Skip to main content
Log in

Status quo der Gefäßchirurgie

Wo steht diese innerhalb der Gefäßmedizin und innerhalb Chirurgie?

Current status of vascular surgery

In vascular medicine and general surgery

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Arterielle und venöse Gefäßerkrankungen nehmen aufgrund des demographischen Wandels überproportional zu. Die Therapie stützt sich auf die konventionelle Gefäßchirurgie sowie endovaskuläre und konservative Verfahren.

Material und Methoden

Auf der Basis von Daten des Statistischen Bundesamts und der Bundesärztekammer wurden vaskuläre Hauptdiagnosen, gefäßmedizinisch aktive Facharztgruppen, chirurgische Qualifikationen und chirurgische Kliniken erfasst. Außerdem wurde der Status der Gefäßchirurgie an Universitätskliniken und an nichtuniversitären Kliniken mit >900 Betten ermittelt.

Ergebnisse

Im Jahr 2004 wurden in 1846 allgemeinen deutschen Krankenhäusern 413.763 Patienten mit einer vaskulären Hauptdiagnose behandelt. Mehr als 70% dieser Patienten wurden in gefäßchirurgischen oder ungegliederten chirurgischen Kliniken behandelt, in 50% der Fälle wurde eine Operation durchgeführt. In 213 Krankenhäusern gibt es selbstständige Abteilungen für Gefäßchirurgie. 33 Universitätskliniken (38 Klinikstandorte) verfügen über 6 selbstständige Abteilungen für Gefäßchirurgie (16%) und 7 partiell selbstständige Sektionen (18%). In 10 Fällen ist die Gefäßchirurgie in die Herzchirurgie und in 15 Kliniken in die Allgemeinchirurgie integriert. Im Gegensatz dazu gibt es in 39% bzw. 53% aller nichtuniversitären Kliniken mit >900 bzw. 600–899 Betten eigenständige Abteilungen für Gefäßchirurgie.

Schlussfolgerungen

Die Gefäßchirurgie hat sich als eigenständiges Fach in den Krankenhäusern etabliert. Dieser Prozess muss an nichtuntergliederten chirurgischen Kliniken und an den Universitätskliniken fortgesetzt werden.

Abstract

Background

The proportion of arterial and venous diseases is increasing due to shifts in population. Therapy is based on conventional vascular surgery and conservative endovascular methods.

Material and Methods

Based on data from the Federal German Statistics Office and the Federal Chamber of Physicians, information was gathered on primary vascular diseases, active special vascular groups, surgical qualifications, and surgical clinics. Additionally, the status of vascular surgery at university clinics and non-university clinics with more than 900 beds was assessed.

Results

In 2004, 413,763 patients with primary vascular disease were treated in 1846 German general hospitals. More than 70% of these patients were handled in vascular surgical or general surgical clinics, and operations were performed in 50% of cases. There exist independent vascular surgical departments in 213 hospitals. Thirty-three university clinics at 38 locations showed a total of six independent vascular surgery clinics (16%) and seven partially independent sections (18%). Vascular surgery is done within cardiac surgical departments in ten clinics and in general surgery department in 15 clinics. In contrast, there are independent vascular surgical departments in 39% and 53% of non-university clinics with more than 900 and 600–899 beds respectively.

Conclusions

Vascular surgery has been established in hospitals as an independent speciality. This development must continue in general surgical and university clinics.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Diehm C, Schuster A, Allenberg JR et al. (2004) High prevalence of peripheral arterial disease and co-morbidity in 6880 primary care patients: cross-sectional study. Atherosclerosis 172: 95–105

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Eckstein HH, Niedermeier HP, Noppeney T et al. (2006) Certification of vascular centers – a project of the German Society of Vascular Surgery. Eur J Vasc Endovasc Surg 32: 279–285

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Frei U, Schober-Halstenberg H-J (2005) Nierenersatztherapie in Deutschland. QuaSi-Niere Jahresbericht 2004/2005; http://www.quasi-niere.de

  4. Heller G, Gunster C, Swart E (2005) Über die Häufigkeit von Amputationen unterer Extremitäten in Deutschland. Dtsch Med Wochenschr 130: 1689–1690

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Hillen T, Nieczaj R, Munzberg H et al. (2000). Carotid atherosclerosis, vascular risk profile and mortality in a population-based sample of functionally healthy elderly subjects: the Berlin ageing study. J Intern Med 247: 679–688

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Jacobowitz GR, Rockman CB, Gagne PJ et al. (2003) A model for predicting occult carotid artery stenosis: screening is justified in a selected population. J Vasc Surg 38: 705–709

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Lederle FA, Johnson GR, Wilson SE et al. (1997) Relationship of age, gender, race, and body size to infrarenal aortic diameter. The Aneurysm Detection and Management (ADAM) Veterans Affairs Cooperative Study Investigators.J Vasc Surg 26: 595–601

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Norgren L, Hiatt WR, Dormandy JA et al. (2007) Inter-Society Consensus for the Management of Peripheral Arteriel Disease (TASC II). J Vasc Surg [Suppl 1] 45: S1–S67

  9. Pleumeekers HJ, Hoes AW, Does E van der et al. (1994) Epidemiology of abdominal aortic aneurysms. Eur J Vasc Surg 8: 119–128

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Raabe E (2003) Bonner Venenstudie der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie. Epidemiologische Untersuchung zur Frage der Häufigkeit und Auzsprägung von chronischen Venenkrankheiten in der städtischen und ländlichen Wohnbevölkerung. Phlebologie 32: 1–14

    Google Scholar 

  11. Sander D, Poppert H, Heider P et al. (2007) Aktuelles zur Diagnostik und Therapie der asymptomatischen Karotisstenose. Dtsch Med Wochenschr (im Druck)

  12. TASC (2000) Mangement of peripheral arterial disease (PAD). Trans-Atlantic Inter-Society Consensus (TASC). Eur J Vasc Endovasc Surg [Suppl A] 19: 1–250

    Google Scholar 

  13. http://www.gefaesschirurgie.de

  14. http://www.dga-online.de

  15. http://www.drg.de

  16. http://www.bundesaerztekammer.de

  17. http://www.destatis.de

  18. http://www.gbe-bund.de

  19. http://www.uems.de

  20. http://www.dgch.de

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H.-H. Eckstein.

Anhang

Anhang

Tab. 7 Liste der 33 Universitätskliniken (mit 38 Standorten: 3 Standorte Berlin, je 2 Standorte LMU München, Marburg/Gießen, Kiel/Lübeck; Krankenhausverzeichnis 2005, Qualitätsberichte, Homepages)
Tab. 8 Liste der 32 nichtuniversitären Kliniken mit mehr als 900 Betten (34 Standorte, Krankenhausverzeichnis 2005, Qualitätsberichte, Homepages)

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Eckstein, HH., Knipfer, E. Status quo der Gefäßchirurgie. Chirurg 78, 583–592 (2007). https://doi.org/10.1007/s00104-007-1367-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-007-1367-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation