Skip to main content
Log in

Multilokuläres Pyoderma gangraenosum nach Uterusresektion

Multilocular pyoderma gangrenosum after uterus resection

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine 71-jährige Patientin stellte sich wegen äußerst schmerzhafter Wunden infolge einer vor 3 Monaten stattgehabten Uterusresektion mittels da Vinci® Surgical System vor. Anamnestisch sei es im Verlauf der letzten 10 Monate zu dem Auftreten gleichartiger Wunden nach Durchführung einer Osteosynthese bei Humerusfraktur sowie an der Brust nach Entnahme einer Biopsie gekommen. Bei Verdacht auf das Vorliegen superinfizierter, postoperativer Wundheilungsstörungen wurde sie über mehrere Monate mit verschiedenen Antibiotika und Wundverbänden behandelt. Bei keiner der Wunden konnte eine Verkleinerung oder Abheilung erzielt werden. Nach Ausschluss der relevanten Differenzialdiagnosen stellten wir die Diagnose eines Pyoderma gangraenosums (PG) und leiteten eine systemische immunsuppressive Therapie ein. Die Schmerzen besserten sich rasch und es kam zu einer vollständigen Abheilung.

Das PG ist eine seltene Autoimmunerkrankung, die oft nach physikalischen Traumata, wie beispielsweise operativen Eingriffen, auftritt. Da die Diagnose meist spät gestellt wird, ist es wichtig dieses Krankheitsbild zu kennen, um es frühzeitig korrekt behandeln zu können.

Abstract

A 71-year-old patient presented with very painful ulcers after uterus-resection with the da Vinci® Surgical System 3 months before. The anamnesis revealed that in the past 10 months similar wounds had appeared after osteosynthesis of a humerus fracture and after breast biopsy. The patient had been unsuccessfully treated with different antibiotics and wound dressings for several months for a suspected superinfected, postoperative disturbed wound healing. None of the wounds became smaller or healed completely. After exclusion of relevant differential diagnoses pyoderma gangrenosum (PG) could be diagnosed and systemic immunosuppressive therapy was initiated. The pain improved rapidly and complete wound healing was achieved. Pyoderma gangrenosum is a rarely diagnosed autoimmune disease which often occurs after physical trauma such as surgical interventions. Because a correct diagnose is usually made late it is important to be aware of this disease to treat it early and correctly.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Al Ghazal P, Körber A, Klode J, Dissemond J (2012) Investigation of new co-factors in 49 patients with pyoderma gangrenosum. J Dtsch Dermatol Ges (in press)

  2. Bennett M, Jackson J, Jorizzo J et al (2000) Pyoderma gangrenosum. A comparison of typical and atypical forms with an emphasis on time to remission. Case review of 86 patients from 2 institutions. Medicine (Baltimore) 79:37–46

    Google Scholar 

  3. Huptas L, Rompoti N, Herbig S et al (2011) Schmerzreduktion bei Patienten mit chronischem Ulcus cruris durch ein neu entwickeltes Morphin-Gel: Erste Resultate einer klinischen Untersuchung. Hautarzt 62:280–286

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Hurwitz RM, Haseman JH (1993) The evolution of pyoderma gangrenosum: a clinicopathologic correlation. Am J Dermatopathol 15:28–33

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Powell F, Schroeter A, Su W, Perry H (1985) Pyoderma gangrenosum: a review of 86 patients. Q J Med 55:173–186

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Sockolov ME, Alikhan A, Zargari O (2009) Non-psoriatic dermatologic uses of monoclonal antibody therapy. J Dermatolog Treat 20:319–327

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Su WP, Davis MD, Weenig RH et al (2004) Pyoderma gangrenosum: clinicopathologic correlation and proposed diagnostic criteria. Int J Dermatol 43:790–800

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Driesch P von den (1997) Pyoderma gangrenosum: a report of 44 cases with follow-up. Br J Dermatol 137:1000–1005

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Wadia F, Malik MH, Porter ML et al (2007) Postoperative wound breakdown caused by pyoderma gangrenosum after bilateral simultaneous total knee arthroplasty. J Arthroplasty 22:1232–1235

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. West CC, Morritt AN, Ralston DR et al (2010) Pyoderma gangrenosum in burns: a report of 3 cases and review of the literature. Burns 36:56–59

    Article  Google Scholar 

  11. Zold E, Nagy A, Devenyi K et al (2009) Successful use of adalimumab for treating fistulising Crohn’s disease with pyoderma gangraenosum: Two birds with one stone. World J Gastroenterol 15:2293–2295

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Dissemond.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Al Ghazal, P., Dissemond, J. Multilokuläres Pyoderma gangraenosum nach Uterusresektion. Chirurg 83, 254–257 (2012). https://doi.org/10.1007/s00104-011-2259-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-011-2259-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation