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Harnblasenentleerungsstörungen nach Rektumoperationen

Disorders in urinary bladder micturition after rectal operations

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Zusammenfassung

Ziel

Die funktionellen Harnblasenentleerungsstörungen nach Rektumresektion wurden am eigenen Patientenkollektiv untersucht. Da die Neuroanatomie des kleinen Beckens sehr komplex ist, ist das Ziel dieser Studie, die Inzidenz und Form der Harnblasenentleerungsstörungen zu evaluieren.

Material und Methoden

Im Zeitraum 2000 bis 2004 wurden an der Chirurgischen Universitätsklinik Erlangen 536 Patienten aufgrund eines Rektumkarzinoms operiert. Patienten mit einem Tumorrezidiv und Patienten, die bisher verstarben, wurden nicht in die Studie aufgenommen (140 Patienten). Die übrigen Patienten wurden retrospektiv mittels standardisierter Fragebögen zu ihrer prä- und postoperativen Harnblasenfunktion befragt. Bei einer Rücklaufquote von ca. 70% konnten endgültig 278 Fragebögen ausgewertet werden.

Ergebnisse

Unser Patientenkollektiv bestand aus 167 Männern und 111 Frauen (durchschnittliches Alter 63 Jahre, mittlere Nachbeobachtungszeit 2,6 Jahre). Das Alter (<65 Jahre vs. >65 Jahre) erwies sich bezüglich der funktionellen Blasenentleerungsstörungen nicht als signifikant (p>0,05). Eine Pollakisurie hatten 20 Patienten vor und 63 nach Rektumresektion. Nykturie gaben 9 Patienten vor und 55 nach der Operation an. Einen imperativen Harndrang empfanden 9 Patienten vor und 47 nach der Operation. Belastungsinkontinenz Grad I war präoperativ bei 21 Patienten vorhanden, Grad II bei 4 und Grad III bei einem Patienten. Postoperativ klagten 43 Patienten über eine Belastungsinkontinenz Grad I, 20 Patienten über Grad II und 15 über Grad III. Die postoperative Lebensqualität wurde von 57 Patienten als sehr eingeschränkt und von 85 als mäßig eingeschränkt beschrieben. Urologische Behandlungen hatten 33 Patienten in Anspruch genommen.

Schlussfolgerung

Funktionelle Harnblasenentleerungsstörungen nach Rektumresektion sind häufig auftretende Komplikationen, die für ihre klinische Bedeutung in der Literatur zu wenig thematisiert sind. Nur wenige betroffene Patienten nehmen eine urologische Mitbehandlung in Anspruch. Es sind weitere Studien erforderlich, um die Neuroanatomie des kleinen Beckens besser zu verstehen und um so intraoperative Nervenläsionen so weit wie möglich zu vermeiden.

Abstract

Aim

Functional disorders of micturition after rectal resection were investigated on an in-house patient collective. Because the neuro-anatomy of the small pelvis is very complex, the aim of this study was to evaluate the incidence and form of disorders in micturition.

Materials and methods

A total of 536 patients were operated on for a rectal carcinoma during the period 2000 to 2004 at the Surgical University Clinic in Erlangen. Patients with a recurrent tumor and patients who died during the study were excluded (140 patients). All patients were retrospectively questioned on the pre-operative and postoperative bladder function using a standard questionnaire.

Results

The patient collective consisted of 167 males and 111 females with an average age of 63 years and a mean follow-up time of 2.6 years. Age (<65 years versus >65 years) was found not to play a significant role with respect to micturition (p>0.05). Of the patients 20 already had a pollakisuria before the operation and 63 patients after the operation. Also 9 patients already had a nycturia before the operation and 55 after the operation. An imperative urgency to urinate was experienced by 9 patients before and 47 after the operation. Stress incontinence grade I was present in 21 patients before the operation, grade II in 4 patients and grade III in 1 patient. Of the patients 43 complained of stress incontinence grade I after the operation, 20 patients of a grade II and 15 of a grade III. The postoperative quality of life was assessed as very limited by 57 patients and moderately limited by 85.

Conclusions

Functional disorders of micturition after rectal resection in rectal cancer patients are commonly occurring complications which have received relatively little attention in the literature considering the clinical significance. Only few affected patients have received a urological treatment. Further studies are necessary, also experimental in nature, to understand the neuro-anatomy of the small pelvis in order to avoid intra-operative neurolesions as far as possible.

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Literatur

  1. Jungiger T, Kneist W, Borschitz T (2004) Totale Mesorektumexzision kann urogenitale Dysfunktionen vemeiden. Dtsch Ärztebl 46:2630–2634

    Google Scholar 

  2. Sigel A, Schrott KM (1977) Störungen der Blasenentleerung nach allgemeinchirurgischen Operationen. Aspekt Modern Chir, Sonderdruck

  3. Havenga K, Enker WE, McDermott K et al (1996) Male and female sexual and urinary function after total mesorectal excision with autonomic nerve preservation for carcinoma of the rectum. J Am Coll Surg 182(6):495–502

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bonnel C, Parc YR, Pocard M et al (2002) Effects of preoperative radiotherapy for primary resectable rectal adenocarcinoma on male sexual and urinary function. Dis Colon Rectum 45(7):934–939

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Havenga K, Maas CP, De Ruiter MC et al (2000) Avoiding long-term disturbance to bladder and sexual function in pelvic surgery, particularly with rectal cancer. Semin Surg Oncol 18(3):235–243

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Maas CP, Moriya Y, Steup WH et al (1998) Radical and nerve-preserving surgery for rectal cancer in The Netherlands: a prospective study on morbidity and functional outcome. Br J Surg 85(1):92–97

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Maeda K, Maruta M, Utsumi T et al (2003) Bladder and male sexual functions after autonomic nerve-sparing TME with or without lateral node dissection for rectal cancer. Tech Coloproctol 7(1):29–33

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Shah EF, Huddy SP (2001) A prospective study of genito-urinary dysfunction after surgery for colorectal cancer. Colorectal Dis 3(2):122–125

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Pocard M, Zinzindohoue F, Haab F et al (2002) A prospective study of sexual and urinary function before and after total mesorectal excision with autonomic nerve preservation for rectal cancer. Surgery 131(4):368–372

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Ward JN, Nay HR (1972) Immediate and delayed urologic complications associated with abdominoperineal resection. Am J Surg 123(6):642–648

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Gerstenberg TC, Nielsen ML, Clausen S et al (1980) Bladder function after abdominoperineal resection of the rectum for anorectal cancer. Urodynamic investigation before and after operative in a consecutive series. Ann Surg 191(1):81–86

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Jayne DG, Brown JM, Thorpe H et al (2005) Bladder and sexual function following resection for rectal cancer in a randomized clinical trial of laparoscopic versus open technique. Br J Surg 92(9):1124–1132

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Stenzl A, Ninkovic M (2003) Autologous muscle transfer for reconstruction of the lower urinary tract. Adv Exp Med Biol 539:853–867

    PubMed  Google Scholar 

  14. Ninkovic M, Stenzl A, Schwabegger A et al (2003) Free neurovascular transfer of latisstmus dorsi muscle for the treatment of bladder acontractility: II. Clinical results. J Urol 169(4):1379–1383

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Liedl B, Schorsch I, Stief C (2005) The development of concepts of female (in)continence. Pathophysiology, diagnostics and surgical therapy. Urologe A 44(7):803–818

    Article  Google Scholar 

  16. Seif C, van der Horst C, Naumann CM et al (2005) Pudendal nerve stimulation therapy of the overactive bladder – an alternative to sacral neuromodulation? Akt Urol 36(3):234–238

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Costa P, Jünemann KP, Lightner DJ (2006) Advancing the treatment of stress urinary incontinence. BJU Int 97(5):911–915

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Zugor, V., Miskovic, I., Matzel, K. et al. Harnblasenentleerungsstörungen nach Rektumoperationen. Chirurg 81, 56–60 (2010). https://doi.org/10.1007/s00104-009-1790-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-009-1790-0

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