Zusammenfassung
Hintergrund
Der Kostendruck im Gesundheitssystem wird zu einer Verlagerung der Leistenhernienchirurgie in den ambulanten Bereich führen. Wenig ist über die Erwartungen der Patienten an die Leistenhernienoperation und die Konsequenzen für die ambulante Chirurgie bekannt.
Methoden
In einer prospektiven Fragebogenuntersuchung wurden 156 Patienten mit einseitiger Leistenhernie nach ihren Erwartungen bezüglich der Operation befragt. Die Patienten sollten den Stellenwert vorgegebener Aspekte mit einer visuellen Analogskala angeben, freie Antworten geben und die 5 wichtigsten Aspekte benennen.
Ergebnisse
Die 5 wichtigsten Faktoren waren: Rezidivfreiheit, persönliches Arztgespräch, geringe postoperative Beschwerden, medizinisches Umfeld, kurze Rekonvaleszenz. Ambulante Operationen und Lokalanästhesie waren für junge, beruflich aktive Patienten wichtig, ältere Patienten befürchten unzureichende häusliche Versorgung und Komplikationen.
Schlussfolgerung
Eine auf die Patientenbedürfnisse zugeschnittene ambulante Leistenhernienchirurgie wird Operationsverfahren in Lokalanästhesie und mit Netzimplantation favorisieren. Die perioperative Betreuung wird neben verstärkter Patienteninformation und -führung sowie postoperativer Schmerztherapie auch die häusliche Versorgung umfassen.
Abstract
Introduction
The pressure to save costs will lead to an increased use of outpatient facilities for inguinal hernia repair. Little is known about patients’ expectations concerning inguinal hernia repair and the implication for ambulatory surgery.
Methods
In a prospective study, 156 patients with unilateral hernia were questioned about their expectations concerning the upcoming surgery. They were asked to evaluate different aspects using a visual analogue scale, to answer questions in an essay style, and to name the five most important aspects of surgery.
Results
The five most important aspects were recurrence rate, personal contact with the physician, postoperative pain management, recovery time, and the medical facilities. The possibility for outpatient surgery and for local anesthesia seemed to be most important to young, professionally active patients (<30 years), whereas older patients were more concerned about insufficient postoperative recovery at home and surgical complications.
Conclusions
If patients’ expectations are considered, outpatient inguinal hernia repair will favor surgical techniques under local anesthesia with mesh implantation. Postoperative patient care will have to include intensified patient information, adequate pain management, and well-organized home recovery.
Literatur
Callesen T, Klarskov B, Bech K, Kehlet H (1999) Short convalescence after inguinal herniorrhaphy with standardised recommendations: duration and reasons for delayed return to work. Eu J Surg 165:236
G-DRG: www.g-drg.de
McCormack, Scott NW, Go PMNYH, Ross S (2003) Laparoscopic techniques vs. open techniques for inguinal hernia repair. Cochrane Library, Issue 2
Scott NW, McCormack K, Graham P, Go PMNYH (2002) Open mesh vs. Non-mesh for groin hernia repair. Cochrane Library, Issue 2
Wellwood J, Sculpher MJ, Stoker D et al. (1998) Randomised controlled trial of laparoscopic versus open mesh repair for inguinal hernia: outcome and cost. BMJ 317:103
Zieren J, Neuss H, Maecker F, Müller JM (2002) Welchen Stellenwert hat das Internet als Informationsquelle für Patienten mit Leistenhernien? Chirurg 73:462
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Zieren, J., Paul, M., Neuss, H. et al. Patientenerwartungen vor elektiver Leistenhernienoperation. Chirurg 75, 515–518 (2004). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0769-5
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0769-5