Sequenzielle Traumatisierungen, Traumafolgestörungen und psychotherapeutische Behandlungsansätze bei kriegstraumatisierten erwachsenen Flüchtlingen in Deutschland

Sequential traumatization, trauma-related disorders and psychotherapeutic approaches in war-traumatized adult refugees and asylum seekers in Germany

Zusammenfassung

Die Auswirkungen von Krieg und Gewalt auf die körperliche und psychische Gesundheit der Zivilbevölkerung sind weitreichend. Die oft kumulativ erlebten Traumatisierungen führen zu einem erhöhten Risiko bzgl. der Entwicklung einer Traumafolgestörung (v. a. posttraumatische Belastungsstörung [PTBS], Depression, chronische Schmerzen).

Bei kriegstraumatisierten Flüchtlingen stellen spezifische aufenthaltsrechtliche Stressoren (u. a. Anhörung, Dauer des Asylverfahrens) und damit verbunden der eingeschränkte Zugang zu gesundheitlichen Versorgungsstrukturen zusätzliche Risikofaktoren für die Entwicklung somatischer und psychischer Erkrankungen dar.

Eine adäquate Behandlung dieser besonders vulnerablen Gruppe erfordert ein multimodales und dolmetschergestütztes Vorgehen. Eine den S3-Richtlinien gerechte, traumaadaptierte psychotherapeutische Behandlung muss darüber hinaus durch sozialarbeiterische Tätigkeiten, medizinische Versorgung und aufenthaltsrechtliche Beratung erweitert werden.

Abstract

The impact of war and violence on the mental and physical health of the civilian population is immense. Traumatization is often experienced sequentially, which leads to a higher risk for developing trauma-related disorders (PTSD, depression, chronic pain).

Refugees traumatized by war experience specific stressors related to their status of residence (e. g., application hearing, length of the asylum procedure). Together with limited access to health care, these constitute additional risk factors for developing somatic and psychological illnesses.

Adequate treatment for this highly vulnerable group requires a multimodal approach facilitated by translators. According to the S3 guidelines (S3-Richtlinien), trauma-adapted psychotherapeutic treatment has to be complemented by the activities of social workers, by medical treatment, and by legal advice.

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Literatur

  1. 1.

    UNHCR (1953) Genfer Flüchtlingskonvention und New Yorker Protokoll. UNHCR, Genf

    Google Scholar 

  2. 2.

    Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (2015) Aktuelle Zahlen zu Asyl. https://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/DE/Downloads/Infothek/Statistik/Asyl/statistik-anlage-teil-4-aktuelle-zahlen-zu-asyl.pdf?__blob=publicationFile. Zugegriffen: 16. Oktober 2015

    Google Scholar 

  3. 3.

    UNHCR (2015) Syria regional refugee response. http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php. Zugegriffen: 5. Oktober 2015

    Google Scholar 

  4. 4.

    Veigel S, Wenk-Ansohn M (2015) Menschenrechtsverletzungen an den EU-Außengrenzen. Asylmagazin 6:187–193

    Google Scholar 

  5. 5.

    Steel Z, Chey T, Silove D et al (2009) Association of torture and other potentially traumatic events with mental health outcomes among populations exposed to mass conflict and displacement: A systematic review and meta-analysis. JAMA 302(5):537–549

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  6. 6.

    Alpak G, Unal A, Bulbul F (2015) Post-traumatic stress disorder among Syrian refugees in Turkey: a cross-sectional study. Int J Psychiatry Clin Pract 19(1):45–50

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. 7.

    Gammouh SO, Al-Smadi M, Tawalbeh LI et al (2015) Chronic diseases, lack of medications, and depression among Syrian refugees in Jordan, 2013–2014. Prev Chronic Dis 12:140424 doi:10.5888/pcd12.140424

    Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Slewa-Younan S, Uribe Guajardo MG et al (2014) A systematic review of post-traumatic stress disorder and depression amongst Iraqi refugees located in Western countries. J Immigr Minor Health 17(4):1231–1239. doi:10.1007/s10903-014-0046-3

    Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Gäbel U, Ruf M, Schauer M et al (2006) Prävalenz der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTSD) und Möglichkeiten der Ermittlung in der Asylverfahrenspraxis. Zeitschr Klin Psychol Psychother 35(1):12–20

    Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Niklewski G, Richter K, Lehfeld H (2012) Abschlussbericht im Verfahren Az.: Z2/0272.01-1/14 für „Gutachterstelle zur Erkennung von psychischen Störungen bei Asylbewerberinnen und Asylbewerbern -Zirndorf“. Klinikum Nürnberg, Nürnberg

    Google Scholar 

  11. 11.

    Alonso J, Angermeyer MC, Bernert S et al (2004) Prevalence of mental disorders in Europe: results from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD) project. Acta Psychiatr Scand 420:21–27

    Google Scholar 

  12. 12.

    Hauffa R, Rief W, Brähler E et al (2011) Lifetime traumatic experiences and posttraumatic stress disorder in the german population. J Nerv Ment Dis 199(12):934–939

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. 13.

    Maercker A, Forstmeier S, Wagner B et al (2008) Posttraumatische Belastungsstörungen in Deutschland. Ergebnisse einer gesamtdeutschen epidemiologischen Untersuchung. Nervenarzt 79(5):577–586

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  14. 14.

    Gerritsen AA, Bramsen I, Deville W et al (2006) Physical and mental health of Afghan, Iranian and Somali asylum seekers and refugees living in the Netherlands. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 41(1):18–26

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. 15.

    Liedl A, Knaevelsrud C (2008) Pain and PTSD: the perpetual avoidance model and its treatment implications. Torture 18:69–76

    PubMed  Google Scholar 

  16. 16.

    Dahl S, Dahl CI, Sandvik L et al (2006) Chronic pain in traumatized refugees. Tidsskrift Norske Loegeforening 126(5):608–610

    Google Scholar 

  17. 17.

    Teodorescu D‑S, Heir T, Siqveland J et al (2015) Chronic pain in multi-traumatized outpatients with a refugee background resettled in Norway: a cross-sectional study. BMC Psychol 3(1):7 doi:10.1186/s40359-015-0064-5

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. 18.

    Johnson H, Thompson A (2008) The development and maintenance of posttraumatic stress disorder (PTSD) in civilian adult survivors of war trauma and torture: a review. Clin Psychol Rev 28(1):36–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. 19.

    Glaesmer H, Wittig U, Brähler E et al (2009) Sind Migranten häufiger von psychischen Störungen betroffen? Eine Untersuchung an einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Allgemeinbevölkerung. Psychiatr Prax 36:16–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. 20.

    Schweitzer R, Melville F, Steel Z et al (2006) Trauma, post-migration living difficulties, and social support as predictors of psychological adjustment in resettled Sudanese refugees. Aust N Z J Psychiatry 40(2):179–187

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. 21.

    Nickerson A, Bryant RA, Steel Z et al (2010) The impact of fear for family on mental health in a resettled Iraqi refugee community. J Psychiatr Res 44(4):229–235

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. 22.

    Pohl R (2015) Wie lange dauert ein Asylverfahren? www.brd-dritte-welt.de/pdf/2015-04-asylverf-laenge.pdf. Zugegriffen: 16. Oktober 2015

    Google Scholar 

  23. 23.

    Laban CJ, Gernaat HB, Komproe IH et al (2004) Impact of a long asylum procedure on the prevalence of psychiatric disorders in Iraqi asylum seekers in The Netherlands. J Nerv Ment Dis 192(12):843–851

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. 24.

    Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (2014) Ablauf des deutschen Asylverfahrens: Asylantragstellung – Entscheidung – Folgen der Entscheidung. Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (BAMF), Nürnberg

    Google Scholar 

  25. 25.

    Schock K, Rosner R, Knaevelsrud C (2015) Impact of asylum interviews on the mental health of traumatized asylum seekers. Eur J Psychotraumatol 6:26286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. 26.

    World Health Organisation (1992) ICD-10: International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. 10th Revision. World Health Organization, Geneva

    Google Scholar 

  27. 27.

    Ehlers A, Hackmann A, Michael T (2004) Intrusive reexperiencing in posttraumatic stress disorder: phenomenology, theory, and therapy. Memory 12:403–415

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. 28.

    Halligan SL, Michael T, Clark DM (2003) Posttraumatic stress disorder following assault: The role of cognitive processing, trauma memory, and appraisals. J Consult Clin Psychol 71(3):419–431

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. 29.

    Lyttle N, Dorahy HD, Huntjens RJC (2010) Conceptual and perceptual priming and dissociation in chronic posttraumatic stress disorder. J Abnorm Psychol 119(4):777–790

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. 30.

    Ehlers A, Clark DM (2000) A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behav Res Ther 38(4):319–345

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  31. 31.

    Hellawell SJ, Brewin CR (2002) A comparison of flashbacks and ordinary autobiographical memories of trauma: Cognitive resources and behavioural observations. Behav Res Ther 40:1139–1152

    Article  Google Scholar 

  32. 32.

    Bundesärztekammer (2012) Standards zur Begutachtung psychisch reaktiver Traumafolgen in aufenthaltsrechtlichen Verfahren (SBPM) einschließlich Istanbul Protokoll. Bundesärztekammer, Berlin

    Google Scholar 

  33. 33.

    Moradi AR, Herlihy J, Yasseri G et al (2008) Specificity of episodic and semantic aspects of autobiographical memory in relation to symptoms of posttraumatic stress disorder (PTSD). Acta Psychol (Amst) 127(3):645–653

    Article  Google Scholar 

  34. 34.

    Herlihy J, Scragg P, Turner S (2002) Discrepancies in autobiographical memories–implications for the assessment of asylum seekers: repeated interviews study. BMJ 324(7333):324–327

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  35. 35.

    Song SJ, Kaplan C, Tol WA et al (2015) Psychological distress in torture survivors: pre- and post-migration risk factors in a US sample. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 50(4):549–560

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. 36.

    Bozorgmehr K, Razum O (2015) Effect of restricting access to health care on health expenditures among asylum-seekers and refugees: a quasi-experimental study in Germany, 1994–2013. PLoS ONE 10(7):e0131483

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  37. 37.

    Lamkaddem M, Essink-Bot M‑L, Devillé W et al (2015) Health changes of refugees from Afghanistan, Iran and Somalia: the role of residence status and experienced living difficulties in the resettlement process. Eur J Public Health 25(6):917–922

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. 38.

    Nickerson A, Steel Z, Bryant R et al (2011) Change in visa status amongst Mandaean refugees: relationship to psychological symptoms and living difficulties. Psychiatry Res 187(1):267–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. 39.

    Lie B (2002) A 3‑year follow-up study of psychosocial functioning and general symptoms in settled refugees. Acta Psychiatr Scand 106(6):415–425

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  40. 40.

    Bundesweite Arbeitsgemeinschaft der Psychosozialen Zentren für Flüchtlinge und Folteropfer (2015) ersorgungsbericht. Zur psychosozialen Versorgung von Flüchtlingen und Folteropfern in Deutschland. BAfF e. V., Berlin

    Google Scholar 

  41. 41.

    Knaevelsrud C, Stammel N, Böttche M (2012) Posttraumatische Belastungsstörungen bei Folter- und Kriegsopfern. Psychotherapeut 57:451–464

    Article  Google Scholar 

  42. 42.

    Lambertt JE, Alhassoon OM (2015) Trauma-focused therapy for refugees: meta-analytic findings. J Couns Psychol 62(1):28–37

    Article  Google Scholar 

  43. 43.

    McFarlane CA, Kaplan I (2012) Evidence-based psychological interventions for adult survivors of torture and trauma: a 30-year review. Transcult Psychiatry 49(3–4):539–567

    Article  PubMed  Google Scholar 

  44. 44.

    Slobodin O, de Jong JT (2014) Mental health interventions for traumatized asylum seekers and refugees: What do we know about their efficacy? Int J Soc Psychiatry 61(1):17–26 (http://dx.doi.org/10.1177/0020764014535752)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  45. 45.

    Palic S, Elklit A (2011) Psychosocial treatment of posttraumatic stress disorder in adult refugees: a systematic review of prospective treatment outcome studies and a critique. J Affect Disord 131(1–3):8–23

    Article  PubMed  Google Scholar 

  46. 46.

    Nickerson A, Bryant RA, Silove D (2011) A critical review of psychological treatments of posttraumatic stress disorder in refugees. Clin Psychol Rev 31(3):399–417

    Article  PubMed  Google Scholar 

  47. 47.

    Flatten G, Gast U, Hofmann A et al (2011) S3 – Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung. Trauma Gewalt 3:202–210

    Google Scholar 

  48. 48.

    Schauer M, Neuner F, Elbert T (2011) Narrative exposure therapy: a short-term treatment for traumatic stress disorder. Hogrefe & Huber, Göttingen

    Google Scholar 

  49. 49.

    Neuner F, Kurreck S, Ruf M et al (2010) Can asylum-seekers with posttraumatic stress disorder be successfully treated? A randomized controlled pilot study. Cogn Behav Ther 39(2):81–91

    Article  PubMed  Google Scholar 

  50. 50.

    Schramm E (Hrsg) (2010) Interpersonelle Psychotherapie: Mit dem Original-Therapiemanual von Klerman, Weissman, Rounsaville und Chevron. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  51. 51.

    Meffert SM, Abdo AO, Alla OAA et al (2014) A pilot randomized controlled trial of interpersonal psychotherapy for Sudanese refugees in Cairo, Egypt. Psychol Trauma Theory Res Pract Policy 6(3):240–249

    Article  Google Scholar 

  52. 52.

    Shapiro F (2001) Eye movement desensitization and reprocessing: Basic principles, protocols, and procedures, 2. Aufl. Guilford Press, New York

    Google Scholar 

  53. 53.

    Acarturk C, Konuk E, Cetenikaya M et al (2015) EMDR for Syrian refugees with posttraumatic stress disorder symptoms: results of a pilot randomized controlled trial. Eur J Psychotraumatol 6: doi:10.3402/ejpt.v6.27414

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  54. 54.

    Knaevelsrud C, Brand J, Lange A et al (2015) Web-based psychotherapy for posttraumatic stress disorder in war-traumatized Arab patients: randomized controlled trial. J Med Internet Res 17(3):e71

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  55. 55.

    Liedl A, Schäfer U, Knaevelsrud C (2009) Manual zur Psychoedukation bei Traumatisiserten im Einzel- und Gruppensetting. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  56. 56.

    Knaevelsrud C, Liedl A, Müller J (2014) Trauma und Schmerz. Manual zur Behandlung traumatisierter Schmerzpatienten. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

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M. Böttche, C. Heeke und C. Knaevelsrud geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Böttche, M., Heeke, C. & Knaevelsrud, C. Sequenzielle Traumatisierungen, Traumafolgestörungen und psychotherapeutische Behandlungsansätze bei kriegstraumatisierten erwachsenen Flüchtlingen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl 59, 621–626 (2016). https://doi.org/10.1007/s00103-016-2337-4

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Schlüsselwörter

  • Flüchtlinge
  • Folteropfer
  • Krieg
  • Posttraumatische Belastungsstörung (PTBS)
  • Psychotherapie

Keywords

  • Refugees
  • Torture victims
  • War
  • Posttraumatic stress disorder
  • Psychotherapy