Zusammenfassung
Die chronische Pankreatitis ist definiert durch eine schubweise verlaufende Entzündung mit Verlust der exokrinen und endokrinen Funktion des Pankreas. Die hereditäre Pankreatitis ist eine autosomal dominant vererbbare Form der chronischen Pankreatitis mit einer phänotypischen Penetranz von bis zu 80%. Sie ist durch rezidivierende Pankreatitisschübe, die meist im frühen Kindesalter beginnen, eine meist positive Familienanamnese, eine weitgehend gleiche Geschlechtsverteilung sowie das Fehlen anderer krankheitsassoziierter Risikofaktoren charakterisiert. Die Pathogenese der chronischen Pankreatitis ist in vielen Punkten noch unklar. Als Leitsymptom imponieren der gürtelförmige Oberbauchschmerz, Gewichtsverlust und Diabetes mellitus. Die Diagnose wird durch bildgebende Verfahren wie den transabdominellen Ultraschall und die ERCP sowie die Untersuchung der Pankreasfunktion gestellt. Die Therapie beschränkt sich auf die Symptombekämpfung. Etwa 30–60% der Patienten entwickeln Komplikationen wie persistierende Schmerzen, Strikturen des Ductus hepatocholedochus, Pankreaspseudozysten oder Pankreasgangsteine, die einer interventionellen oder operativ-chirurgischen Therapie bedürfen.
Abstract
Chronic pancreatitis is characterized by periodic episodes of inflammation and loss of exocrine and endocrine function of the pancreas. Hereditary pancreatitis is an autosomal dominant disorder with an 80% penetrance, is associated with recurrent episodes of pancreatitis starting in early childhood and correlated to an increased risk of pancreatic cancer. The pathogenesis of chronic and hereditary pancreatitis is not yet fully understood. Patients suffering from chronic pancreatitis present with belt-like abdominal pain, weight loss, and often diabetes mellitus. The diagnosis is made by a combination of imaging procedures such as ultrasound and endoscopic retrograde cholangiopancreatography and exocrine and endocrine function tests. Therapy is restricted to symptom control. Approximately 30–60% of all patients develop disease-associated complications such as persistent pain, strictures of the common bile duct, or pancreatic duct stones which require either interventional or surgical treatment.
Literatur
Ammann RW, Akovbiantz A, Largiader F, Schueler G (1984) Course and outcome of chronic pancreatitis. Longitudinal study of a mixed medicalsurgical series of 245 patients. Gastroenterology 86:820–828
Beger HG, Schlosser W, Friess HM, Büchler MW (1999) Duodenum-preserving head resection in chronic pancreatitis changes the natural course of the disease: a single-center 26-year experience. Ann Surg 230:512–519
Büchler MW, Friess H, Müller MW et al. (1995) Randomized trial of duodenum-preserving pancreatic head resection versus pylorus-preserving Whipple in chronic pancreatitis. Am J Surg 169:65–69
Chowdhury RS, Forsmark CE (2003) Review article: Pancreatic function testing. Aliment Pharmacol Ther 17:733–750
Etemad B, Whitcomb DC (2001) Chronic pancreatitis: diagnosis, classification, and new genetic developments. Gastroenterology 120:682–707
Friess H, Berberat PO, Wirtz M, Büchler MW (2002) Surgical treatment and long-term follow up in chronic pancreatitis. Eur J Gastroenterol Hepatol 14:971–977
Glasbrenner B, Kahl S, Malfertheiner P (2002) Modern diagnostic of chronic pancreatitis. Europ J Gastro Hepat 14:935–941
Gloor B, Friess H, Uhl W, Büchler MW (2000) A modified technique of the Beger and Frey procedure in patients with chronic pancreatitis. Dig Surg 18:21–25
Ho HS, Frey CF (2001) The Frey procedure: local resection of pancreatic head combined with lateral pancreaticojejunostomy. Arch Surg 136:1353–1358
Howard TJ, Swofford JB, Wagner D et al. (2002) Quality of life after bilateral thorascopic splanchnicectomy: long term evaluation in patients with chronic pancreatitis. J Gastrointest Surg 6:845–854
Izbicki JR, Blöchle C, Bröring DC et al. (1998) Extended drainage versus resection in surgery for chronic pancreatitis: a prospective randomized trial comparing the longitudinal pancreaticojejunostomy combined with local pancreatic head excision with the pylorus-preserving pancreatoduodenectomy. Ann Surg 228:771–779
Izbicki JR, Blöchle C, Bröring DC et al. (1998) Longitudinal V-shaped excision of the ventral pancreas for small duct disease in severe chronic pancreatitis: prospective evaluation of a new surgical procedure. Ann Surg 227:213–219
Izbicki JR, Blöchle C, Knöfel WT et al. (1995) Duodenum-preserving resection of the head of the pancreas in chronic pancreatitis. A prospective, randomized trial. Ann Surg 221:350–358
Klöppel G, Lüttges J, Löhr M et al. (2003) Autoimmune pancreatitis: pathological, clinical and immunological features. Pancreas 27:14–19
Köninger J, Friess H, Müller M, Martigioni M, Büchler MW (2004) Die duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion—organerhaltendes Operationsverfahren in der Behandlung der chronischen Pankreatitis. Chirurg DOI: 10.1007/s00104–004–0826–8
Li-Ling J, Irving M (2001) Somatostatin and octreotide in the prevention of postoperative pancreatic complications and the treatment of enterocutaneous pancreatic fistulas: a systemic review of randomized controlled trials. Br J Surg 88:190–199
Mayerle J, Simon P, Kraft M, Lerch MM (2004) Funktionsdiagnostik der chronischen Pankreatitis. In: Raem AM, Fenger H, Kolb GF, Nikolaus T, Pientka L, Rychlik R, Vömeli T (Hrsg) Handbuch der Geriatrie 1–6
Mossner J, Keim V, Niederau C et al. (1998) Guidelines for therapy of chronic pancreatitis. Consensus Conference of the German Society of Digestive and Metabolic Diseases. Halle 21–23 November 1996. Z Gastroenterol 36:359–367
NIH (2002) NIH state-of-the-science statement on endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) for diagnosis and therapy, NIH Consens State Sci Statements 19:1–26
Rosch T, Daniel S, Scholz M et al. (2002) Endoscopic treatment of chronic pancreatitis: a multicenter study of 1000 patients with long-term follow-up. Endoscopy 34:765–771
Schäfer M, Müllhaupt B, Clavien PA (2002) Evidence-based pancreatic head resection for pancreatic cancer and chronic pancreatitis. Ann Surg 236:137–148
Schneider A, Whitcomb DC (2002) Hereditary pancreatitis: a model for inflammatory diseases of the pancreas. Best Pract Res Clin Gastroenterol 16:347–363
Vitas GJ, Sarr MG (1992) Selected management of pancreatic pseudocysts: operative versus expectant management. Surgery 111:123–130
Witt H, Simon P, Lerch MM (2001) Genetische Aspekte der chronischen Pankreatitis. Dtsch Med Wochenschr 126:988–993
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Mayerle, J., Stier, A., Lerch, M.M. et al. Chronische Pankreatitis. Chirurg 75, 731–748 (2004). https://doi.org/10.1007/s00104-004-0892-y
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-004-0892-y
Schlüsselwörter
- Chronische Pankreatitis
- Hereditäre Pankreatitis
- Idiopathische Pankreatitis
- Duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion
- pp-Whipple