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Wie viel Betriebswirtschaft braucht der Chirurg?

How much business management does a surgeon need?

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Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Auch im bestehenden Gesundheitssystem mit seinem Kernelement diagnosebezogener Fallgruppen (Diagnosis Related Groups, DRG) als Grundlage eines leistungsorientierten Vergütungssystems für die allgemeinen Krankenhausleistungen sind die Kernkompetenzen eines Chirurgen nach wie vor seine manuellen Fertigkeiten, ein fundiertes klinisches Wissen und die Fähigkeit zur klinischen Entscheidungsfindung. Diese Kernkompetenzen allein reichen jedoch nicht mehr aus, um eine chirurgische Abteilung erfolgreich leiten zu können. Die Aufgaben eines leitenden Chirurgen sind zu komplex geworden, als dass sie ohne zusätzliche Qualifikationen in den Bereichen Betriebswirtschaft und Management erfolgreich ausgeübt werden könnten. Neben dem Ziel einer primär patientenorientierten optimalen medizinischen Versorgung bestehen ökonomische Ziele, wie das der Wirtschaftlichkeit, die zu einer Sicherung der Wettbewerbsfähigkeit beitragen. Das hierfür notwendige Wissen sollte sich jeder leitende Chirurg und jeder Chirurg, welcher eine Leitungsfunktion anstrebt, aneignen.

Abstract

The present day healthcare system in Germany is rapidly changing, even more so after the introduction of diagnosis-related groups. The basic requirements for every surgeon remain manual skills, a profound clinical knowledge and the ability for clinical decision-making even in difficult situations. However, these key elements of surgical education no longer fulfill the requirements for today’s leaders in surgery. New requirements, consisting of administrative duties, strategic decision-making and department management are too complex to be made only intuitively. Nowadays surgeons also need a profound education in management skills and knowledge of economic mechanisms in order to run an efficient, profitable, patient-oriented surgical department. Every surgeon who aims at obtaining a leadership position should acquire the necessary knowledge and skills.

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Literatur

  1. Basehealth (2009) Market Survey. Betriebswirtschaftliche Fortbildungsangebote für Ärzte

  2. Beger HG (2010) Redefining surgery and surgical profession. Langenbecks Arch Surg 395:193

    Article  Google Scholar 

  3. Birkmeyer JD, Stukel TA, Siewers AE et al (2003) Surgeon volume and operative mortality in the United States. N Engl J Med 349:2117–2127

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Statistisches Bundesamt (2009) Kostennachweis der Krankenhäuser. Fachserie 12, Reihe 6.3

  5. Buchler P, Martin D, Knaebel HP et al (2006) Leadership characteristics and business management in modern academic surgery. Langenbecks Arch Surg 391:149–156

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Cerwenka H, Bacher H, Werkgartner G et al (2009) Working conditions and trainee shortage in operative disciplines – is our profession ready for the next decade? Langenbecks Arch Surg 394:179–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Economist (2010) A special report on innovation in emerging markets – the world turned upside down. Economist 1–14

  8. Egger B, Schmid SW, Schafer M et al (2001) 2-year evaluation of a cooperation model between a surgical university clinic and a general hospital. Chirurg 72:30–36

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Flintrop J, Osterloh F (2010) Privatisierung von Krankenhäusern – Die nächste Welle kommt bestimmt. Dtsch Ärztebl 107(17):698–701

    Google Scholar 

  10. Kapitza T (2009) MBA für Chirurgen – Karrieregarant oder nützliches Zusatzwissen. Chirurg BDC 9:466–468

    Google Scholar 

  11. Liu JH, Etzioni DA, O’connell JB et al (2004) The increasing workload of general surgery. Arch Surg 139:423–428

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Mache S, Kelm R, Bauer H et al (2010) General and visceral surgery practice in German hospitals: A real-time work analysis on surgeons‘ work flow. Langenbecks Arch Surg 395:81–87

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Muller MK, Dedes KJ, Dindo D et al (2009) Impact of clinical pathways in surgery. Langenbecks Arch Surg 394:31–39

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Naylor CD (2006) Leadership in academic medicine: reflections from administrative exile. Clin Med 6:488–492

    PubMed  Google Scholar 

  15. Nöthen M (2010) Statistisches Bundesamt Deutschland – Gesundheit auf einen Blick. Ausgabe 2009 Bestell-Nr. 0120011–09900–1

  16. OECD (2009) Statistisches Bundesamt Deutschland, OECD Health Data. www.destatis.de

  17. Salfeld R, Hehner S, Wichels R (2009) Modernes Krankenhausmanagement, 2. Aufl. Springer, Berlin

  18. Schemmer P, Bauer H, Büchler MW (2009) MBA-Zusatzweiterbildung für leitende Chirurgen: eine sinnvolle Ergänzung zur chirurgischen Fahlichkeit. Chirurg BDC 9:470–473

    Google Scholar 

  19. v Frankenberg M, Schmitz-Winnenthal H, Bornemann T et al (2007) Project „Partnership“ – university surgical departments and hospitals for basic and regular medical care. Directing cooperation for the future. Chirurg 78:368–373

    Article  Google Scholar 

  20. Weitz J, Koch M, Friess H et al (2004) Impact of volume and specialization for cancer surgery. Dig Surg 21:253–261

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Bork, U., Koch, M., Büchler, M. et al. Wie viel Betriebswirtschaft braucht der Chirurg?. Chirurg 81, 694–700 (2010). https://doi.org/10.1007/s00104-009-1805-x

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