Skip to main content
Log in

Einsatz des Ultraschallskalpells in der konventionellen Schilddrüsenchirurgie

Möglichkeiten und Vorteile

The harmonic scalpel in conventional thyroid surgery. Possibilities and advantages

  • Originalia
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Introduction.

Use of the harmonic scalpel is well established in surgery. The simple use and ability to save blood and time make this equipment usable in thyroid surgery, too.

Methods.

In a prospective, nonrandomized study including 32 patients, operating time, weight of resected thyroid tissue, and complications were analysed. A classic surgery group (ligature and HF electrosurgery) was compared with an ultracision group.

Results.

Mean±SD operative time was shorter in the harmonic scalpel group than in the conventional technique group (143.12±25.24 min vs 64.68±23.83 min, P<0.01).There was no difference between the two techniques regarding complications and patient characteristics.

Conclusions.

Use of the harmonic scalpel in thyroid surgery is a safe procedure. The possibility it presents of saving operative time without increasing complications has now been published in several studies.

Zusammenfassung

Einleitung.

Der Einsatz des Ultraschallskalpells in der Chirurgie ist weit verbreitet. Die einfache Handhabung, die Möglichkeit intraoperative Blutverluste und Operationszeit zu reduzieren, lassen das Ultraschallskalpell auch für den Einsatz in der Chirurgie der gut vaskularisierten Schilddrüse interessant erscheinen.

Methodik.

In einer prospektiv nicht randomisierten Studie wurden anhand von 32 Patienten die Operationszeit, das Gewicht des rezezierten Schilddrüsengewebes und die postoperativen Komplikationen verglichen. Dabei wurden die Patienten der klassischen Schilddrüsenchirurgie einer Gruppe, die mit dem Ultraschallskalpell operiert wurde, gegenüber gestellt.

Ergebnisse.

Durch den Einsatz des Ultraschallskalpells konnte die Operationszeit von durchschnittlich 143,12±25,24 min auf 64,68±23,83 min (p<0,01) reduziert werden. Einen Einfluss auf postoperative Komplikationen konnten wir nicht nachweisen. Die Patientencharakteristik zeigte keine Unterschiede.

Schlussfolgerungen.

Der Einsatz des Ultraschallskalpells in der Schilddrüsenchirurgie ist eine sichere Methode. Die Möglichkeiten der Einsparung von Operationszeit ohne einen Anstieg von Komplikationen konnte in mehreren Studien nachgewiesen werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Mantke.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Mantke, R., Pross, M., Klose, S. et al. Einsatz des Ultraschallskalpells in der konventionellen Schilddrüsenchirurgie. Chirurg 74, 739–742 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0658-y

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0658-y

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation