Skip to main content
Log in

Renaissance gestielter Fernlappen in der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie

Renaissance of pedicled flaps in oral and maxillofacial surgery

  • Originalien
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die retrospektive Analyse im Zeitraum von 2007 bis 2011 erfasste 71 chirurgisch therapierte Patienten mit einem Karzinom der Kopf-Hals-Region und anschließender Rekonstruktion mit 36 gestielten Fernlappen und 47 mikrochirurgischen Transplantaten. Die patientenspezifischen Parameter der Datenerhebung mit SPSS 17.0 waren Alters- und Geschlechtsverteilung, TNM-Stadium und Therapiestrategie. Hinsichtlich der Rekonstruktion wurden die Art des Lappens, die Operationsdauer, Komplikationen sowie die intensivmedizinische und stationäre Verweildauer erfasst. Insgesamt heilten 26 (72,2 %) gestielte Lappen ein. Es wurden 14 (38,9 %) gestielte Fernlappen in präoperativ radiotherapeutisch behandelte Gebiete der Kopf-Hals-Region verpflanzt, von denen 86,0 % gut anwuchsen. Tumorstadium, Allgemeinzustand des Patienten und Art der Therapie sind die entscheidenden Parameter für die Wahl der Rekonstruktion.

Abstract

A retrospective analysis in the period 2007 to 2011 included 71 surgically treated patients for carcinoma of the head and neck region and subsequent reconstruction with 36 pedicled distant flaps and 47 free flaps. Patient specific parameters of data collection with SPSS 17.0 were age and sex distribution, TNM stage and treatment. The specific type of flap reconstruction, duration of surgery, complications, intensive care and inpatient treatment were recorded. The results showed that the healing process was uneventful in 26 (72.2 %) pedicled flaps, 14 (38.9 %) pedicled flaps were transplanted in a preoperatively irradiated area of the head and neck region and in 86.0 % with a positive healing process. Tumor stage, general physical condition of the patient and type of therapy are the key parameters for the choice of reconstruction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Notes

  1. MET: Metabolisches Äquivalent. Ein MET entspricht einem Ruheenergieverbrauch von ca. 100 W.

Literatur

  1. Al-Qaisi M, Nott DM, King DH, Kaddoura S (2009) Ankle brachial pressure index (ABPI): an update for practitioners. Vasc Health Risk Manag 5:833–841

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  2. Bootz F (2006) Rekonstruktive Chirurgie des Kopf-Hals-Bereiches. Stellenwert des infraklavikulären M.-pectoralis-major-Lappens. HNO 54:520–522

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. De Visscher SA, Dijkstra PU, Tan IB et al (2013) mTHPC mediated photodynamic therapy (PDT) of squamous cell carcinoma in the head and neck. A systematic review. Oral Oncol 49(3):192–210

    Article  Google Scholar 

  4. Disa JJ, Cordeiro PG, Hidalgo DA (1999) Efficacy of conventional monitoring techniques in free tissue transfer: an 11-year experience in 750 consecutive cases. Plast Reconstr Surg 104(1):97–101

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Eckert AW, Maurer P, Lautner M, Schubert J (2003) ALLEN-Test und Dopplersonographie als unverzichtbare diagnostische Maßnahmen vor geplanter Hebung eines Unterarmlappentransplantates. J DGPW 27:3–53

    Google Scholar 

  6. Ehrenfeld M, Cornelius CP (2012) Gestielte Gewebetransplantation. In: Hausamen JE, Machtens E, Reuther J, Eufinger H, Kübler A, Schliephake H (Hrsg) Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie. 4. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg, S. 589–643

  7. Handschel J, Burghardt S, Naujoks C et al (2013) Parameters predicting complications in flap surgery. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol 115(5):589–594

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hashibe M et al (2007) Alcohol drinking in never users of tobacco, cigarette smoking in never drinkers, and the risk of head and neck cancer: pooled analysis in the International Head and Neck Cancer Epidemiology Consortium. J Natl Cancer Inst 99(10):777–789

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hsing CY, Wong YK, Wang CP et al (2011) Comparison between free flap and pectoralis major pedicled flap for reconstruction in oral cavity cancer patients – a quality of life analysis. Oral Oncol 47(6):522–527

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Hurvitz KA, Kobayashi M, Evans GR (2006) Curent options in head and neck reconstruction. Plast Reconstr Surg 118:122e–133e

