Zusammenfassung
Forschung am Menschen ist nur dann ethisch zu rechtfertigen, wenn etablierte wissenschaftliche Standards befolgt werden. Ethikkommissionen kommt die Aufgabe zu, die Einhaltung dieser Standards sicherzustellen. Konkret bedeutet dies eine Bewertung von Design, Fallzahlplanung und Auswertungsstrategie einer Studie. Damit gewinnt die Biometrie für die Arbeit der Ethikkommission eine große Bedeutung.
Der Artikel beleuchtet anhand aktueller Richtlinien des International Council of Harmonization (ICH E6 und ICH E9) diese Rolle. An praktischen Beispielen aus publizierten Studien werden wichtige und häufige Probleme der Planung und Auswertung von Studien exemplarisch diskutiert. Darüber hinaus werden aktuelle Konzepte (z. B. Estimands) vorgestellt und ihre Bedeutung für Biometriker in Ethikkommissionen diskutiert. Abschließend wird die Verantwortung des Biometrikers in der Ethikkommission thematisiert und Anforderungen an dessen Qualifikation werden beschrieben.
Abstract
Research in humans is associated with risks. These risks are only justifiable if an independent institutional review board (IRB) has evaluated the planned research in terms of scientific integrity. Only scientifically sound research can be considered ethical. A biostatistician should be a member of the IRB to assure adequate evaluation of fundamental topics like design, sample size estimation, and statistical analysis of the study.
This paper presents core biostatistical concepts following the current guidelines of the International Council of Harmonization (ICH E6 and ICH E9). We discuss important pitfalls based on examples from published clinical trials. Furthermore, we discuss new concepts like estimands and their relevance for biostatisticians working in IRBs. Finally, we discuss the role of biostatisticians in IRBs and present thoughts on the way they should be trained.
Literatur
WMA (2013) Deklaration von Helsinki-Ethische Grundsätze für die medizinische Forschung am Menschen. http://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/Deklaration_von_Helsinki_2013_DE.pdf. Zugegriffen: 13. Dez. 2018
Paul-Ehrlich-Institut (Hrsg) Gesetz über den Verkehr mit Arzneimitteln (Arzneimittelgesetz – AMG). https://www.pei.de/SharedDocs/Downloads/gesetze/arzneimittelgesetz.pdf?__blob=publicationFile&v=6. Zugegriffen: 13. Dez. 2018
Felden K (1994) Nationale und Europäische Richtlinien für klinische Prüfungen. In: Hasford J, Staib AH (Hrsg) Arzneimittelprüfungen und Good Clinical Practice: Planung, Durchführung und Qualitätssicherung. MMV – Medizin Verlag, München
Editorial (2000) Looking Back on the Millennium in Medicine N Engl J Med 342:42–49
Victor N (1999) Prüfung der wissenschaftlichen Qualität und biometriespezifischer Anforderungen durch die Ethikkommission. Medizinrecht 17:408–412
Gigerenzer G, Gaissmaier W, Kurz-Milcke E, Schwarz LM, Woloshin S (2008) Helping doctors and patients make sense of health statistics. Psychol Sci Public Interest 8:53–96
Wang MQ, Yan AF, Katz RV (2018) Researcher requests for inappropriate analysis and reporting: A U.S. survey of consulting biostatisticians. Ann Intern Med 169:554–558
Graf von Kielmansegg S, Benda N, Grass G, Sudhop T (2019) Die Rolle von Ethikkommissionen bei der Bewertung klinischer Arzneimittelprüfungen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. https://doi.org/10.1007/s00103-019-02946-6
Vonthein R (2019) Besonderheiten von Medizinproduktstudien bei der Bewertung und Beratung durch Ethikkommissionen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. https://doi.org/10.1007/s00103-019-02953-7
Pigeot I, Foraita R, Frömke C, Haller B, Hoffmann VS, Zapf A (2019) Ethische Bewertung von Studien am Menschen außerhalb des regulatorischen Rahmens: nicht bindend, aber von großer Wichtigkeit. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. https://doi.org/10.1007/s00103-019-02947-5
Clarke M (2004) Doing new research? Don’t forget the old. Nobody should do a trial without reviewing what is known. PLoS Med 1:100–102
Tricco AC, Antony J, Zarin W et al (2015) A scoping review of rapid review methods. BMC Med 13:224
Schumacher M, Schulgen-Kristiansen G (2002) Methodik klinischer Studien. Methodische Grundlagen der Planung, Durchführung und Auswertung. Springer, Heidelberg
Wood L, Egger M, Gluud LL et al (2008) Empirical evidence of bias in treatment effect estimates in controlled trials with different interventions and outcomes: Meta-epidemiological study. BMJ 336:601–605
Altman DG, Bland JM (1999) Statistics notes. Treatment allocation in controlled trials: Why randomise? BMJ 318:1209
Altman DG, Bland JM (1999) How to randomise. BMJ 319:703–704
Rosenberger WF, Uschner D, Wang Y (2019) Randomization: The forgotten component of the randomized clinical trial. Stat Med 38:1–12
Group SR, Wright JT Jr., Williamson JD et al (2015) A randomized trial of intensive versus standard blood-pressure control. N Engl J Med 373:2103–2116
Dmitrienko A, Tamhane AC (2007) Gatekeeping procedures with clinical trial applications. Pharm Stat 6:171–180
Röhrig B, Du Prel JB, Wachtlin D, Kwiecien R, Blettner M (2010) Sample size calculation in clinical trials: Part 13 of a series on evaluation of scientific publications. Dtsch Arztebl Int 107:552–556
Greene HL, Roden DM, Katz RJ, Woosley RL, Salerno DM, Henthorn RW (1992) The cardiac arrhythmia suppression trial: First CAST … then CAST-II. J Am Coll Cardiol 19:894–898
Good P, Hardin J (2009) Common errors in statistics (and how to avoid them), 3. Aufl. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken
Clark T, Berger U, Mansmann U (2013) Sample size determinations in original research protocols for randomised clinical trials submitted to UK research ethics committees: Review. BMJ 1135:346
Rauch G, Röhmel J, Gerß J, Scherag A, Hofner B (2019) Aktuelle Herausforderungen bei der Bewertung von Ethikanträgen – Aspekte der Digitalisierung und Personalisierung im Gesundheitswesen. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. https://doi.org/10.1007/s00103-019-02955-5
Bhatt DL, Mehta C (2016) Adaptive designs for clinical trials. N Engl J Med 375:65–74
Latimer NR, Abrams KR, Lambert PC et al (2014) Adjusting survival time estimates to account for treatment switching in randomized controlled trials—An economic evaluation context: Methods, limitations, and recommendations. Med Decis Making 34:387–402
Anonymous (1999) ICH Harmonised tripartite guideline. Statistical principles for clinical trials. International Conference on Harmonisation E9 Expert Working Group. Stat Med 18:1905–1942
Bretz F, Hothorn T, Westfall P (2016) Multiple testing with R. Chapman & Hall/CRC, Boca Raton
Schwartz GG, Steg PG, Szarek M et al (2018) Alirocumab and cardiovascular outcomes after acute coronary syndrome. N Engl J Med. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1801174
Raspe H, Hüppe A, Strech D, Taupitz J (2012) Empfehlungen zur Begutachtung klinischer Studien durch Ethik-Kommissionen. Medizin-Ethik, Bd. 25. Deutscher Ärzteverlag, Köln
Zapf A, Huebner M, Rauch G, Kieser M (2018) What makes a biostatistician? Stat Med. https://doi.org/10.1002/sim.7998
Gelfond JA, Heitman E, Pollock BH, Klugman CM (2011) Principles for the ethical analysis of clinical and translational research. Stat Med 30:2785–2792
Gerlinger C, Edler L, Friede T et al (2012) Considerations on what constitutes a ’qualified statistician’ in regulatory guidelines. Stat Med 31:1303–1305
The Lancet (2014) Research: Increasing value, reducing waste. https://www.thelancet.com/series/research. Zugegriffen: 13. Dez. 2018
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
P. Schlattmann, A. Scherag, G. Rauch und U. Mansmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Die Arbeit beruht auf publizierter Literatur. Darüber hinaus wurden keine Forschungsdaten erhoben.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schlattmann, P., Scherag, A., Rauch, G. et al. Biometrische Aspekte in Ethikkommissionen. Bundesgesundheitsbl 62, 751–757 (2019). https://doi.org/10.1007/s00103-019-02951-9
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-019-02951-9