Abstract
Background. Adenoma of the ampulla of Vater and the duodenum are rare tumors. The leading symptoms are unspecific; sometimes they are due to the disturbances of the passage or erosion of the tumor. Early and correct diagnosis and the appropriate therapy are of decisive importance because these tumors are precancerous.
Patients and methods. We report the cases of seven patients with periampullary adenoma of the duodenum, in one case with incorporation of the the distal bile duct. The diagnostic steps and the surgical treatment are reported and discussed. In achieving a definitive diagnosis, endoscopic retrograde cholangiopancreatography is of paramount importance. Three patients subsequently underwent partial pancreatoduodenectomy (Whipple's procedure); in three patients transduodenal local tumor excision was performed. Postoperative course was without complications in each case and no operative mortality occurred. One patient was treated by argon-coagulation.
Results. The histopathological examination showed a tubular villous adenoma in six cases and in one case a villous adenoma (ranging from low to high grade dysplasia). Because there is evidence of an adenoma-carcinoma-sequence, radical surgical treatment is recommended, even in adenoma with low grade dysplasia, in spite of the absence of malignancy.
Zusammenfassung
Hintergrund. Adenome der Ampulla Vateri und des Duodenums sind seltene Tumore, deren Leitsymptome hauptsächlich unspezifisch sind oder Folgen einer Passagestörung und Tumorerosion (Blutung) darstellen. Da diese Adenome obligate Präkanzerosen darstellen, sind die rechtzeitige Diagnose und die radikale Entfernung von entscheidender Bedeutung.
Patienten und Methoden. In der folgenden Arbeit berichten wir über 7 Patienten mit periampullären Adenomen des Duodenums, darunter 1 Fall unter Einbeziehung des distalen Ductus hepatocholedochus (DHC). Anhand der Fallbeispiele werden die diagnostischen Schritte und die operative Therapie beschrieben. Die Behandlung bestand nach Diagnosesicherung via endoskopischer retrograder Cholangiopankreatikographie (ERCP) in 3 Fällen in einer partiellen Duodenopankreatektomie nach Whipple und bei 3 Patienten in einer transduodenalen lokalen Exzision des Tumors mit Papilloplastik im Sinne einer Ampullektomie; der postoperative Verlauf war jeweils komplikationslos, es bestand keine operative Mortalität. Ein Patient wurde endoskopisch mit Plasma-Argon-Koagulation behandelt.
Ergebnisse. Die histopathologische Untersuchung ergab in 6 Fällen ein tubulo-villöses in 1 Fall ein villöses Adenom (von niedrig- bis hochgradiger intraepithelialer Dysplasie).
Schlussfolgerung. Da eine Adenom-Karzinom-Sequenz existiert, wird die radikale chirurgische Therapie trotz des fehlenden Nachweises maligne entarteter Zellen befürwortet.
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Hartenfels, I., Dukat, A., Burg, J. et al. Adenome der Ampulla Vateri und des Duodenums Darstellung von Diagnostik und Therapie durch endoskopisch interventionelle und chirurgische Methoden. Chirurg 73, 235–240 (2002). https://doi.org/10.1007/s00104-001-0401-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-001-0401-5