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Familiäres Pankreaskarzinom

Familial pancreatic carcinoma

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Zusammenfassung

Weniger als 10% aller duktalen Adenokarzinome des Pankreas weisen eine hereditäre Basis auf. Umgekehrt ist bekannt, dass eine positive Familienanamnese bezüglich eines Pankreaskarzinoms das individuelle Risiko einer pankreatischen und extrapankreatischen malignen Erkrankung erhöht.

Etwa 70% aller hereditär bedingten Pankreaskarzinome sind der Gruppe der familiären Pankreaskarzinome zuzuordnen, während ca. 30% im Rahmen von erblichen Tumorsyndromen (z. B. Peutz-Jeghers-Syndrom, familiäre adenomatöse Polyposis) auftreten. Weiterhin ist das Risiko für die Entwicklung eines Pankreaskarzinoms bei genetisch induzierten chronischen Entzündungen erhöht (hereditäre Pankreatitis, zystische Fibrose).

Bisher konnte nicht belegt werden, dass Hochrisikopersonen von einem Screening zur Frühdiagnose eines Pankreaskarzinoms profitieren. Dies dürfte an den Schwierigkeiten liegen, Hochrisikopatienten adäquat zu identifizieren und die detektierten Pankreasläsionen korrekt therapeutisch einzuordnen. Ein Screening sollte deshalb nur in prospektiv kontrollierten Studiengruppen durchgeführt werden. Dabei detektierte kleine Raumforderungen stellen bisher keine sichere Operationsindikation dar, da eine Vielzahl falsch-positiver Befunde die eindeutige Diagnose erschwert und eine prophylaktische Pankreatektomie nicht indiziert ist. Lediglich eine prophylaktische Ausweitung der Resektion bei gesichertem Pankreaskarzinom könnte sinnvoll sein. Eine vernünftige präventive Maßnahme stellt die Nikotinabstinenz dar.

Abstract

Less than 10% of pancreatic ductal adenocarcinomas are based on a hereditary syndrome. In contrast a positive family history for pancreatic cancer raises the individual risk for the development of pancreatic and extrapancreatic malignancies.

While 70% of hereditary pancreatic carcinomas can be attributed to the familiar pancreatic cancer syndrome 30% are caused by other hereditary syndromes, e.g., Peutz-Jeghers syndrome or familial adenomatous polyposis. Furthermore, genetically determined pancreatitis (e.g., hereditary pancreatitis or cystic fibrosis) can lead to pancreatic cancer.

Up to now conclusive data for routine screening of high risk patients are not available which is due in part to the difficult identification of high risk patients and the problematic classification of detected pancreatic lesions. Therefore, high risk patients should be included in controlled clinical trials for screening. Small pancreatic lesions are not clear indications for surgical resection as false positive results can hamper a clear diagnosis and prophylactic pancreatectomy is not recommended. In the case of a histologically proven carcinoma a prophylactic extension of resection might be reasonable. Prevention of familial pancreatic cancer can be achieved through nicotine abstinence.

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Literatur

  1. Bartsch DK, Kress R, Sina-Frey M et al (2004) Prevalence of familial pancreatic cancer in Germany. Int J Cancer 110:902–906

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Brand RE, Lerch MM, Rubinstein WS et al (2007) Advances in counselling and surveillance of patients at risk for pancreatic cancer. Gut 56:1460–1469

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Grützmann R, Niedergethmann M, Pilarsky C et al (2010) Intraductal papillary mucinous tumors of the pancreas: biology, diagnosis, and treatment. Oncologist 15:1294–1309

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Grützmann R, Saeger HD (2010) Cystic tumors of the pancreas. Chirurg 81:755–768; quiz 769

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Habbe N, Langer P, Bartsch DK (2008) Hereditary pancreatic cancer. Chirurg 79:1029–1037

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hruban RH, Canto MI, Goggins M et al (2010) Update on familial pancreatic cancer. Adv Surg 44:293–311

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Langer P, Kann PH, Fendrich V et al (2009) Five years of prospective screening of high-risk individuals from families with familial pancreatic cancer. Gut 58:1410–1418

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. McFaul CD, Greenhalf W, Earl J et al (2006) Anticipation in familial pancreatic cancer. Gut 55:252–258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Rieder H, Sina-Frey M, Ziegler A et al (2002) German national case collection of familial pancreatic cancer – clinical-genetic analysis of the first 21 families. Onkologie 25:262–266

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Rubenstein JH, Scheiman JM, Anderson MA (2007) A clinical and economic evaluation of endoscopic ultrasound for patients at risk for familial pancreatic adenocarcinoma. Pancreatology 7:514–525

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Rulyak SJ, Lowenfels AB, Maisonneuve P et al (2003) Risk factors for the development of pancreatic cancer in familial pancreatic cancer kindreds. Gastroenterology 124:1292–1299

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Schneider R, Slater EP, Sina M et al (2011) German national case collection for familial pancreatic cancer (FaPaCa): ten years experience. Fam Cancer (in press)

  13. Verna EC, Hwang C, Stevens PD et al (2010) Pancreatic cancer screening in a prospective cohort of high-risk patients: a comprehensive strategy of imaging and genetics. Clin Cancer Res 16:5028–5037

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. astor.som.jhmi.edu/BayesMendel/pancpro.html (Zugriff am 19.02.2011)

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Ehehalt, F., Grützmann, R. Familiäres Pankreaskarzinom. Chirurg 82, 737–746 (2011). https://doi.org/10.1007/s00104-011-2084-x

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