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Beobachtungen über parasitenbedingte Ausbrüche durch Trinkwasser und Maßnahmen zu deren Vermeidung Teil III: Seuchenhygienische Anforderungen

Teil III: Seuchenhygienische Anforderungen

  • Originalien und Übersichtsarbeiten
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Die seuchenhygienischen Anforderungen an das Trinkwasser leiten sich aus den Beobachtungen von Praxiszwischenfällen ab. Eine der bekanntesten und auch heute noch uneingeschränkt gültigen Anforderungen zur Bereitstellung eines seuchenhygienisch unbedenklichen Trinkwassers ist von Robert Koch nach der Choleraepidemie von 1892 in Hamburg aufgestellt worden. Seine Forderung war, Oberflächenwasser, das für die Trinkwasserversorgung genutzt wird, muss durch Filtration aufbereitet werden, und nach der Filtration darf die Koloniezahl maximal 100/ml betragen. Die Praxisbeobachtungen mit parasitenbedingten Ausbrüchen und die Tatsache, dass die Parasiten nicht durch die üblicherweise zur Trinkwasserdesinfektion eingesetzten Mittel abgetötet werden, haben gezeigt, dass nur durch Gewässerschutz und eine leistungsfähige Aufbereitung ein sicherer Schutz gewährleistet werden kann. Entsprechend dem Multibarrieresystem müssen Rohwasserbelastungen und Leistungsfähigkeit der Aufbereitung aufeinander abgestimmt sein. Nach der Aufbereitung vor der Desinfektion des Trinkwassers darf das Wasser keine mikrobiologisch nachweisbaren Fäkalindikatoren mehr aufweisen.

Abstract

Our contemporary approach to securing drinking water free of disease-causing microorganisms derives essentially from the observation of and learning from earlier disease outbreaks. One of the best-known suggestions for controlling the quality of drinking water comes from Robert Koch. After the 1892 cholera outbreak in Hamburg, which afflicted 16,956 people of whom 8,605 eventually died, Robert Koch insisted that the surface water, which served as a source of drinking water, should be filtered. After filtration the colony count was supposed not to exceed 100/mL. The parasites Giardia and Cryptosporidia are transmitted by the fecal-oral route just like the classical epidemic microorganisms of cholera and typhoid fever. Hygienically safe water supply can be secured not by water analysis, but by appropriate measures aimed at elimination of possible parasites in water. The water-borne parasites differ from other bacterial and viral water contamination by their higher resistance to disinfection. The commonly used drinking water disinfectants are not effective with these parasites. The microorganisms thus have to be removed from the water naturally by the passage of the water in the underground or artificially by an appropriate filtration or flocculation filtration. The higher the fecal contamination of the source water, the more efficient the filtration process has to be. Water can be considered parasite-free only when no fecal material is detectable after the filtration before disinfection. The filtered water should not contain E. coli, coliform bacteria, fecal Streptococci and Clostridium perfringens. Such water should have the properties of a well-protected ground water. And even then the last step of the water treatment process should be disinfection, which further diminishes the residual risk of infection.

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Schoenen, D., Botzenhart, K., Exner, M. et al. Beobachtungen über parasitenbedingte Ausbrüche durch Trinkwasser und Maßnahmen zu deren Vermeidung Teil III: Seuchenhygienische Anforderungen. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz 44, 377–381 (2001). https://doi.org/10.1007/s001030050455

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001030050455

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