Skip to main content
Log in

Chancen der endoskopischen Thoraxchirurgie und ihre Grenzen

Endoscopic thoracic surgery: indications, feasibility, and limitations

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Mediastinoskopie and Mediastinotomie werden überwiegend zum Staging des Bronchialkarzinoms eingesetzt,darüber hinaus können mediastinale Raumforderungen und Lymphknoten biopsiert werden,etwa zum Nachweis von Sarkoidose,malignen Lymphomen oder Thymomen.Die videoassistierte Thoraxchirurgie (VATS) wurde 1990 klinisch eingeführt und hat die offene Thorakotomie zu rein diagnostischen Zwecken weitgehend abgelöst. Als Vorteile der VATS gegenüber der Thorakotomie werden kleinere Inzisionen,eine geringere Morbidisierung des Patienten und eine bedeutend bessere Übersicht über das Operationsfeld betrachtet.Die VATS ist an vielen Zentren nunmehr das Verfahren der Wahl zur Abklärung interstitieller Erkrankungen,unklarer Rundherde und pleuraler Erkrankungen.Die Rolle der VATS in der Abklärung des Bronchialkarzinoms ist noch unklar.Die VATS wird inzwischen aufgrund zunehmender Erfahrungauch für therapeutische Zwecke eingesetzt; so können auch Lobektomien sicher vorgenommen werden.Im Hinblick auf die Behandlung des Bronchialkarzinoms oder von Lungenmetastasen in kurativer Absicht bestehen jedoch Bedenken,da der Operateur aufgrund indirekter Manipulation zu Kompromissen verleitet werden könnte.Nach wie vor ist die Lymphknotendissektion per VATS unbefriedigend, und die Berichte über Tumorrezidive im Bereich der Inzisionen deuten auf eine iatrogene Tumorzellimplantation hin.Die Respektierung onkologischer Prinzipien,die in den vergangenen Jahrzehnten entwickelt wurden,ist auch bei Einsatz der VATS verbindlich.

Abstract

Mediastinoscopy and mediastinotomy are used primarily in the staging of lung cancer; they are also of value in biopsying mediastinal masses and lymph nodes to establish diagnoses such as sarcoidosis,lymphoma, and mediastinal tumors.Video-assisted thoracic surgery (VATS) was introduced in 1990 and has now replaced open thoracotomy in the evaluation of many pleuropulmonary disorders.Specific advantages of VATS over open thoracotomy include the use of smaller incisions, reduced operative morbidity, and optimal visualization of the entire lung and pleural space.In many centers it has become the procedure of choice for the biopsy of interstitial disease, indeterminate lung nodules, or pleural lesions.The role of VATS for staging of lung cancer patients is still under debate.VATS procedures have also been adopted for the treatment of a wide range of thoracic disorders.With increasing experience surgeons have become more skilled with this limited access technique and meanwhile lobectomies can be performed safely.The role of VATS in the management of lung metastases or lung cancer is still being investigated. It is a concern that there is a temptation to do less when a minimal access operation is performed that does not allow for palpation of the lung. In addition, lymph node dissection cannot be performed adequately and there continue to be reports of local recurrences in port sites. If the VATS approach is to be used, surgeons should always respect the oncological principles that have been developed over the past decades.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Prof.Dr. H.Dienemann Chirurgische Abteilung, Thoraxklinik Heidelberg, Amalienstraße 5, 69126 Heidelberg, E-Mail: chirurgie@thoraxklinik-heidelberg.de

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dienemann, H., Hoffmann, H. Chancen der endoskopischen Thoraxchirurgie und ihre Grenzen. Chirurg 74, 324–332 (2003). https://doi.org/10.1007/s00104-003-0644-4

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-003-0644-4

Navigation