Skip to main content
Log in

Die Wertigkeit des intraoperativen Ultraschalls bei der benignen Knotenstruma

The role of intraoperative ultrasound in surgery for benign nodular goiter

  • Originalien
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die selektive, morphologiegerechte und funktionskritische Operationsstrategie bei der benignen Knotenstruma vermag die Rate von Restknoten im Vergleich zur beidseitigen subtotalen Resektion (Enderlen-Hotz) zu senken. Inwieweit innerhalb dieser Strategie der intraoperative Ultraschall (IOPUS) Einfluss auf die Operation und die Rate an Restknoten nimmt, war zu prüfen.

Material und Methoden

Einhundert konsekutive Patienten mit benigner Knotenstruma wurden unter Verwendung des IOPUS operiert. Das makroskopische Präparat wurde mit dem präoperativen Ultraschall und dem IOPUS verglichen. Achtzig dieser Patienten wurden 3±1,6 Jahre postoperativ sonographisch nachuntersucht. Als Kontrollgruppe diente ein Kollektiv von 80 Patienten, welches mit der gleichen Operationsstrategie, aber ohne IOPUS operiert worden und ein Jahr postoperativ sonographisch nachuntersucht worden war. Der Vergleich der beiden Kollektive erfolgte hinsichtlich Operationsverfahren, Restgrößen und Knoten in der Restschilddrüse.

Ergebnisse

In 35% der Fälle konnte der IOPUS zusätzliche Knoten identifizieren. Zusätzliche Information bezüglich Ausdehnung und Struktur der Knoten lieferte der IOPUS in 20% der Fälle. Ein radikaleres als das ursprünglich geplante operative Vorgehen bewirkte der IOPUS in 24% und eine sparsamere Resektion in 10%. Verglichen mit dem Kollektiv ohne IOPUS, war das IOPUS-unterstützte Operieren radikaler (Lobektomie 40% vs. 24%, nicht resezierte Lappen 16% vs. 26%; p<0,05). Die Rate an Restknoten war signifikant niedriger in der Gruppe mit IOPUS (2,5% vs. 12,5%; p<0,05).

Schlussfolgerung

Der IOPUS vermag präoperativ nicht diagnostizierte Knoten zu identifizieren und die Rate an Restknoten zu senken, unter Inkaufnahme radikalerer Gewebsreduktion. Dadurch kann erwartet werden, dass das Risiko eines Rezidivs ebenfalls vermindert wird. Der Gebrauch des IOPUS in der Chirurgie der benignen Knotenstruma wird von uns befürwortet, unter Aufrechterhaltung des Prinzips der selektiven Operationsstrategie.

Abstract

Background

In treating benign nodular goiter, selective surgery taking into account morphology and function is better than standard subtotal resection for reducing the frequency of nodules in the thyroid remnant. Intraoperative ultrasound (IOPUS) may additionally influence operative radicality and also the incidence of remaining nodules.

Methods

One hundred consecutive patients with benign nodular goiter were operated on with IOPUS; the specimens were compared with results of preoperative ultrasound and intraoperative palpation. Of these patients, 80 were reinvestigated after 3±1.6 years. A series of 80 patients with the same operative strategy but without IOPUS was used as control group, having been reinvestigated sonographically 1 year postoperatively, and was compared to the IOPUS group with respect to operative procedures, size of remnants, and sonography of lesions in thyroid remnants.

Results

In 35% of the thyroid lobes, preoperatively undetected nodules could be identified additionally by IOPUS, which also provided information on extent and structure in a further 20%. It resulted in the indication for more radical surgery in 24% and greater tissue preservation in 10%. Compared to surgery without IOPUS, IOPUS-guided surgery was more radical (total lobectomy in 40% vs 24%, nonresected lobes in 16% vs 26%, P<0.05) and showed a lower incidence of nodules in remnants at follow-up (2.5% vs 12.5%, P<0.05).

Conclusions

With IOPUS, more nodules are detectable, size and structure of the remnants are optimized, and the number of nodular lesions in thyroid remnants is lower. Thus, an even lower risk of recurrence can be expected for long-term follow-up. All in all, the routine use of IOPUS can be advocated, with maintenance of the selective operative strategy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Barraclouth BM, Barraclouth B (2000) Ultrasound od the Thyroid and Parathyroid glands. World J Surg 24:158–165

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. BeckerW, BörnerW, Gruber G et al. (1989) Ergebnisse der operativen Therapie der nicht-immunogenen Hyperthyreose. In: Pickardt CR, Pfannenstiel P, Weinheimer B (Hrsg) Schilddrüse 1987. Thieme, Stuttgart New York, S 143–146

  3. Bongarzoni G, Pierfelice A, Fossaceca R et al.(1994) Intraoperative ultrasonic evaluation of the residual thyroid weight in thyroidectomy in diffuse toxic goiter. Chir Ital 46 (4):73–74

    Google Scholar 

  4. Bruneton JN, Caramella E, Fenart D et al.(1985) High-definition real-time ultrasonic echography of tumors of the thyroid gland. J Radiol 1:59–63

    Google Scholar 

  5. Derwahl M, Studer H (2000) Multinodular goitre: „ much more to it than simply iodine deficiency“. Baillere’s Clin Endocrinol Metabol 14 (4): 577–600

    Google Scholar 

  6. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie (1998) Leitlinien zur Therapie der benignen Struma. Grundlagen der Chirurgie G80. Beilage zu: Mitt Dtsch Ges Chir: 27(3) 1998

  7. Engel U, Zornig C (1990) Die Notwendigkeit der intraoperativen Darstellung des kontralateralen Lappens bei „Struma uninodosa“. Chirurg 6:454–455

    Google Scholar 

  8. Feldkamp J, Seppel T, Becker A et al. (1997) Iodine or L-Thyroxine to prevent recurrent goiter in an iodine-deficient area: prospective sonographic study. World J Surg 21:10–14

    PubMed  Google Scholar 

  9. Gemsenjäger E (1983) Autonomie, chirurgische Verfahrenswahl und funktionelle Resultate bei multinodöser Struma. In: Röher HD, Wahl RA (Hrsg) Chirurgische Endokrinologie. Thieme, Stuttgart_New York, S 47–57

  10. Gemsenjäger E (1992) Die chirurgische Behandlung der autonomen Knotenstruma. Schweiz Med Wochenschr 122:687–692

    PubMed  Google Scholar 

  11. Goretzki PE, Simon D, Dotzenrath C (2000) Growth regulation of thyroid amd thyroid tumors in humans. World J. Surg 24:913–922

    Google Scholar 

  12. Kraimps JL, Barbier J (1993) Contribution of preoperative ultrasonography. Ann Endocrinol Paris 54(4): 235–236

    PubMed  Google Scholar 

  13. Ladurner P, Braunsperger B, Huter S (1989) Operative Therapie der nicht immunogenen Hyperthyreose. In: Pickardt CR, Pfannenstiel P, Weinheimer B (Hrsg) Schilddrüse 1987. Thieme, Stuttgart New York, S 136–140

  14. Miccoli P, Bellantone R, Mourad MP et al. (2002) Minimally invasive video-assisted surgery thyroidectomy. World J Surg 26:972–975

    PubMed  Google Scholar 

  15. Persson CP, Johannson H, Westermark K et al. (1982) Nodular goiter- is thyroxine medication of any value? World J Surg 6:391–396

    PubMed  Google Scholar 

  16. Pfannenstiel P (1988) Sonographie und gezielte Feinnadelpunktion der Schilddrüse. Internist 29:545–549

    PubMed  Google Scholar 

  17. Pickardt CR, Scriba PC (1991) Was erwartet der Internist vom Chirurgen bei Operation gutartiger Schilddrüsenerkrankungen? Chirurg 62:157–161

    PubMed  Google Scholar 

  18. Satta MA, De Roas G, Testa A et al. (1993) Thyroid cancer in supressed contralateral lobe of patients with hot thyroid nodule. Europ J of Cancer 29A(8): 1190–1192

    Article  Google Scholar 

  19. Schabram J, Vorländer C, Wahl RA (2004) Differentiated operative strategy in minimally invasive, video-assisted thyroid surgery Results in 196 patients. World J Surg 28:1282–1286

    PubMed  Google Scholar 

  20. Schmidt KJ, Hewel Th, Abt L (1992) Sonographische Untersuchungen der Restschilddrüse nach klassisch subtotaler Resektion und selektiver Resektion adenomatös umgebauter Strumen. Akt Chir 27:285–288

    Google Scholar 

  21. Schmidt KJ, Hewel Th, Straube H et al. (1999) Intraoperativ sonographisch kontrollierte selektive Schilddrüsenresektion. Med Welt 50:185–187

    Google Scholar 

  22. Seiler Ch, Glaser Ch, Wagner HE et al. (1997) Erhöht das Konzept der ausgedehnten Erstresektion zur Strumarezidivprophylaxe die chirurgische Morbidität? Acta Chir Austriaca 29 : 85–89

  23. Tan GH, Gharib H, Reading CC (1995) Solitary thyroid nodule. Comparison between palpation and ultrasonography. Arch Intern Med 155(22): 2418–2423

    PubMed  Google Scholar 

  24. Thomush O, Sekulla C, Dralle H (2003) Rolle der totalen Thyreoidektomie im primären Therapiekonzept der benignen Knotenstruma. Chirurg 74:437–443

    PubMed  Google Scholar 

  25. Timm S, Gutmayer F, Luster M et al. (2003) Morphology and function adapted thyroid surgery: Results of a single centre evaluation. Langenbecks Arch Surg 388:441 (Abstr 44)

    Google Scholar 

  26. Wahl RA, Khan O, Labus M et al. (1992) Nachsorge nach chirurgischer Therapie. In: Röher HD, Weinheimer B (Hrsg) Schilddrüse 1991. Walter de Gruyter, Berlin New York, S 287–301

  27. Wahl RA, Rimpl I, Saalabian S (1998) Differentiated operative therapy of thyroid autonomy (Plummer‚s disease). Exp Clin Endocrinol Diabetes 106 : 78–84

    Google Scholar 

  28. Wahl RA, Vorländer C, Schabram J (2004) Inzidentalom der Schilddrüse-Resektion oder Lobektomie. In: Sutter Th, Brauckhoff M, Dralle H (Hrsg) Aktuelle Chirurgie endokriner Erkrankungen und hereditärer Tumore. Gutenberg, Leipzig, S 23–28

  29. Witterick IJ, Abel SM, Hartwick W et al. (1993) Incidence and types of non-palpabel thyroid nodules in thyroids removed for palpabel disease. J Otolaryngol 22(4): 294–300

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Saalabian, S., Ledwon, J. & Wahl, R.A. Die Wertigkeit des intraoperativen Ultraschalls bei der benignen Knotenstruma. Chirurg 77, 236–243 (2006). https://doi.org/10.1007/s00104-005-1130-y

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-005-1130-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation