Skip to main content
Log in

Hepatozelluläres Karzinom

Pathogenese und das Problem der Multizentrizität

Hepatocellular carcinoma. Pathogenesis and multicentricity

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das hepatozelluläre Karzinom (HCC) ist weltweit einer der häufigsten malignen Tumore mit steigender Inzidenz auch in westlichen Ländern. Unbehandelt ist die Prognose außerordentlich ungünstig. Zur Therapie des HCC stehen chirurgische und nichtchirurgische Verfahren zur Verfügung. Resektion und in ausgewählten Fällen die Lebertransplantation sind die einzigen potenziell kurativen Therapieverfahren. Aufgrund der Ausdehnung des HCC (Anzahl, Größe und Lokalisation der Läsionen) bzw. eingeschränkter Operabilität bei reduzierter Leberfunktionsreserve, Komorbidität, höherem Lebensalter u. a. sind zum Zeitpunkt der Diagnose >80% der HCC-Patienten inoperabel. Deshalb kommt nichtchirurgischen Therapieverfahren in der Praxis eine besondere Bedeutung zu. Hierzu gehören lokal-interventionelle sowie transarterielle Verfahren, Medikamente und Immuntherapeutika. Mit den aktuell verfügbaren Therapiemodalitäten können die HCCPatienten stadiengerecht chirurgisch bzw. nicht-chirurgisch therapiert werden. Damit lässt sich in vielen Fällen eine deutliche Verlängerung des Überlebens bzw. des rezidivfreien Überlebens, in Einzelfällen sogar eine Heilung erreichen.

Abstract

Hepatocellular carcinoma (HCC) is one of the most common malignant tumors in some areas of the world, with an extremely poor prognosis. The clinical and molecular pathogenesis of HCC is very complex and involves alterations in the structure or expression of several tumor suppressor genes, oncogenes and, possibly, mechanisms leading to genetic instability due to mismatch repair deficiency or chromosomal instability and aneuploidy due to defective chromosomal segregation. Central to the molecular pathogenesis of HCC are mutations of various genes and a genetic instability which, in most cases, result from chronic liver disease and the associated enhanced liver cell regeneration and mitotic activity. The prognosis is generally very poor. Most studies report a 5-year survival rate of less than 5% in symptomatic HCC patients. Therapeutic strategies include resection, liver transplantation, and nonsurgical interventions such as percutaneous ethanol injection, radiofrequency thermal ablation, transarterial embolization, and chemoembolization. HCC has been shown to be quite resistant to radio- and chemotherapy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. E. Blum.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Blum, H.E., Hopt, U.T. Hepatozelluläres Karzinom. Chirurg 74, 709–716 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0713-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0713-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation