Antibiotikaresistenz

Eine gesellschaftliche Herausforderung
Leitthema

Zusammenfassung

Ohne Zweifel ist Antibiotikaresistenz eine der größten gesundheitlichen Bedrohungen unserer Zeit. Seit der Entdeckung der ersten Antibiotika sind keine 100 Jahre vergangen, und diese lebensrettenden Medikamente drohen ihre Wirkung zu verlieren. Ein postantibiotisches Zeitalter ist zu befürchten. Es wird geschätzt, dass jährlich fast 700.000 Menschen weltweit sterben als Folge einer Infektion, die mit Antibiotika nicht mehr behandelbar ist. Antibiotikaresistenz ist ein natürliches Phänomen, wobei Bakterien zahlreiche Wege gefunden haben, sich vor antibiotischen Wirkstoffen zu schützen. Gene, die für Resistenzmechanismen codieren, werden Teil der Erbsubstanz und verbreiten sich zwischen den Bakterienspezies und darüber hinaus. Fehlgebrauch und übermäßiger Gebrauch von Antibiotika haben dazu geführt, dass resistente Bakterien überleben und sich weit verbreiten. Um dieses globale Problem erfolgreich anzugehen, sind viele Maßnahmen notwendig. Es muss ein Bewusstsein für die Risiken und Konsequenzen im Zusammenhang mit Fehlanwendungen von Antibiotika geschaffen werden. Und nur die Zusammenarbeit vieler unterschiedlicher Akteure kann nachhaltige Lösungen schaffen. Der One-Health-Ansatz umfasst Human- und Veterinärmedizin sowie die Umwelt, aber auch verschiedene Entscheidungsebenen: das individuelle Handeln, nationale und internationale politische Entscheidungen. Die Rolle der Pharmaindustrie muss ebenso thematisiert werden wie Fragen der Landwirtschaft. Dabei ist immer in globalen Zusammenhängen zu denken. Nur so wird man Lösungsansätze für eine nachhaltige Gesundheit finden, auch hinsichtlich der Antibiotikaresistenzproblematik.

Schlüsselwörter

Antibiotikaresistenz One Health Gesellschaft Bewusstsein Antibiotic Stewardship 

Antibiotic resistance

A challenge for society

Abstract

Without doubt, drug resistance is now one of the greatest health threats of our time. Not even 100 years after the discovery of the first antibiotics that saved human lives, we find ourselves threatened by the thought of a post-antibiotic era. Currently it is estimated that around 700,000 people die annually as a consequence of drug-resistant infections. Antibiotic resistance is a natural phenomenon with bacteria having devised several ways of combating the antibiotic attack. Rather than being a spontaneous event, resistance becomes an integral part of the microbe’s genetic make-up, spreading further between and across species. However, the misuse and overuse of antibiotics over the years has in fact allowed for resistant bacteria to thrive, while slowly wiping out sensitive bacteria. Spreading awareness and proper information in the community about the risks and consequences of a rapidly developing antibiotic resistance is essential in tackling this global problem. In working together as an entire community, we can find long-lasting solutions. The One Health concept includes human and veterinary medical sectors, the environmental sector, as well as various decision-making bodies that include individual action as well as national and international policymakers. The role of stakeholders like pharmaceutical companies and agriculturists must be given importance, too, thinking all the while in a global context. Only this way will we find solutions for sustainable healthcare and together help slow down the process of antibiotic resistance.

Keywords

Antibiotic resistance One Health Society Awareness Antibiotic stewardship 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

E.-M. Antão und C. Wagner-Ahlfs geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Aminov RI (2010) A brief history of the antibiotic era: lessons learned and challenges for the future. Front Microbiol 1:134CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  2. 2.
    Schwarz S, Cloeckaert A, Roberts MC (2006) Mechanisms and spread of bacterial resistance to antimicrobial agents. In: Aarestrup FM (Hrsg) Antimicrobial resistance in bacteria of animal origin. ASM Press, Washington DC, S 73–78Google Scholar
  3. 3.
    D’costa VM, King CE, Kalan L et al (2011) Antibiotic resistance is ancient. Nature 477:457–461CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Vincze S, Antão E, Lübke-Becker A (2017) Selektion und Resistenzmechanismen – Entstehung und Ausbreitung resistenter Bakterien. In: RAI „Rationaler Antibiotikaeinsatz durch Information und Kommunikation“. Institute of Microbiology and Epizootics, Freie Universität Berlin, BerlinGoogle Scholar
  5. 5.
    WHO (2017) Antimicrobial resistance fact sheet. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs194/en/. Zugegriffen: 15. Nov. 2017Google Scholar
  6. 6.
    European Centre for Disease Prevention and Control (2017) Antimicrobial resistance surveillance in Europe 2016. Annual Report of the European Antimicrobial Resistance Surveillance Network (EARS-Net)Google Scholar
  7. 7.
    Rodrigo-Troyano A, Sibila O (2017) The respiratory threat posed by multidrug resistant gram-negative bacteria. Respirology 22:1288–1299CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Arcilla MS, Van Hattem JM, Matamoros S et al (2016) Dissemination of the mcr-1 colistin resistance gene. Lancet Infect Dis 16:147–149CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Liu YY, Wang Y, Walsh TR et al (2016) Emergence of plasmid-mediated colistin resistance mechanism MCR-1 in animals and human beings in China: a microbiological and molecular biological study. Lancet Infect Dis 16:161–168CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Wi T, Lahra MM, Ndowa F et al (2017) Antimicrobial resistance in Neisseria gonorrhoeae: global surveillance and a call for international collaborative action. Plos Med 14:e1002344CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  11. 11.
    Gastmeier P, Geffers C, Herrmann M et al (2016) Nosocomial infections and infections with multidrug-resistant pathogens – frequency and mortality. Dtsch Med Wochenschr 141:421–426CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Pawelec G (2017) Does the human immune system ever really become “senescent”? F1000Res 6:1323.  https://doi.org/10.12688/f1000research.11297.1 CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Wellcome Trust and HMGovernment (2016) Review on AMR, Antimicrobial Resistance – tackling drug-resistant infections globally: final report and recommendationsGoogle Scholar
  14. 14.
    WHO (2015) Global action plan on Antimicrobial ResistanceGoogle Scholar
  15. 15.
    Smith R, Coast J (2013) The true cost of antimicrobial resistance. BMJ 346:f1493CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Altiner A, Brockmann S, Sielk M, Wilm S, Wegscheider K, Abholz HH (2007) Reducing antibiotic prescriptions for acute cough by motivating GPs to change their attitudes to communication and empowering patients: a cluster-randomized intervention study. J Antimicrob Chemother 60:638–644CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Altiner A, Berner R, Diener A et al (2012) Converting habits of antibiotic prescribing for respiratory tract infections in German primary care—the cluster-randomized controlled CHANGE-2 trial. Bmc Fam Pract 13:124CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  18. 18.
    DAK-Gesundheit (Hrsg) (2014) DAK Antibiotika ReportGoogle Scholar
  19. 19.
    Altiner A, Bell J, Duerden M et al (2015) More action, less resistance: report of the 2014 summit of the Global Respiratory Infection Partnership. Int J Pharm Pract 23:370–377CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Essack S, Pignatari AC (2013) A framework for the non-antibiotic management of upper respiratory tract infections: towards a global change in antibiotic resistance. Int J Clin Pract Suppl.  https://doi.org/10.1111/ijcp.12335 PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Landesärztekammer Hessen MRE-Netz Rhein-Main (2016) EVA Hessen 2016: Einflüsse auf die ärztliche Verschreibung von Antibiotika in der Arztpraxis in HessenGoogle Scholar
  22. 22.
    Löffler C, Bohmer F, Hornung A et al (2014) Dental care resistance prevention and antibiotic prescribing modification-the cluster-randomised controlled DREAM trial. Implement Sci 9:27CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  23. 23.
    RKI (2011) Deutsche Nationale Punkt-Prävalenzstudie zu nosokomialen Infektionen und Antibiotika-Anwendung. AbschlussberichtGoogle Scholar
  24. 24.
    Umweltbundesamt Wien (2010) Antibiotika im Grundwasser: Sondermessprogramm im Rahmen der GewässerzustandsüberwachungsverordnungGoogle Scholar
  25. 25.
    Antão EM, Lahrmann K, Lübke-Becker A (2017) Hygiene im Schweinestall – Innerbetriebliche Präventionsmaßnahmen. In: RAI „Rationaler Antibiotikaeinsatz durch Information und Kommunikation“. Institute of Microbiology and Epizootics, Freie Universität Berlin, BerlinGoogle Scholar
  26. 26.
    US Food and Drug Administration (2017) FDA announces implementation of GFI #213, outlines continuing efforts to address antimicrobial resistanceGoogle Scholar
  27. 27.
    G20 Germany 2017 (2017) Erklärung der Staats- und Regierungschefs: Eine vernetzte Welt gestaltenGoogle Scholar
  28. 28.
    Cabello F (2006) Heavy use of prophylactic antibiotics in aquaculture: a growing problem for human and animal health and for the environment. Environ Microbiol 8:1137–1144CrossRefPubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Julius-Kühn Institut (2017) Feuerbrand Bekämpfung: Chemische Bekämpfung. http://feuerbrand.julius-kuehn.de. Zugegriffen: 21. Dez. 2017Google Scholar
  30. 30.
    Umweltbundesamt D‑R (2016) Aufklärung der Ursachen von Tierarzneimittelfunden im Grundwasser – Untersuchung eintragsgefährdeter Standorte in NorddeutschlandGoogle Scholar
  31. 31.
    Vincze S, Schneider S, Lübke-Becker A (2016) One-Health-Konzept – Zusammenhänge verstehen. In: RAI „Rationaler Antibiotikaeinsatz durch Information und Kommunikation“. Institute of Microbiology and Epizootics, Freie Universität Berlin, BerlinGoogle Scholar
  32. 32.
    Cantas L, Suer K (2014) Review: the important bacterial zoonoses in “one health” concept. Front Public Health 2:144CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  33. 33.
    Ewers C, Bethe A, Semmler T, Guenther S, Wieler LH (2012) Extended-spectrum beta-lactamase-producing and AmpC-producing escherichia coli from livestock and companion animals, and their putative impact on public health: a global perspective. Clin Microbiol Infect 18:646–655CrossRefPubMedGoogle Scholar
  34. 34.
    Cuny C, Wieler LH, Witte W (2015) Livestock-associated MRSA: the impact on humans. Antibiotics (Basel) 4:521–543CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Guenther S, Semmler T, Stubbe A, Stubbe M, Wieler LH, Schaufler K (2017) Chromosomally encoded ESBL genes in escherichia coli of ST38 from mongolian wild birds. J Antimicrob Chemother 72(5):1310–1313.  https://doi.org/10.1093/jac/dkx006 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  36. 36.
    Schaufler K, Semmler T, Wieler LH et al (2016) Clonal spread and interspecies transmission of clinically relevant ESBL-producing Escherichia coli of ST410—another successful pandemic clone? FEMS Microbiol Ecol 92(1):fiv155.  https://doi.org/10.1093/femsec/fiv155 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Kresken M, Hafner D (1999) Drug resistance among clinical isolates of frequently encountered bacterial species in central Europe during 1975–1995. Study Group Bacterial Resistance of the Paul-Ehrlich-Society for Chemotherapy. Infection 27(Suppl 2):S2–S8CrossRefPubMedGoogle Scholar
  38. 38.
    RKI (2017) Antibiotika-Resistenz-Surveillance (ARS). https://ars.rki.de. Zugegriffen: 18. Nov. 2017Google Scholar
  39. 39.
    Vincze S, Lübke-Becker A (2016) Antibiotikaresistenzen – Relevanz in der Schweinehaltung. In: RAI „Rationaler Antibiotikaeinsatz durch Information und Kommunikation“. Institute of Microbiology and Epizootics, Freie Universität Berlin, BerlinGoogle Scholar
  40. 40.
    Schwarz S, Alesik E, Grobbel M et al (2007) The BfT-GermVet monitoring program-aims and basics. Berl Munch Tierarztl Wochenschr 120:357–362PubMedGoogle Scholar
  41. 41.
    Bundesinstitut für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit (BVL) (2017) Erneut weniger Antibiotika an Tierärzte abgegeben. https://www.bvl.bund.de/DE/08_PresseInfothek/01_FuerJournalisten/01_Presse_und_Hintergrundinformationen/05_Tierarzneimittel/2017/2017_09_11_pi_Antibiotikaabgabemenge2016.html. Zugegriffen: 18. Dez. 2017Google Scholar
  42. 42.
    Bundesamt für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit (BVL) (2016) Menge der abgegebenen Antibiotika in der Tiermedizin halbiert. https://www.bvl.bund.de/DE/08_PresseInfothek/01_FuerJournalisten/01_Presse_und_Hintergrundinformationen/05_Tierarzneimittel/2016/2016_08_03_pi_Antibiotikaabgabemenge2015.html. Zugegriffen: 18. Dez. 2017Google Scholar
  43. 43.
    Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in der Bundesrepublik (2016) Der Antibiotika-Einsatz in der ambulanten BehandlungGoogle Scholar
  44. 44.
    Merle R, Hajek P, Kasbohrer A et al (2012) Monitoring of antibiotic consumption in livestock: a German feasibility study. Prev Vet Med 104:34–43CrossRefPubMedGoogle Scholar
  45. 45.
    Merle R, Robanus M, Hegger-Gravenhorst C et al (2014) Feasibility study of veterinary antibiotic consumption in Germany—comparison of ADDs and UDDs by animal production type, antimicrobial class and indication. BMC Vet Res 10:7CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  46. 46.
    European Centre for Disease Prevention and Control (2017) ECDC, EFSA and EMA Joint Scientific Opinion on a list ofoutcome indicators as regards surveillance of antimicrobial resistance and antimicrobial consumption inhumans and food-producing animals. EFSA J 2017(15):5017Google Scholar
  47. 47.
    WHO (2015) Vaccinating salmon: how Norway avoids antibiotics in fish farming. http://www.who.int/features/2015/antibiotics-norway/en/. Zugegriffen: 5. Jan. 2018Google Scholar
  48. 48.
    Ginsburg A, Klugman K (2017) Vaccination to reduce antimicrobial resistance. Lancet Glob Health 5:e1176–e1177CrossRefPubMedGoogle Scholar
  49. 49.
  50. 50.
    Deutsche Gesellschaft für Infektiologie (DGI) (2013) S3-Leitlinie: Strategien zur Sicherung rationaler Antibiotika-Anwendung im KrankenhausGoogle Scholar
  51. 51.
    International Pharmaceutical Federation (FIP) (2015) Fighting antimicrobial resistance: the contribution of pharmacistsGoogle Scholar
  52. 52.
    Formoso G, Paltrinieri B, Marata AM et al (2013) Feasibility and effectiveness of a low cost campaign on antibiotic prescribing in Italy: community level, controlled, non-randomised trial. BMJ 347:f5391CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  53. 53.
    ReAct (2018) Educational programs in Iran. https://www.reactgroup.org/. Zugegriffen: 4. Jan. 2018Google Scholar
  54. 54.
    Public Health England (2018) E‑Bug: fun games and teaching resources about microbes and antibiotics. http://www.e-bug.eu. Zugegriffen: 15.01.2018Google Scholar
  55. 55.
    Tao L (2018) Microbe invader. http://www.microbeinvader.com. Zugegriffen: 15.01.2018Google Scholar
  56. 56.
    Alberta Health Services and the British Columbia Centre for Disease Control (2015) Do bugs need drugs: a community program for wise use of antibioticsGoogle Scholar
  57. 57.
    Public Health England (2014) Antibiotic awareness: quizzes and crosswords. https://www.gov.uk/government/publications/european-antibiotic-awareness-day-quizzes-and-crosswords. Zugegriffen: 5. Jan. 2018Google Scholar
  58. 58.
    Ministry of Health and Animal Welfare, Government of India (2017) National Action Plan on Antimicrobial Resistance (NAP-AMR) 2017–2021Google Scholar
  59. 59.
    Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (2014) Neue Antiinfektionsstrategien: Wissenschaft, Gesellschaft, Wirtschaft. In:Fördermaßnahme „Zwanzig20 – Partnerschaft für Innovation“Google Scholar
  60. 60.
    European Commission (2015) Progress report on the action plan against the rising threats from antimicrobial resistanceGoogle Scholar
  61. 61.
    Bundesministerium für Gesundheit (BMG), Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (BMEL), Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) (2015) DART 2020: Antibiotika-Resistenzen bekämpfen zum Wohl von Mensch und TierGoogle Scholar
  62. 62.
    G20 (2017) Erklärung der Staats- und RegierungschefsGoogle Scholar
  63. 63.
    G20 (2017) Berliner Erklärung der G20 Gesundheitsministerinnen und -ministerGoogle Scholar
  64. 64.
    Sauskojus H, Wagner-Ahlfs C, Razum O (2017) Antibiotikaresistenz: In welche Handlungsfeldern muss mehr getan werden? Gesundheitswesen.  https://doi.org/10.1055/s-0042-123847 PubMedGoogle Scholar
  65. 65.
    Holst J, Wagner-Ahlfs C (2017) Antibiotika-Resistenzen – Eine globale, vielschichtige Herausforderung. In: Großbaustelle Nachhaltigkeit – Deutschland und die globale NachhaltigkeitsagendaGoogle Scholar
  66. 66.
    Smiddy MP, O’ Connell C, Creedon SA (2015) Systematic qualitative literature review of health care workers’ compliance with hand hygiene guidelines. Am J Infect Control 43:269–274CrossRefPubMedGoogle Scholar
  67. 67.
    Nesta (2014) Longitude prize: the challenge. Reduce the use of antibioticsGoogle Scholar
  68. 68.
    WHO, UNICEF (2017) Progress on drinking water, sanitation and hygiene: 2017 update and SDG baselinesGoogle Scholar
  69. 69.
    Braubach M (2014) Verstädterung und Gesundheit. In: Global Health, S 57–60Google Scholar
  70. 70.
    Development Initiatives Poverty Researcb Ltd (2017) Development Initiatives, 2017. Global Nutrition Report 2017: Nourishing the SDGsGoogle Scholar
  71. 71.
    WHO (2015) Antibiotic resistance: multi-country public awareness surveyGoogle Scholar
  72. 72.
    Collignon P, Athukorala PC, Senanayake S, Khan F (2015) Antimicrobial resistance: the major contribution of poor governance and corruption to this growing problem. PLoS ONE 10:e116746CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  73. 73.
    WHO (2017) WHO guidelines on use of medically important antimicrobials in food-producing animalsGoogle Scholar
  74. 74.
    WHO (2017) WHO Critically Important Antimicrobials for Human Medicine, 5. Aufl.Google Scholar
  75. 75.
    Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (BMEL) (2014) Gutachten zur Überprüfung des tierärztlichen DispensierrechtsGoogle Scholar
  76. 76.
    Outterson K, Gopinathan U, Clift C, So AD, Morel CM, Rottingen JA (2016) Delinking investment in antibiotic research and development from sales revenues: the challenges of transforming a promising idea into reality. Plos Med 13:e1002043CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  77. 77.
    Innovative Medicines Initiative (IMI) (2014) DRIVE-AB: driving reinvestment in R&D for antibiotics and advocating their responsible useGoogle Scholar
  78. 78.
    Wagner-Ahlfs C (2017) Neue Antibiotika: Wettstreit der Interessen. Pharma-Brief 7/2017Google Scholar
  79. 79.
    Bundesministerium für Bildung und Forschung (2017) Wichtiger Schritt im Kampf gegen Antibiotika-ResistenzenGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Institut für Mikrobiologie und Tierseuchen, Zentrum für InfektionsmedizinFreie Universität BerlinBerlinDeutschland
  2. 2.BUKO Pharma-KampagneKielDeutschland

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