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Kekatpure VD, Trivedi NP, Manjula BV et al (2012) Pectoralis major flap for head and neck reconstruction in era of free flaps. Int J Oral Maxillofac Surg 41:453–457

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Khouri RK, Cooley BC, Kunselman AR et al (1998) A prospective study of microvascular free-flap surgery and outcome. Plast Reconstr Surg 102(3):711–721

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Knobloch K, Voigt PM (2010) Die rekonstruktive Sequenz des 21. Jahrhunderts. Chirurg 81:441–446

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Kramer K, Graf BM, Zausing YA (2012) Präoperative Risikoevaluation aus anästhesiologischer Sicht. MKG Chir 5:145–161

    Article  Google Scholar 

  15. Kreppel M, Dreiseidler T, Rothamel D et al (2013) The role of clinical versus histopathological staging in patients with advanced oral squamous cell carcinoma treated with neoadjuvant radiochemotherapy followed by radical surgery. J Craniomaxillofac Surg 41(1):22–27

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Liu HL, Chan JY, Wei WI (2010) The changing role of pectoralis major flap in head and neck reconstruction. Eur Arch Otorhinolaryngol 267(11):1759–1763

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. McGregor IA, Morgan G (1973) Axial and random pattern flaps. Br J Plast Surg 26:202–213

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Reuther T, Posselt NK, Rabbels J, Kübler AC (2006) Plattenepithelkarzinom der Mundhöhle. Retrospektive Analyse der Therapieergebnisse und Überlebensraten bei neoadjuvanter, präoperativer Radiochemotherapie. Mund Kiefer GesichtsChir 10:18–29

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Riedel F, Hörmann K (2005) Plastische Deckung von Weichteildefekten im Gesicht. Prinzipien und Perspektiven. HNO 53:1020–1036

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Riml S, Böhler F, Larcher L et al (2012) Neoadjuvant radiotherapy of head and neck carcinoma: an obstacle for plastic reconstruction? Wien Klin Wochenschr 124:599–604

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Ruback MJ, Galbiatti AL, Arantes LM et al (2012) Clinical and epidemiological characteristics of patients in the head and neck surgery department of a university hospital. Sao Paulo Med J 130(5):307–313

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Schneider SD, Wu V, Wax MK (2012) Indications for pedicled pectoralis major flap in a free tissue transfer practice. Head Neck 34:1106–1110

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Schultze J, Schillmöller H, Camilo Roldán J et al (2006) Die präoperative Radio-Chemo-Therapie beim fortgeschrittenen Mundhöhlenkarzinom. Die Kieler DÖSAK-Erfahrung bezüglich Kurabilität und Lebensqualität. Mund Kiefer GesichtsChir 10:249–257

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Taylor GI, Palmer JH (1987) The vascular territories (angiosomes) of the body: experimental study and clinical applications. Br J Plast Surg 40:113–141

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Walcher D, Hetzel M (2005) KHK-Diagnostik bei Diabetes Mellitus. Der Diabetologe 1:91–97

    Article  Google Scholar 

  26. Watterson PA, Taylor GI, Crock JG (1988) The venous territories of muscles: anatomical study and clinical implications. Br J Plast Surg 41:569–585

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Wolff KD (2007) Plastische und rekonstruktive Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie. In: Horch HH (Hrsg) Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie, 4. Aufl. Elsevier GmbH, München, S 754–791

  28. Wolters U, Wolf T, Stützer H, Schröder T (1996) ASA classification and perioperative variables as predictors of postoperative outcame. Br J Anaesth 77:217–222

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. You YS, Chung CH, Chang YJ et al (2012) Analysis of 120 pectoralis major flaps for head and neck reconstruction. Arch Plast Surg 39(5):522–527

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  30. Yu P, Chang DW, Miller MJ et al (2009) Analysis of 49 cases of flap compromise in 1310 free flaps for head and neck reconstruction. Head Neck 31(1):45–51

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Twieg, W. Reich, R. Dempf und A.W. Eckert geben an, dass kein Interessenskonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to M. Twieg or W. Reich.

Additional information

Die Autoren M. Twieg und W. Reich haben zu gleichen Teilen zu der Arbeit beigetragen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Twieg, M., Reich, W., Dempf, R. et al. Renaissance gestielter Fernlappen in der Mund-Kiefer-Gesichts-Chirurgie. Chirurg 85, 529–536 (2014). https://doi.org/10.1007/s00104-013-2638-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-013-2638-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation