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Replantation auf Unterschenkelhöhe

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Zusammenfassung

Einleitung

Die Replantation ist ein etabliertes Verfahren der rekonstruktiven Chirurgie. In Fällen einseitiger Unterschenkel- bzw. Fußamputationen ist die Replantation die Therapie der Wahl. Bei beidseitigen Amputationen der unteren Extremität, bei denen eine orthotope Replantation aufgrund des Verletzungsmusters nicht möglich ist, stellt die heterotope Replantation eine, wenn auch aufwendige, Therapieoption dar.

Methoden

Wir berichten über 5 orthotope und 2 heterotope Unterschenkel- bzw. Fußreplantationen. Das funktionelle Ergebnis der Sensibilität, Mobilität, Schmerzen und Ästhetik wurde nachuntersucht.

Ergebnisse

Das funktionelle Ergebnis wurde von den Patienten gut bewertet, Mobilität, Stabilität und die psychische Situation der Patienten waren befriedigend. Die heterotop replantierten Patienten bevorzugten den replantierten Fuß gegenüber der Prothese.

Schlussfolgerungen

Aufgrund der positiven Ergebnisse sollte die Replantation, insbesondere die heterotope Replantation unserer Ansicht nach der Stumpfversorgung vorgezogen werden, wenn der Zustand des Patienten im Hinblick auf Begleitverletzungen dies zulässt.

Abstract

Introduction

Replantation in reconstructive surgery is an established procedure due to microsurgical techniques. It can be routinely performed in unilateral lower leg amputation. In some cases of bilateral amputation, in which orthotopic replantation is not possible due to the complex trauma, heterotopic replantation is a therapeutic option. This avoids prosthetic fitting.

Methods

We report five cases of orthotopic and two of heterotopic lower limb replantations. Functional outcome concerning sensibility, mobility, pain, and aesthetic result were assessed clinically and using a questionnaire.

Results

Functional outcome and patient satisfaction were good. The psychological situation of the patients as well as mobility and stability of the replanted limbs were satisfying. Heterotopically replanted patients found the replanted legs superior to the prostheses.

Conclusions

We conclude that, in lower leg amputation, attempts should be made to replant the extremity. In bilateral lower leg amputations, at least one limb should be reconstructed, even if “only” a heterotopic replantation can be performed.

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Literatur

  1. Betz AM, Stock W, Hierner R, Schweiberer L (1996) Crossover replantation after bilateral traumatic lower-leg amputation: a case-report with a six-year follow-up. J Reconstr Microsurg 12:247

    Google Scholar 

  2. Blomgren I, Blomqvist G, Ejeskär A, Fogdestam I, Volkman R, Edshage S (1988) Hand function after replantation or revascularization of upper extremity injuries. Scand J Plast Reconstr Surg 22:93–101

    Google Scholar 

  3. Brenner P, Axmann HD, Berger A (1993) Der Wert heterotoper Fingerreplantationen. Chirurg 64:185

  4. Chang WG, Tang YQ, Liu SZ (1990) A case of heterotopic transplantation after bilateral traumatic above-kneeamputations. J Trauma 30:496

    Google Scholar 

  5. Chen Z, Yu H (1987) Current procedures in China of replantation of several limbs and digits. Clin Orthop 215–223

  6. Cheng Z-W, Zeng B-F (1988) Lower Extremity Replantation. In: Pho RWH (Hrsg) Microsurgical Technique in Orthopaedics. Butterworths, London Boston Durban Singapore Sidney Toronto Wellington, pp 37–44

  7. Girot J, Marin Braun F, Merle M, Xenard J (1988) Cross replantation in case of bilateral amputation of the legs. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 74:259

    Google Scholar 

  8. Godina M, Bajec J, Baraga A (1986) Salvage of the mutilated upper extremity with temporary ectopic implantation of the undamaged part. Plast Reconstr Surg 78:295–299

    Google Scholar 

  9. Hidalgo DA, Shaw WW (1987) Lower limb replantation. In: Shaw, WW, Hidalgo DA (Hrsg) Microsurgery in Trauma. Futura Publ Co Inc, Mount Kisco, New York

  10. Kayikcioglu A, Agaoglu G, Nasir S, Kecik A (2000) Crossover replantation and fillet flap coverage of the stump after ectopic implantation: a case of bilateral leg amputation. Plast Reconstr Surg 106:868

    Google Scholar 

  11. Russel RC, O’Brien BM, Morrison WA, Pamamull G, MacLeod A (1984) The late functional results of upper limb revascularization and replantation. J Hand Surg 9:623–633

    Google Scholar 

  12. Schweiberer L, Betz A (1985) Die Mehrfachverletzung—Diagnostik und Versorgung im Rahmen einer chirurgischen Abteilung. In: Ungeheuer E (Hrsg) Das Polytrauma. Urban und Schwarzenberg, München Wien Baltimore, pp 1–27

  13. Swanson AB, Hagert CG, Swanson de Groot G (1987) Evaluation of impairment of the upper extremity. J Hand Surg 12:896–926

    Google Scholar 

  14. Tamai S (1982) Twenty years experience of limb replantation-Review of 293 upper extremity replants. J Hand Surg (Am) 7:549–556

    Google Scholar 

  15. Wilker D, Betz A, Zwank L, Schweiberer L (1983) Indikationen und Grenzen der Replantationschirurgie. Orthopädie 12:54–58

    Google Scholar 

  16. Wood MB, Cooney WP (1986) Above elbow limb replantation: Functional results. J Hand Surg 11:682–687

    Google Scholar 

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Correspondence to H. Fansa.

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Daigeler, A., Fansa, H., Westphal, T. et al. Replantation auf Unterschenkelhöhe. Chirurg 74, 1040–1047 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0689-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0689-4

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