Skip to main content
Log in

Flächendeckende Implementierung von hilfesystemübergreifenden Qualitätszirkeln zum Thema Frühe Hilfen in Baden-Württemberg

Comprehensive implementation of interprofessional quality circles regarding early prevention of childhood disadvantage in Baden Württemberg (Germany)

  • Leitthema
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Eine Vernetzung der Frühen Hilfen und der medizinischen Versorgung von Familien durch niedergelassene Kinderärztinnen und -ärzte ist bisher nicht systematisch gelungen. Deshalb wurden in der Kassenärztlichen Vereinigung Baden-Württemberg hilfesystemübergreifende vertragsärztliche Qualitätszirkel flächendeckend eingeführt. Sie dienen der Vernetzung von Mitarbeitenden aus Gesundheitswesen und Kinder- und Jugendhilfe. Moderiert werden sie von speziell ausgebildeten Moderatorentandems aus Kinderärzten/-ärztinnen und Mitarbeitenden der Jugendhilfe.

Ziel der Untersuchung

Ziel war die Evaluation der Endpunkte einer flächendeckenden Implementierung von Qualitätszirkeln zum Thema Frühe Hilfen in Baden-Württemberg sowie der Umsetzbarkeit der nachhaltigen Ausbildung von Moderatorentandems.

Methodik

Unkontrollierte Längsschnittuntersuchung: Auswertung der jährlichen Erhebung der Zirkel sowie der Ausbildungsstatistik der Moderatorentandems im Bereich der Kassenärztlichen Vereinigung Baden-Württemberg.

Ergebnisse

Im Projektzeitraum von 2011 bis 2015 wurden in neun Ausbildungsstaffeln insgesamt 59 Moderatorentandems ausgebildet. Diese gründeten 33 Zirkel. Im Jahr 2015 nahmen 566 Personen an den Zirkeln teil. Die Abdeckung schwankt zwischen 26 und 33 von 44 Stadt- und Landkreisen in Baden-Württemberg, die mindestens einen Qualitätszirkel Frühe Hilfen aufwiesen. Zehn weitere Zirkel sind in Gründung. 29 Moderierende haben ihre Arbeit nicht aufgenommen oder sind ausgeschieden.

Diskussion

Die flächendeckende Implementierung hilfesystemübergreifender Qualitätszirkel konnte mit einem Anteil von 59–81 % der Stadt-und Landkreise erreicht werden. Die Schulung der Moderatorentandems verlief unproblematisch. Der Ausfall ausgebildeter Moderatorentandems erfordert eine systematische und kontinuierliche Schulung neuer Tandems.

Abstract

Background

The integration of available early interventions and healthcare for families with children by practicing pediatricians has yet to be systematically established. For this reason, the Association of Statutory Health Insurance Physicians of Baden-Wuerttemberg established overarching, accredited, cross-system quality circles that serve to integrate all representatives of the healthcare system as well as child and youth welfare services. These quality circles are led by specially trained moderator tandems consisting of pediatricians and staff members from youth welfare services.

Objectives

The goal was to evaluate the endpoints of the regional implementation of cross-system quality circles for early interventions in the state of Baden-Wuerttemberg as well as the feasibility of establishing long-term training programs for cross-system moderator tandems.

Methods

This was a noncontrolled, longitudinal study to prepare a yearly evaluation of the quality-circle assessments as well as to gather statistics on the training of the moderator tandems within the Association of Statutory Health Insurance Physicians of Baden-Wuerttemberg.

Results

A total of 59 moderator tandems were trained in nine separate training sessions within the project period from 2011 to 2015. Overall, 33 quality circles were founded. In 2015, 566 persons were participating in the respective circles. Over the course of the study between 26 and 33 of the 44 urban and rural districts in the state of Baden-Wuerttemberg had at least one quality circle dedicated to early interventions. Ten further circles are presently in the process of being founded; 29 moderators have yet to commence their activity or have withdrawn from the program.

Discussion

Between 59 and 81 % of the urban and rural districts implemented cross-system quality circles. The training of the moderator tandems proceeded without complications. Because of the dropout quota of the trained moderator tandems, systematic and continual training of new tandems proves to be necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. NZFH (Hrsg) (2014) Bundesinitiative Frühe Hilfen – Zwischenbericht 2014

    Google Scholar 

  2. MM. Mündliche Mitteilung der KV Baden-Württemberg zur Versorgungslage

  3. Campbell M‑K, Fitzpatrick R, Haines A, Kinmonth A‑L, Sandercock P, Spiegelhalter D et al (2000) Framework for design and evaluation of complex interventions to improve health. BMJ 321(7262):694–696

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Siebolds M (2014) Vertragsärztliches System – Teil I: Von Eros und Ethos des Vertragsarztseins. Dtsch Arztebl 111(29–30):A-1292/B-1112/C-1056

    Google Scholar 

  5. Aujoulat I, d’Hoore W, Deccache A (2006) Patient empowerment in theory and practice: polysemy or cacophony? Patient Educ Couns 66(1):13–20

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Meuser M, Nagel U (2002) ExpertInneninterviews – vielfach erprobt, wenig bedacht. Ein Beitrag zur qualitativen Methodendiskussion. In: Bogner A (Hrsg) Das Experteninterview: Theorie, Methode, Anwendung. Leske und Budrich, Opladen

    Google Scholar 

  7. Liberati A, Altman D‑G et al (2009) The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. Plos Med 6(7):e1000100

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. MRC – Medical Research Council (2008) Devoloping and evaluating complex interventions: new guidance. www.mrc.ac.uk/complexinterventionsguidance. Zugegriffen: 22.8.2016

    Google Scholar 

  9. Kassenärztliche Bundesvereinigung (Hrsg) (2013) Handbuch Qualitätszirkel, 3. Aufl. (Modul: Familienfallkonferenz)

    Google Scholar 

Download references

Förderung

Die Koordinierungsstelle und die Kosten der Ausbildung wurden über die ersten drei Jahre vom NZFH im Rahmen einer Projektförderung und danach vom Land Baden-Württemberg im Rahmen der Bundesinitiative Frühe Hilfen finanziert.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Marcus Siebolds.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

B. Münzel, R. Müller, S. Häußermann, M. Paul und C. Kahl geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. M. Siebolds hat das Nationale Zentrum Frühe Hilfen in diesem Projekt beraten.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Siebolds, M., Münzel, B., Müller, R. et al. Flächendeckende Implementierung von hilfesystemübergreifenden Qualitätszirkeln zum Thema Frühe Hilfen in Baden-Württemberg. Bundesgesundheitsbl 59, 1310–1314 (2016). https://doi.org/10.1007/s00103-016-2427-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-016-2427-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation