Skip to main content
Log in

Der distale Speichenbruch

Minimalinvasive Kirschnerdrahtosteosynthese. Indikation und Ergebnisse

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Behandlung des distalen Speichenbruches des alten Menschen stellt unter Berücksichtigung des Patientenkomforts, der Belastungsfähigkeit, der Altersatrophie der Weichteile und der Osteoporose zunehmend höhere Ansprüche an das funktionelle Ergebnis.Als therapeutische Optionen stehen unter Berücksichtigung einer exakten Frakturklassifikation zur Verfügung: Kirschnerdrahtspickung und Gipsfixation, Fixateur externe und die (winkelstabile) Plattenosteosynthese. Im Zeitraum vom 01.01.1998 bis 30.06.1999 wurden in unserer Klinik 215 Patienten mit distalen Radiusfrakturen behandelt, von denen 118 mit einem durchschnittlichen Follow up von 33 Monaten nachuntersucht wurden. Anhand objektiver Bewertungskriterien (röntgenologischer Befund und Funktion) wurden in 68,9% sehr gute und 28,6% gute Ergebnisse registriert. Auch bei den subjektiven Kriterien zeigte der überwiegende Teil der nachuntersuchten Patienten (68%) keine oder nur sehr geringe Beschwerden. Diese Ergebnisse unterstreichen die Notwendigkeit und den Sinn einer differenzierten operativen Therapie entsprechend des Frakturtyps nach der AO-Klassifikation.

Abstract

Therapy of distal radius fractures in the elderly is increasingly subject to higher demands on functional results, especially in terms of patient comfort, load-bearing, tissue atrophy, and osteoporosis. From 1 January 1998 until 30 June 1999, 215 patients with distal radius fractures were treated at our hospital. One hundred eighteen of them had follow-up examinations after an average of 33 months. Using objective criteria (X-ray and functional), results were very good in 68.9% of the cases and good in 28.6%. Under subjective criteria, too, most of the patients had very little or no complaints (68%). These results underline the need and usefulness of differentiating operative therapies according to the fracture type in the AO classification system.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1a–d
Abb. 2a–c
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12

Literatur

  1. Batra S, Gupta A (2002) The effect of fracture-related factors on the functional outcome at 1 year in distal radius fractures. 33:499–502

  2. Beumer A, McQueen MM (2003) Fractures of the distal radius in low-demand elderly patients: closed reduction of no value in 53 of 60 wrists. Acta Orthop Scand 74:98–100

    Google Scholar 

  3. Board T, Kocialkowski A, Andrew G (1999) Does Kapandji wiring help in older patients? A retrospective comparative review of displaced intra-articular distal radial fractures in patients over 55 years. Injury 30:663–669

    Google Scholar 

  4. Boszotta H, Helperstorfer W, Sauer G (1991) Zur Operationsindikation bei der distalen Radiusfraktur. Unfallchirurg 94:417–423

    Google Scholar 

  5. Chen AC, Chan YS, Yuan LJ, Ye WL, Lee MS, Chao EK (2002) Arthroscopically assisted osteosynthesis of complex intra-articular fractures of the distal radius. J Trauma 53:354–359

    Google Scholar 

  6. Dodds SD, Cornelissen S, Jossan S, Wolf SW (2002) A biomechanical comparison of fragment-specific fixation and augmented external fixation for intra-articular distal radius fractures. J Hand Surg Am 27:953–964

    Google Scholar 

  7. Fritz T, Heyer T, Kriegelstein C, Mattern R, Kallieris D, Friedel W (1997) Biomechanik der kombinierten Kirschnerdraht-Osteosynthese am humanen Modell der dorsal instabilen, distalen Radiusfraktur (Colles-Typ). Chirurg 68:496–502

    Google Scholar 

  8. Geissler WB, Freeland AE (1999) Arthroscopic management of intra-articular distal radius fractures. Hand Clin 15:455–465

    Google Scholar 

  9. Jakob M, Rikli DA, Regazzoni P (2000) Fractures of the distal radius treated by internal fixation and early function. A prospective study of 73 consecutive patients. J Bone Joint Surg Br 82:340–344

    Google Scholar 

  10. Jupiter JB, Ring D, Weitzel PP (2002) Surgical treatment of redisplaced fractures of the distal radius in patients older than 60 years. J Hand Surg Am 27:714–723

    Google Scholar 

  11. Kamano M, Honda Y, Kazuki K, Yasuda M (2002) Palmar plating for dorsally displaced fractures of the distal radius. Clin Orthop 397:403–408

    Google Scholar 

  12. Kuner EH, Mellios K, Berwarth H (2002) Behandlung der komplizierten distalen Radiusfraktur mit dem Fixateur externe. Verläufe—Komplikationen–Ergebnisse. Unfallchirurg 105:199–207

  13. Leung KS, Shan WY, Tsang HK, Chiu KH, Leung PC, Hung LK (1990) An effective treatment of comminuted fractures of the distal radius. J Hand Surg Am 1990 15:11–17

    Google Scholar 

  14. MacDermid JC, Donner A, Richards RS, Roth JH (2002) Patient versus injury factors as predictors of pain and disability six months after a distal radius fracture. J Clin Epidemiol 55:849–54

    Google Scholar 

  15. Markmiller M (2003) Die distale Radiusfraktur des alten Menschen. Akt Traumatol 33:129–131

    Google Scholar 

  16. Mittelmeier W, Braun C, Schäfer R (2001) The Kapandji technique for fixation of distal radius fractures--a biomechanical comparison of primary stability. Arch Orthop Trauma Surg 121:135–138

    Google Scholar 

  17. Müller ME, Nazarian S, Koch P, Schatzker J (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Berlin Heidelberg New York

  18. Oestern HJ (1999) Distale Radiusfrakturen. Teil I. Grundlagen und konservative Therapie. Chirurg 70:1180–1192

    Google Scholar 

  19. Orbay JL, Fernandez DL (2002) Volar fixation for dorsally displaced fractures of the distal radius: a preliminary report. J Hand Surg Am 27:205–215

    Google Scholar 

  20. Otto W (1998) Drahtstiftfixierung distaler Radiusfrakturen. Trauma Berufskrankh 1:15–23

    Google Scholar 

  21. Pilz F, Lindemann-Sperfeld L, Winter S, Otto W (2000) Distale Radiusfrakturen. Behandlungskonzept und Erfahrungen. Trauma Berufskrankh 2:313–319

  22. Poigenfürst J, Tuchmann A (1978) Bedeutung der ulnaren Bandverletzung beim Speichenbruch an typischer Stelle. Handchirurgie 220:121–124

    Google Scholar 

  23. Radeck E, Wentzensen A, Leutfing D (1998) Externe Qualitätssicherung am Beispiel der distalen Speichenbrüche. Pilotprojekt des Landesverbandes Südwestdeutschland der gewerblichen Berufsgenossenschaften. Trauma Berufskrankh 1:49–56

    Google Scholar 

  24. Reill P, Kruft S (1993) Diagnostik und Behandlung der Begleitverletzungen und Folgeschäden bei distalen Radiusfrakturen. Chirurg 64:899–906

    Google Scholar 

  25. Sato O, Aoki M, Kawaguchi S, Ishii S, Kondo M (2002) Antegrade intramedullary K-wire fixation for distal radial fractures. J Hand Surg Am 27:707–713

    Google Scholar 

  26. Simic PM, Weiland AJ (2003) Fractures of the distal aspect of the radius: changes in treatment over the past two decades. Instr Course Lect 52:185–95

    Google Scholar 

  27. Stürmer KM (2001) Leitlinien Unfallchirurgie. Thieme, Stuttgart New York

  28. Zimmermann R, Gabl M, Pechlaner S, Sailer R, Kathrein A, Wambacher M (1998) Distale metaphysäre Kompressionsfrakturen des Radius. Unfallchirurg 101:762–768

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to L. Lindemann-Sperfeld.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lindemann-Sperfeld, L., Pilz, F., Marintschev, I. et al. Der distale Speichenbruch. Chirurg 74, 1000–1008 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0763-y

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0763-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation