Skip to main content
Log in

Die proximale Humerusfraktur im hohen Lebensalter

Der primäre Humeruskopfersatz—doch eine Alternative?

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Versorgung proximaler Humerusfrakturen im hohen Alter ist unverändert ein unfallchirurgisches Problem. Konkurrierend werden von verschiedenen Schulen unterschiedliche Operationsverfahren zum Kopferhalt empfohlen. Aufgrund „neuer Implantate“ und den funktionell enttäuschenden Ergebnissen nach primärem Kopfersatz wurde die Indikation zu letzterem zum Teil zunehmend kritisch gesehen. Eine situationsgerechte Therapieentscheidung wird durch das Fehlen geeigneter Studien mit vergleichbaren Frakturen und ausreichenden Fallzahlen, bei denen auch hinreichend Rücksicht auf die spezifischen Probleme einer operativen Versorgung im hohen Lebensalter genommen wird, erschwert. Korrekterweise müssen aber neben der reinen Beweglichkeit auch die Anzahl notwendiger Reoperationen, die Geschwindigkeit der Schmerzreduzierung sowie der Zeitpunkt der axialen Belastbarkeit des Armes gerade in dieser Altersgruppe mit in die Indikationsüberlegungen mit einbezogen werden. Hierbei ergeben sich u. E. für bestimmte Fraktursituationen unverändert empfehlenswerte Indikationen zum primären Humeruskopfersatz.

Abstract

The treatment of humeral fractures in old patients is still an orthopedic problem. Different surgical schools suggest different treatments for head-preserving procedures. Because of new implants and functionally disappointing results in primary hemiarthroplasty, the indication for hemiarthroplasty was examined more critically. The decision of which procedure to choose is complicated by the lack of proper studies with comparable fracture types and enough cases regarding the specific problems of operative fracture treatment in the elderly. Correctly, besides range of movement, the number of necessary reoperations, length of time until pain reduction, and earliest possible axial weight-bearing of the injured limb should influence the therapeutic decision. Regarding all these topics, primary hemiarthroplasty in old patients and specific fracture situations is still to be recommended.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Robinson CM, Page RS, Hill RM, Sanders DL, Court-Brown CM, Wakefield AE (2003) Primary hemiarthroplasty for treatemnet of proximal humeral fractures. J Bone Joint Surg Am 85-A(7): 1215–1223

    Google Scholar 

  2. Ambacher T, Erli HJ, Paar O (2000) Treatement outcome after primary hemiarthroplasty in dislocated humeral head fractures. Zentralbl Chir 125(9):750–755

    Google Scholar 

  3. Kollig E, Kutschea-Lissberg F, Roetmann B, Mielke E, Muhr G, Hahn MP (2003) Primary hemiarthroplasty after complex fracture of the humeral head-functional late results. Zentralbl Chir 128(2):125–130

    Google Scholar 

  4. Kollig E, Kutschea-Lissberg F, Roetmann B, Dielenschneider D, Muhr G (2003) Complec fractures of the humeral head: which long term results can be expected? Zentralbl Chir 128(2):111–118

    Google Scholar 

  5. Demirhan M, Kilcoglu O, Altinel l, Eralp L, Akalin Y (2003) Prognostic factors in prosthetic replacement for acute proximal humerus fractures. J Orthop Trauma 17(3):181–189

  6. Zingg U, Brunnschweiler D, Keller H, Metzger U (2002) Percutaneous minimal osteosynthesis of fractures of the proximal humerus in elderly patients. Swiss Surg 8(1):11–14

    Google Scholar 

  7. Schmidt-Wiethoff R, Wolf P, Lehmann M, Habermeyer P (2002) Shoulder arthroplasty—Clinical results in 171 patients. Z Orthop Grenzgeb 140(4):409–414

    Google Scholar 

  8. Boileau P, Trojani C, Walch G, Krishnan SG, Romeo A, Sinnerton R (2001) Shoulder arthroplasty for the treatment of the sequelae of fractures of the proximal humerus. J Shoulder Elbow Surg 10(4):299–308

    Google Scholar 

  9. Stoffel K, Fellmann J, Meier G, Bereiter H (2000) Relevant differences after post-traumatic and degenerative humeral head replacement (intermediate-term results). Z Orthop Grenzgeb 138(2):110–117

    Google Scholar 

  10. Naranja RJ Jr, Iannotti JP (2000) Displaced three- and four-part proximal humerus fractures: evaluation and management. J Am Acad Orthop Surg 8(6):373–382

    Google Scholar 

  11. Wijgman AJ, Roolker W, Patt TW, Raaymakers EL, Marti RK (2002) Open reduction and internal fixation of three and four-part fractures of the proximal part of the humerus. J Bone Joint Surg Am 84-A(11):1919–1925

    Google Scholar 

  12. Bathis H, Tingart M, Bouillon B, Tiling T (2001) Surgical treatment of proximal humeral fractures. Is the T-plate still adequate osteosynthesis procedure? Zentralbl Chir 126(3):211–216

    Google Scholar 

  13. Weber E, Matter P (1998) Surgical treatment of proximal humerus fractures--international multicenter study. Swiss Surg 4(2):95–100

    Google Scholar 

  14. Hessmann M, Gotzen L, Gehling H, Baumgaertel F, Klingelhoeffer I (1998) Operative treatment of displaced proximal humeral fractures: two-year results in 99 cases. Acta Chir Belg 98(5):212–219

    Google Scholar 

  15. Tingart M, Bathis H, Bouillon B, Tiling T (2001) The displaced proximal humeral fracture: is there evidence for therapeutic concepts? Chirurg72(11):1284–1291

  16. Schmid CJ, Leidel BA, Zeiler C, Wiedemann E, Mutschler W. Die dislozierte 4.Fragmentfraktur des Humeruskopfes—Versorgung mit Endoprothese oder Osteosynthese? Hefte zur Zeitschrift „Der Unfallchirurg“ 283, Abstract 067

  17. Rädel W, Barnbeck F (2003) Sekundäre Veränderungen der Rotatorenmanschette nach endoprothetischer Behandlung von frischen Mehrfragmentfrakturen des proximalen Humerus. 80. Jahrestagung der VBC, 17.–19. Juli 2003, München, Abstract 56

  18. Cyffka R, Lein Th, Hellmund R, Bonnaire F (2002) Funktionelle Ergebnisse der Schulterendoprothetik in der Versorgung der dislozierten Humeruskopfmehrfragmentfraktur im Alter. 65. Jahrestagung der DGU, 14.–17. November 2002, Berlin, Abstract 065

  19. Gierer P, Ewert A, Gradl G, Förster C, Mittlmeier T (2003) Die Humeruskopfmehrfragmentfraktur—primäre Hemiarthroplastik mit einer modularen Humeruskopfprothese. 80. Jahrestagung der VBC, 17.–19. Juli 2003, München, Abstract 55

  20. Kääb et al. DGU (2002)

  21. Gorschewsky O et al. [2002] Akt Traumatol 32:8–15

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Schittko.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schittko, A., Rüter, A. Die proximale Humerusfraktur im hohen Lebensalter. Chirurg 74, 990–993 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0768-6

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0768-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation