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Langzeitergebnisse nach Myotomie und Semifundoplicatio bei Achalasie

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Abstract

The basic principle behind the treatment of achalasia consists of alleviating swallowing disorders by reducing resistance in the lower esophageal sphincter without inducing gastroesophageal reflux. Only a few studies are available on long-term results after operative treatment. Fifty-one patients were studied with regard to long-term results after open transabdominal extramucosal myotomy of the distal esophagus along with partial anterior fundoplication (Dor procedure). Clinical data were collected by standardized interviews, and symptoms were assigned a score ranging from 0 to 3 according to severity and frequency. The pre- and postoperative symptoms were comparable in 50 patients. The median duration of follow-up was 88 months (range: 12–160 months). Operative time was a median of 80 min. Two esophageal mucosal tears were recognized intraoperatively and promptly repaired. Postoperative morbidity occurred in two patients (3.9%). Very good or good long-term results after surgical therapy were achieved in 49 patients (96.1%). Forty-seven patients (92.2%) have no or rare dysphagia. The frequency of regurgitation as well as chest pain was also significantly reduced after surgery. Forty-nine patients (96.1%) either maintained or gained weight. Preoperative duration of symptoms, follow-up, age, and gender had no influence on the results (p>0.05). Two patients (3.9%) mentioned occasional heartburn. Five patients (9.8%) took or still take proton pump inhibitors postoperatively. Severe stage IV symptoms due to peptic stricture and dolichomegaesophagus required reoperation in one patient (2%). The results show that myotomy and the antireflux procedure (semifundoplication) lead to long-term relief of dysphagia without inducing reflux at a low operative risk. Since long-term results are as yet not available for minimally invasive surgery, it remains to be seen if this operative technique will become the primary surgical procedure for this disease.

Zusammenfassung

Die Behandlung der Achalasie besteht in der Beseitigung der Schluckbeschwerden durch die Schwächung des unteren Ösophagussphinkter bei gleichzeitiger Vermeidung einer Refluxsymptomatik. Wenige Studien zu Langzeitergebnissen operativer Behandlung liegen vor. Hinsichtlich der Langzeitergebnisse nach konventioneller, abdominaler vorderer extramuköser Kardiomyotomie mit Semifundoplicatio nach Dor wurden 51 Patienten untersucht. Zur Objektivierung der durch strukturierte Interviews erfassten Daten diente ein Symptomenscore. Für 50 Patienten konnte die prä- und postoperative Ausprägung der Symptomatik verglichen werden. Der Median der Nachbeobachtungszeit lag bei 88 Monaten (12–160 Monate). Die mediane Operationsdauer lag bei 80 min. Intraoperative Komplikation war die Mukosaeröffnung bei 2 Patienten. Postoperativ lag die Komplikationsrate bei 3,9%. Für 49 Patienten (96,1%) ergab sich ein sehr gutes oder gutes Langzeitergebnis nach operativer Therapie. Keine oder nur noch gelegentlich Schluckbeschwerden hatten 47 Patienten (92,2%). Die Häufigkeit des Auftretens von Regurgitation und retrosternalen Schmerzen wurde postoperativ ebenfalls signifikant gesenkt. Ihr Gewicht gehalten bzw. an Gewicht zugenommen hatten 49 Patienten (96,1%). Präoperative Anamnesedauer, Nachbeobachtungszeit, Alter und Geschlecht hatten keinen Einfluss auf das Ergebnis (p>0,05). Gelegentliches Sodbrennen gaben 2 Patienten (3,9%) an. Fünf Patienten (9,8%) nahmen oder nehmen postoperativ Protonenpumpenhemmer ein. Schwerwiegende Symptomatik (Stadium IV) bei peptischer Stenose und Dolichomegaösophagus führten bei einer Patientin (2%) zum Rezidiveingriff. Die Ergebnisse zeigen, dass Myotomie und Antirefluxoperation (Semifundoplicatio) bei geringem operativen Risiko zu langfristiger Beseitigung der Schluckbeschwerden führen, ohne einen gastroösophagealen Reflux zu induzieren. Ob die zunehmend angewendeten minimal invasiven Verfahren zur primär operativen Therapie der Erkrankung führen, wird entscheidend von deren noch ausstehenden Langzeitergebnissen abhängen.

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Junginger, T., Kneist, W., Sultanov, F. et al. Langzeitergebnisse nach Myotomie und Semifundoplicatio bei Achalasie. Chirurg 73, 704–709 (2002). https://doi.org/10.1007/s00104-002-0474-9

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