Zusammenfassung
Hintergrund
Die UN-Behindertenrechtskonvention (UN-BRK) fordert die Umsetzung von Maßnahmen zur Verbesserung der Teilhabe von Menschen mit Behinderung und die Beseitigung von Barrieren, die eine gleichberechtigte Teilhabe an der Gesellschaft ermöglichen. Politikgestaltung in diesem Bereich setzt zuverlässige und detaillierte Daten zu allen Aspekten von Behinderung voraus. Bisher existiert kein standardisiertes Instrument zur Erfassung von Behinderung und Teilhabe in der Allgemeinbevölkerung. Im November 2011 startete die WHO gemeinsam mit der Weltbank die Entwicklung des Model Disability Survey (MDS). Der MDS soll Behinderung – als das Ergebnis der Interaktion zwischen einer Person mit einem Gesundheitsproblem und Kontextfaktoren – erfassen.
Ziel der Arbeit
Vorstellung der Entwicklung und Implementierung des MDS sowie Darstellung der Richtlinien zur Analyse der mit dem Survey erhobenen Daten.
Methoden
Die Entwicklung des MDS erfolgte in 3 Phasen: (1) Analyse der Ausgangssituation und Entwurf einer Alpha-Version, (2) Testung und Pilotierung und (3) Implementierung.
Ergebnisse
Der MDS ist konsequent als Survey der Allgemeinbevölkerung konzipiert und verwendet keine Screening-Fragen. Er ist modular aufgebaut und verfügt über zwei Teile (Haushalts-Fragebogen und Individual-Fragebogen mit 8 Modulen). Dieses Format ermöglicht die Verwendung als Stand Alone Survey als auch die Integration in andere nationale Surveys. Der MDS wurde bisher in verschiedenen Ländern kognitiv getestet, in Pilotstudien geprüft und in nationalen Surveys implementiert.
Fazit
Der MDS ist der erste Survey, mit dem Behinderung und Teilhabe weltweit standardisiert in der Allgemeinbevölkerung erfasst werden kann, um die Implementierung der UN-Behindertenrechtskonvention zu monitoren.
Abstract
Background
The Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UNCRPD) demands actions to improve participation of people with disability and to remove barriers that hinder participation in society on an equal basis with others. Policymaking in this area requires reliable and detailed data on all aspects of disability. Up to now, there has been no standardized tool for collecting data on disability and participation in the general population. In November 2011, WHO, in collaboration with the World Bank, started the development of the Model Disability Survey (MDS). The MDS addresses WHO’s conceptualization of disability as an outcome of interactions between a person with a health condition and contextual factors.
Objectives
Presentation of the development and implementation of the MDS and the guidelines for standardized data analysis.
Methods
The development of the MDS was performed in three phases: (1) situation analysis and drafting an alpha version, (2) testing and piloting the alpha version and (3) implementation.
Results
The MDS is consequently designed as a survey for the general population without using filters. It has a modular structure and consists of two parts (household questionnaire and individual questionnaire with eight modules). This format allows for its use as a stand alone survey as well as its integration in other (national) surveys. The MDS has been cognitive tested, piloted and implemented in several countries.
Conclusions
The MDS is the first general population survey that provides standardized, detailed and nuanced information on disability and participation of the general population to monitor the implementation of the UNCRPD.
This is a preview of subscription content,
to check access.
Notes
Health 2000 (Finnland), EDAD2008 (Spanien), PALS (Kanada), ENDISC (Chile), ENDIS (Nicaragua), Living conditions among people with disabilities (Lesotho and Swaziland), Tanzania Disability-Survey, National Disability-Survey (Marokko), Disability counts 2001 (Neuseeland), Pilotstudien zum WHO und ESCAP Disability-Survey 2009 (Kasachstan, Malediven, Sri Lanka, Kambodscha, Mongolei, Philippinen).
Die Entwicklungsarbeiten wurden von den Regierungen Australiens, Deutschlands und Norwegens finanziert.
Literatur
United Nations High Comissioner for Human Rights (2006) Convention on the Rights of Persons with Disabilities. http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml. Zugegriffen: 3. Juli 2015
World Health Organization, World Bank (2011) World Report on Disability. World Health Organization, Geneva
World Health Organization (2013) 66th World Health Assembly: Disability. http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA66/A66_12-en.pdf. Zugegriffen: 24. März 2016
World Health Organization (2014) WHO Global Disability Action Plan 2014–2021: Better health for all people with disability. http://www.who.int/disabilities/actionplan/en/. Zugegriffen: 24. März 2016
Coenen M, Cieza A, Officer A et al (2016) How is disability being assessed worldwide? A content examination of selected disability and health surveys. Manuscript under review
Sabariego C, Oberhauser C, Posarac A et al (2015) Measuring disability: Comparing the impact of two data collection approaches on disability rates. Int J Environ Res Public Health 12:10329–10351
World Health Organization (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF. World Health Organization, Geneva
World Health Organization (2016) WHO World Health Survey. http://www.who.int/healthinfo/survey/en/. Zugegriffen: 14. April 2016
World Health Organization (2016) WHO Study on global AGEing and adult health (SAGE). http://www.who.int/healthinfo/sage/en/. Zugegriffen: 14. April 2016
Üstün TB, Kostanjsek N, Chatterji S, Rehm J (2010) Measuring health and disability. Manual for WHO Disability Assessment Schedule. WHODAS 2.0. World Health Organization, Geneva
Bostan C, Oberhauser C, Stucki G, Bickenbach J, Cieza A (2014) Which environmental factors are associated with performance when controlling for capacity? J Rehabil Med 46:806–813
Bostan C, Oberhauser C, Stucki G, Bickenbach J, Cieza A (2015) Which environmental factors are associated with lived health when controlling for biological health? – a multilevel analysis. BMC Public Health 15:508
Madans JH, Loeb M (2013) Methods to improve international comparability of census and survey measures of disability. Disabil Rehabil 35:1070–1073
Madans JH, Loeb ME, Altman BM (2011) Measuring disability and monitoring the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities: The work of the Washington Group on Disability Statistics. BMC Public Health 11(Suppl 4):S4
The WHOQoL Group (1994) Development of the WHOQoL: Rationale and current status. Int J Ment Health 23:24–56
Power MJ, Green AM (2010) The Attitudes to Disability Scale (ADS): Development and psychometric properties. J Intellect Disabil Res 54:860–874
Kahneman D, Krueger A, Schkade D, Schwarz N, Stone A (2004) A survey method for characterizing daily life experience: The Day Reconstruction Method. Science 306, S 1776–1780
Rammstedt B, John OP (2007) Measuring personality in one minute or less: A 10-item short version of the Big Five Inventory in English and German. J Res Pers 41:203–212
Cieza A, Anczewska M, Ayuso-Mateos JL et al (2015) Understanding the impact of brain disorders: Towards a “horizontal epidemiology” of psychosocial difficulties and their determinants. PLoS ONE 10:e0136271
Cieza A, Sabariego C, Anczewska M et al (2015) PARADISE 24: A measure to assess the impact of brain disorders on people’s lives. PLoS ONE 10:e0132410
Leonardi M, Chatterji S, Koskinen S et al (2014) Determinants of health and disability in ageing population: The COURAGE in Europe Project (collaborative research on ageing in Europe). Clin Psychol Psychother 21:193–198
Quintas R, Raggi A, Bucciarelli P et al (2014) The COURAGE Built Environment Outdoor Checklist: An objective built environment instrument to investigate the impact of the environment on health and disability. Clin Psychol Psychother 21:204–214
Cieza A, Oberhauser C, Bickenbach J, Chatterji S, Stucki G (2014) Towards a minimal generic set of domains of functioning and health. BMC Public Health 14:218. doi:10.1186/1471-2458-14-218
Prodinger B, Cieza A, Oberhauser C et al (2016) Toward the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Rehabilitation Set: A minimal generic set of domains for rehabilitation as a health strategy. Arch Phys Med Rehabil 97(6):875–884. doi:10.1016/j.apmr.2015.12.030
Bond TG, Fox CM (2007) Applying the Rasch Model: Fundamental measurement in the human sciences, 2. Aufl. Lawrence Erlbaum Associates, Inc, Mahwah, NJ, USA
Mair P, Hatzinger R (2007) Extended Rasch modeling: The ERM package for the application of IRT models in R. J Stat Softw 20:9. doi:10.18637/jss.v020.i09
Masters GN (1982) A Rasch model for partial credit scoring. Psychometrika 47:149–174
Cieza A, Brockow T, Ewert T, Amman E, Kollerits B, Chatterji S, Üstün TB, Stucki G (2002) Linking health-status measurements to the International Classification of Functioning, Disability and Health. J Rehabil Med 34:205–210
Cieza A, Geyh S, Chatterji S, Kostanjsek N, Ustün B, Stucki G (2005) ICF linking rules: An update based on lessons learned. J Rehabil Med 37:212–218
Cieza A, Fayed N, Bickenbach J, Prodinger B (2016) Refinements of the ICF Linking Rules to strengthen their potential for establishing comparability of health information. Disabil Rehabil 53(17):1–10 (Epub ahead of print)
Bundesministerium für Arbeit und Soziales (2013) Teilhabebericht der Bundesregierung über die Lebenslagen von Menschen mit Beeinträchtigungen: Teilhabe – Beeinträchtigung – Behinderung (Stand August 2013). Bundesministerium für Arbeit und Soziales (Referat Information, Publikation, Redaktion), Bonn
Danksagung
Wir danken Verena Loidl (MPH) und Nicole Foitzek (kand. MPH) für ihre Mitarbeit bei der Vorbereitung des Artikels.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
M. Coenen, C. Sabariego und A. Cieza geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Additional information
Die Ansichten, die in diesem Artikel dargestellt werden, sind die des Autors und spiegeln nicht zwangsläufig die Sichtweise und Politik der Weltgesundheitsorganisation wieder.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Coenen, M., Sabariego, C. & Cieza, A. Empfehlungen zur Erhebung und Aufbereitung von Daten zu Teilhabe und Behinderung aus der Perspektive der Weltgesundheitsorganisation. Bundesgesundheitsbl 59, 1060–1067 (2016). https://doi.org/10.1007/s00103-016-2412-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-016-2412-x
Schlüsselwörter
- Behinderung
- Teilhabe
- Model Disability Survey
- Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit