse

Bei Patienten mit einem Schilddrüsenkarzinom kann aufgrund der Durchführung eines PET/CTs eine signifikante Steigerung in der Erfassung von Rezidiven und Metastasen erzielt werden. Je nach Subtyp des Tumors werden unterschiedliche Tracer eingesetzt. Durch einen stoffwechselaktiven Tracer, der eine Metabolismussteigerung des Tumors anzeigt, und eine morphologische Korrelation des Tumors durch das CT ist eine präoperative Planung zum fokussierten operativen Vorgehen möglich.

Schlussfolgerungen

Das PET/CT sollte einen festen Stellenwert in der Nachsorge des Schilddrüsenkarzinoms zur frühzeitigen Detektierung eines Rezidivs einnehmen, da es fokussiertes Operieren zur lokalen Tumorkontrolle ermöglicht.

Abstract

Background

The early detection of recurrent thyroid cancer and focussed surgery are essential for patients’ prognosis. Using I-131 whole body scintigraphy is often not sufficient to detect recurrent carcinoma making other imaging methods necessary to identify the tumor. Recent studies showed that positron emission tomography-computed tomography (PET/CT) is able to identify recurrent carcinoma and metastasis at an early stage.

Objective

The aim of this study was an evaluation of the impact of PET/CT on diagnostic and operation strategies in recurrent thyroid cancer.

Methods

A review of the literature was carried out combined with a case report from the daily practice. Furthermore, flow charts were created to clarify the aftercare procedure.

Results

In patients with recurrent thyroid cancer PET/CT significantly increased the identification of recurrent tumors and metastases. Depending on the subtype of cancer, different tracers are used. The use of a metabolically active tracer which shows the increase of tumor metabolism and the morphological correlation of the tumor using a CT scan enable preoperative planning for a focussed surgical approach.

Conclusions

The PET/CT procedure should be an integral part of the aftercare procedure in thyroid cancer for early identification of recurrent tumors and to enable focussed surgery.

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Literatur

  1. American Thyroid Association Guidelines Task Force, Kloos RT, Eng C et al (2009) Medullary thyroid cancer: management guidelines of the American Thyroid Association. Thyroid 19:565–612

    Article  Google Scholar 

  2. Beuthien-Baumann B, Strumpf A, Zessin J et al (2007) Diagnostic impact of PET with 18F-FDG, 18F-DOPA and 3-O-methyl-6-[18F] fluoro-DOPA in recurrent or metastatic medullary thyroid carcinoma. Eur J Nucl Med Mol Imaging 34:1604–1609

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Cheng X, Bao L, Xu Z et al (2012) (1)(8)F-FDG-PET and (1)(8)F-FDG-PET/CT in the detection of recurrent or metastatic medullary thyroid carcinoma: a systematic review and meta-analysis. J Med Imaging Radiat Oncol 56:136–142

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Davison JM, Stocker DJ, Montilla-Soler JL et al (2008) The added benefit of a dedicated neck F-18 FDG PET-CT imaging protocol in patients with suspected recurrent differentiated thyroid carcinoma. Clin Nucl Med 33:464–468

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Gasparoni P, Rubello D, Ferlin G (1997) Potential role of fluorine-18-deoxyglucose (FDG) positron emission tomography (PET) in the staging of primitive and recurrent medullary thyroid carcinoma. J Endocrinol Invest 20:527–530

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Ito Y, Higashiyama T, Takamura Y et al (2007) Risk factors for recurrence to the lymph node in papillary thyroid carcinoma patients without preoperatively detectable lateral node metastasis: validity of prophylactic modified radical neck dissection. World J Surg 31:2085–2091

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kim KM, Park JB, Bae KS, Kang SJ (2012) Analysis of prognostic factors in patients with multiple recurrences of papillary thyroid carcinoma. Surg Oncol 21:185–190

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Leboulleux S, Schroeder PR, Busaidy NL et al (2009) Assessment of the incremental value of recombinant thyrotropin stimulation before 2-[18F]-Fluoro-2-deoxy-D-glucose positron emission tomography/computed tomography imaging to localize residual differentiated thyroid cancer. J Clin Endocrinol Metab 94:1310–1316

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Bischoff M (2000) Schilddrüsenkarzinom: Rekombinantes TSH für die Nachsorge. Dtsch Arztebl 97:A-2053/B-1774/C-1650

    Google Scholar 

  10. Dietlein M, Eschner W, Grünwald F et al (2007) Verfahrensanweisung für die Iod-131 Ganzkörper-Szintigraphie beim differenzierten Schilddrüsenkarzinom (Version 3). Nuklearmedizin 5:213–219

    Google Scholar 

  11. Mosci C, Iagaru A (2011) PET/CT imaging of thyroid cancer. Clin Nucl Med36:e180–e185

    Article  Google Scholar 

  12. Musholt TJ, Musholt PB, Dehdashti F, Moley JF (1997) Evaluation of fluorodeoxyglucose-positron emission tomographic scanning and its association with glucose transporter expression in medullary thyroid carcinoma and pheochromocytoma: a clinical and molecular study. Surgery 122:1049–1060

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Nahas Z, Goldenberg D, Fakhry C (2005) The role of positron emission tomography/computed tomography in the management of recurrent papillary thyroid carcinoma. Laryngoscope 115:237–243

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. O’Neill JP, Shaha AR (2013) Anaplastic thyroid cancer. Oral Oncol 49:702–706

    Article  Google Scholar 

  15. Poisson T, Deandreis D, Leboulleux S et al (2010) 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography and computed tomography in anaplastic thyroid cancer. Eur J Nucl Med Mol Imaging 37:2277–2285

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Schlumberger M, Carlomagno F, Baudin E et al (2008) New therapeutic approaches to treat medullary thyroid carcinoma. Nat Clin Pract Endocrinol Metab 4:22–32

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Smallridge RC, Ain KB, Asa SL et al (2012) American Thyroid Association guidelines for management of patients with anaplastic thyroid cancer. Thyroid 22:1104–1139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Treglia G, Annunziata S, Muoio B (2013) The role of fluorine-18-fluorodeoxyglucose positron emission tomography in aggressive histological subtypes of thyroid cancer: an overview. Int J Endocrinol 2013:856189

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Treglia G, Castaldi P, Villani MF et al (2012) Comparison of 18F-DOPA, 18F-FDG and 68Ga-somatostatin analogue PET/CT in patients with recurrent medullary thyroid carcinoma. Eur J Nucl Med Mol Imaging 39:569–580

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Vera P, Kuhn-Lansoy C, Edet-Sanson A et al (2010) Does recombinant human thyrotropin-stimulated positron emission tomography with [18F] fluoro-2-deoxy-D-glucose improve detection of recurrence of well-differentiated thyroid carcinoma in patients with low serum thyroglobulin? Thyroid 20:15–23

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Young S, Harari A, Smooke-Praw S et al (2013) Effect of reoperation on outcomes in papillary thyroid cancer. Surgery 154:1354–1361

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Danksagung

Wir bedanken uns bei Herrn Prof. Dr. P.J. Barth für die Bereitstellung des histologischen Bildmaterials und bei Prof. Dr. B. Riemann für die Bereitstellung des nuklearmedizinischen Bildmaterials.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. C. Haane und M. Colombo-Benkmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Haane, C., Colombo-Benkmann, M. Bedeutung der PET für die Chirurgie des Schilddrüsenkarzinomrezidivs. Chirurg 85, 481–486 (2014). https://doi.org/10.1007/s00104-013-2667-9

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