Skip to main content
Log in

Anterior-approach-Leberresektionen mit dem Liver-hanging-Manöver

Technik und Indikationen

Anterior approach liver resection with the liver hanging maneuver

Technique and indications

  • Aktuelle Operationstechnik
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die „Anterior-approach-Leberresektion“ hat gegenüber der konventionellen Leberresektion besonders bei Tumoren im rechten Leberlappen potenzielle Vorteile. So wird bei der konventionellen Resektion während der Mobilisation Druck auf den Tumor im rechten Leberlappen ausgeübt, der zu einer vermehrten Tumorzellaussaat oder gar bei sehr großen Tumoren zu einer Tumorruptur führen kann. Ferner können sich während der Mobilisation des rechten Leberlappens die hämodynamischen Parameter des Patienten durch Kompression oder „Zudrehen der V. cava“ verschlechtern. Zusätzlich wird der linke Leberlappen komprimiert, was zu einer Parenchymschädigung dieses Leberlappens führen kann. Durch die Anterior-approach-Technik kann das Risiko dieser Komplikationen reduziert werden. Das sog. „Liver-hanging-Manöver“ erleichtert die technische Durchführung der Anterior-approach-Leberresektion. Gute Indikationen für diese Technik stellen große Tumoren des rechten Leberlappens, Tumoren mit Infiltration der rechten Lebervene und Infiltration der V. cava von rechts, Tumoren mit Infiltration des Zwerchfells sowie Tumoren des rechten Leberlappens nach vorangegangener Rechtsresektion dar. Die Anterior-approach-Leberresektion sollte besonders bei großen rechtsseitigen Lebertumoren gegenüber der konventionellen Resektionstechnik bevorzugt werden.

Abstract

The anterior approach liver resection has advantages compared to conventional liver resection. Mobilization during conventional liver resection may cause local pressure on the tumor which could lead to tumor cell dissemination or even to tumor rupture. Furthermore, hemodynamic parameters tend to deteriorate during mobilization due to compression or twisting of the inferior vena cava. In addition, the left liver lobe often is compressed which can lead to tissue damage of the residual parenchyma. The risk of these complications can be reduced by the anterior approach technique which is facilitated by the so-called liver hanging maneuver. Appropriate indications for this technique are large tumors of the right liver lobe, tumors with infiltration of the right hepatic vein and infiltration of the vena cava from the right side, tumors with infiltration of the diaphragm and tumors of the right lobe after previous resections of the right lobe.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Notes

  1. Persönliche Kommunikation mit Prof. Dr. Jacques Belghiti am 13.04.2011.

Literatur

  1. Akamatsu N, Sugawara Y, Shin N et al (2010) Modified liver-hanging maneuver designed to minimize blood loss during hepatic parenchymal transection in hemihepatectomy. Surg Today 40:239–244

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Belghiti J, Guevara OA, Noun R et al (2001) Liver hanging maneuver: a safe approach to right hepatectomy without liver mobilization. J Am Coll Surg 193:109–111

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Castaing D, Azoulay D, Adam R (2007) Leberchirurgie und Chirurgie der portalen Hypertonie. Elsevier, München

  4. Frühauf NR, Kasimir-Bauer S, Görlinger K et al (2005) Peri-operative filtration of disseminated cytokeratin positive cells in patients with colorectal liver metastasis. Langenbecks Arch Surg 390:15–20

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kokudo N, Imamura H, Sano K et al (2005) Ultrasonically assisted retrohepatic dissection for a liver hanging maneuver. Ann Surg 242:651–654

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Lai EC, Fan ST, Lo CM et al (1996) Anterior approach for difficult major right hepatectomy. World J Surg 20:314–317

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Liddo G, Buc E, Nagarajan G et al (2009) The liver hanging manoeuvre. HPB (Oxford) 11:296–305

  8. Liu CL, Fan ST, Cheung ST et al (2000) Anterior approach for major right hepatic resection for large hepatocellular carcinoma. Ann Surg 232:25–31

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Liu CL, Fan ST, Cheung ST et al (2006) Anterior approach versus conventional approach right hepatic resection for large hepatocellular carcinoma. A prospective randomized controlled study. Ann Surg 244:194–203

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Louha M, Nicolet J, Zylberberg H et al (1999) Liver resection and needle liver biopsy cause hematogenous dissemination of liver cells. Hepatology 29:879–882

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Ogata S, Belghiti J, Varma D et al (2007) Two hundred liver hanging maneuvers for major hepatectomy. A single-center experience. Ann Surg 245:31–35

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Oldhafer KJ, Stavrou GA (2006) Liver resection. Zentralbl Chir 131:54–66

    Article  Google Scholar 

  13. Ozawa K (1990) Hepatic function and liver resection. J Gastroenterol Hepatol 5:296–309

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Ozawa K (1992) Liver surgery approached through the mitochondria. The redox theory in evolution. Medical Tribune, Tokyo Japan, S 128–129

  15. Sugiyama M, Suzuki Y, Abe N et al (2009) Modified liver hanging maneuver with extraparenchymal isolation of the middle hepatic vein in left hepatectomy. J Hepatobiliary Pancreat Surg 16:156–159

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Tanaka H, Takemura S, Ohba K et al (2008) Convenience of a tape-guiding technique in different types of hepatectomy. Hepatogastroenterology 55:160–163

    PubMed  Google Scholar 

  17. Trotovsek B, Belghiti J, Gadzijev EM et al (2005) Anatomical basis of the liver hanging maneuver. Hepatogastroenterology 52:728–730

    PubMed  Google Scholar 

  18. Wang CC, Jawade K, Yap AQ et al (2010) Resection of large hepatocellular carcinoma using the combination of liver hanging maneuver and anterior approach. World J Surg 34:1874–1878

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns bei Frau Professorin Giuliana Brogi (Art Institute „Duccio Di Buoninsegna“, Siena, Italien) für die künstlerisch aufwendigen und gelungenen Zeichnungen.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K.J. Oldhafer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Oldhafer, K., Donati, M., Lipp, M. et al. Anterior-approach-Leberresektionen mit dem Liver-hanging-Manöver. Chirurg 83, 65–70 (2012). https://doi.org/10.1007/s00104-011-2169-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-011-2169-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation