Advertisement

Wie werden die Impfempfehlungen gegen saisonale Influenza und gegen humane Papillomaviren in gynäkologischen Praxen umgesetzt?

  • Birte BödekerEmail author
  • Linda Seefeld
  • Stephanie Buck
  • Oliver Ommen
  • Ole Wichmann
Originalien und Übersichten
  • 385 Downloads

Zusammenfassung

In Deutschland ist die Impfung gegen saisonale Influenza bei Schwangeren seit 2010 und die gegen humane Papillomaviren (HPV) bei Mädchen seit 2007 empfohlen. Niedergelassene Gynäkologinnen und Gynäkologen nehmen bei der Kommunikation und Impfung der beiden Zielgruppen eine wichtige Rolle ein. Darüber hinaus sollten auch medizinisches Personal sowie Menschen ab 60 Jahren und Personen mit chronischer Grunderkrankung die Impfung gegen saisonale Influenza erhalten. Ziel der vorliegenden Erhebung war es, einen ersten Einblick zu gewinnen, inwiefern die Influenza- und HPV-Impfempfehlungen in gynäkologischen Praxen umgesetzt werden. Im Rahmen der vom Robert Koch-Institut (RKI) und der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA) gemeinsam durchgeführten Kampagne „Wir kommen der Grippe zuvor“ wurde im September 2014 ein Fragebogen zusätzlich zu den Medienpaketen zur Influenzaimpfaufklärung bundesweit an 7477 niedergelassene Gynäkologinnen und Gynäkologen verschickt. Es wurden Daten aus 1469 (20 %) Praxen in die Analysen einbezogen. 72 % der befragten Ärztinnen und Ärzte lassen sich jährlich gegen Influenza impfen. Die Mehrheit der Niedergelassenen empfahl Schwangeren die Impfung gegen saisonale Influenza (93 %) sowie Mädchen und jungen Frauen die HPV-Impfung (97 %). Von denjenigen, die keine Empfehlung aussprachen, wurden als Hauptgründe gegen die Influenzaimpfung Sicherheits- und gegen die HPV-Impfung Wirksamkeitsbedenken angegeben. Gegen beide Impfungen wurde zusätzlich aufgeführt, dass ein Aufklärungsgespräch zu aufwendig sei. Die in unserer Studienpopulation hohe Akzeptanz der beiden Impfungen spiegelt sich nicht in den für Deutschland verfügbaren Impfquoten wider. Gynäkologinnen und Gynäkologen müssen verstärkt auf ihre wichtige Rolle in der Impfprävention hingewiesen werden. Sowohl während der medizinischen Ausbildung als auch in weiterführenden gynäkologischen Fort- und Weiterbildungen sollte das Thema Impfen und die Kommunikation hierzu vermehrt berücksichtigt werden.

Schlüsselwörter

Influenzaimpfung HPV-Impfung Gynäkologie Impfaufklärung Informationsbedarf 

Implementation of seasonal influenza and human papillomavirus vaccination recommendations in gynecological practices in Germany

Abstract

In Germany, seasonal influenza vaccination has been recommended for pregnant women since 2010 and human papillomavirus (HPV) vaccination for girls since 2007. Gynecologists play an important role in the communication and vaccination of these two target groups. Moreover, seasonal influenza vaccination is also recommended for healthcare workers, as well as adults aged ≥ 60 years and individuals with underlying chronic diseases. The aim of this study was to gain first insights into the acceptance and implementation of the seasonal influenza und HPV vaccination recommendations in gynecological practices. In the context of the national influenza immunization campaign—which is jointly carried out by the Robert Koch Institute (RKI) and the Federal Centre for Health Education (BZgA)—a questionnaire was sent together with influenza information kits to 7477 gynecologists in September 2014. Data from 1469 (20 %) gynecologists were included in the analysis. 72 % of respondents reported that they themselves received a seasonal influenza shot each year. The majority of gynecologists recommended seasonal influenza vaccination for pregnant women (93 %) and HPV vaccination for girls (97 %). The most commonly stated reasons against influenza vaccination were safety concerns. Those against HPV vaccination were effectiveness concerns. Additionally, for both vaccinations the provision of vaccine-related information to the patient was considered too time consuming.The high acceptance of seasonal influenza and HPV vaccination among gynecologists is discordant with the available vaccination coverage figures in Germany. Gynecologists must be reminded of their important role in the prevention of vaccine-preventable diseases in adolescents and adult women. Immunization and communication skills should be considered more strongly as an integral part of medical education and further training for gynecologists.

Keywords

Influenza vaccination HPV vaccination Gynecology Vaccine education Information needs 

Notes

Danksagung

Wir danken den Gynäkologinnen und Gynäkologen, die an der Befragung teilgenommen haben, sowie dem Berufsverband der Frauenärzte, der uns in der Vorbereitungsphase der Studie für fachliche Fragen zur Verfügung stand.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

B. Bödeker, L. Seefeld, S. Buck, O. Ommen und O. Wichmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Rasmussen SA, Jamieson DJ, Uyeki TM (2012) Effects of influenza on pregnant women and infants. Am J Obstet Gynecol 207:S3–S8CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Ortiz JR, Englund JA, Neuzil KM (2011) Influenza vaccine for pregnant women in resource-constrained countries: a review of the evidence to inform policy decisions. Vaccine 29:4439–4452CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Omer SB, Goodman D, Steinhoff MC et al (2011) Maternal influenza immunization and reduced likelihood of prematurity and small for gestational age births: a retrospective cohort study. PLoS Med 8:e1000441PubMedCentralCrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Sheffield JS, Greer LG, Rogers VL et al (2012) Effect of influenza vaccination in the first trimester of pregnancy. Obstet Gynecol 120:532–537CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Zaman K, Roy E, Arifeen SE et al (2008) Effectiveness of maternal influenza immunization in mothers and infants. N Engl J Med 359:1555–1564CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Keller-Stanislawski B, Englund JA, Kang G et al (2014) Safety of immunization during pregnancy: a review of the evidence of selected inactivated and live attenuated vaccines. Vaccine 32:7057–7064CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Robert Koch-Institut (2010) Mitteilung der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut: Änderung der Empfehlung zur Impfung gegen Influenza. Epid Bulletin 31:299–309Google Scholar
  8. 8.
    Robert Koch-Institut (2014) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut/Stand: August 2014. Epid Bulletin 34:305–340Google Scholar
  9. 9.
    Bödeker B, Walter D, Reiter S, Wichmann O (2014) Cross-sectional study on factors associated with influenza vaccine uptake and pertussis vaccination status among pregnant women in Germany. Vaccine 32:4131–4139CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Bödeker B, Remschmidt C, Müters S, Wichmann O (2015) Impfquoten unter Erwachsenen in Deutschland für die Impfungen gegen saisonale Influenza, Tetanus und Pertussis. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 58:174–181CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Vetter K, Goeckenjan M (2013) Schwangerenvorsorge in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:1679–1685CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Robert Koch-Institut (2007) Mitteilung der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut: Impfung gegen humane Papillomaviren (HPV) für Mädchen von 12 bis 17 Jahren – Empfehlung und Begründung 2007. Epid Bulletin 12:97–103Google Scholar
  13. 13.
    Robert Koch-Institut (2014) Mitteilung der Ständigen Impfkommission am Robert Koch-Institut: Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut/Stand: August 2014. Epid Bulletin 34:305–340Google Scholar
  14. 14.
    Rieck T, Feig M, Delere Y, Wichmann O (2014) Utilization of administrative data to assess the association of an adolescent health check-up with human papillomavirus vaccine uptake in Germany. Vaccine 32:5564–5569CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Poethko-Müller C, Buttmann-Schweiger N (2014) Impfstatus und Determinanten der Impfung gegen humane Papillomviren (HPV) bei Mädchen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 57:869–877CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Yuen CY, Tarrant M (2014) Determinants of uptake of influenza vaccination among pregnant women – a systematic review. Vaccine 36:4602–4613CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Kessels SJ, Marshall HS, Watson M, Braunack-Mayer AJ, Reuzel R, Tooher RL (2012) Factors associated with HPV vaccine uptake in teenage girls: a systematic review. Vaccine 30:3546–3556CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Böhmer MM, Walter D, Krause G, Muters S, Gosswald A, Wichmann O (2011) Determinants of tetanus and seasonal influenza vaccine uptake in adults living in Germany. Hum Vaccin 7:1317–1325CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Streng A, Seeger K, Grote V, Liese JG (2010) Varicella vaccination coverage in Bavaria (Germany) after general vaccine recommendation in 2004. Vaccine 28:5738–5745CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Williams WW, Lu PJ, O’Halloran A et al (2015) Vaccination coverage among adults, excluding influenza vaccination – United States, 2013. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 64:95–102PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Schneeberg A, Bettinger JA, McNeil S et al (2014) Knowledge, attitudes, beliefs and behaviours of older adults about pneumococcal immunization, a Public Health Agency of Canada/Canadian Institutes of Health Research Influenza Research Network (PCIRN) investigation. BMC Public Health 14:442PubMedCentralCrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Bundeszentrale Für Gesundheitliche Aufklärung (2013) Einstellungen, Wissen und Verhalten der Allgemeinbevölkerung zu Hygiene und Infektionsschutz. http://www.bzga.de/forschung/studien-untersuchungen/studien/impfen-und-hygiene/?sub=79. Zugegriffen: 7. Apr. 2015
  23. 23.
    Gesundheitsberichterstattung Des Bundes (2013) Niedergelassene Ärztinnen und Ärzte mit Gebiets- und Facharztbezeichnung Frauenheilkunde und Geburtshilfe in 2013. https://www.gbe-bund.de/gbe10/hrecherche.prc_herkunft_rech?tk=51310&tk2=51312&p_fid=462&p_uid=gast&p_aid=63901526&p_sprache=D&cnt_ut=1&ut=51312. Zugegriffen: 26. März 2015
  24. 24.
    Böhmer MM, Walter D, Falkenhorst G, Muters S, Krause G, Wichmann O (2012) Barriers to pandemic influenza vaccination and uptake of seasonal influenza vaccine in the post-pandemic season in Germany. BMC Public Health 12:938PubMedCentralCrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Böhmer MM, Walter D, Ehrhardt J, Reiter S, Krause G, Wichmann O (2014) Saisonale und pandemische Influenzaimpfung: Impfquoten und Einstellung niedergelassener Ärzte in Deutschland. Gesundheitswesen 76:44–47PubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Wortberg S, Walter D (2010) Erinnerungssysteme zur Erhöhung der Impfrate gegen saisonale Influenza bei Risikopatienten. Eine Befragung niedergelassener Ärzte. Dtsch Med Wochenschr 135:1113–1117CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Wortberg S, Walter D, Von Dem Knesebeck M, Reiter S (2009) Niedergelassene Ärzte als Multiplikatoren der Influenzaimpfung bei älteren Menschen, chronisch Kranken und medizinischem Personal. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 52:945–952CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Tong A, Biringer A, Ofner-Agostini M, Upshur R, McGeer A (2008) A cross-sectional study of maternity care providers’ and women’s knowledge, attitudes, and behaviours towards influenza vaccination during pregnancy. J Obstet Gynaecol Can 30:404–410PubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Lu AB, Halim AA, Dendle C et al (2012) Influenza vaccination uptake amongst pregnant women and maternal care providers is suboptimal. Vaccine 30:4055–4059CrossRefPubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Panda B, Stiller R, Panda A (2011) Influenza vaccination during pregnancy and factors for lacking compliance with current CDC guidelines. J Matern Fetal Neonatal Med 24:402–406CrossRefPubMedGoogle Scholar
  31. 31.
    Remschmidt C, Walter D, Schmich P, Wetzstein M, Delere Y, Wichmann O (2014) Knowledge, attitude, and uptake related to human papillomavirus vaccination among young women in Germany recruited via a social media site. Hum Vaccin Immunother 10:2527–2535CrossRefPubMedGoogle Scholar
  32. 32.
    Young JL, Bernheim RG, Korte JE, Stoler MH, Guterbock TM, Rice LW (2011) Human papillomavirus vaccination recommendation may be linked to reimbursement: a survey of Virginia family practitioners and gynecologists. J Pediatr Adolesc Gynecol 24:380–385CrossRefPubMedGoogle Scholar
  33. 33.
    Feemster KA, Middleton M, Fiks AG, Winters S, Kinsman SB, Kahn JA (2014) Does intention to recommend HPV vaccines impact HPV vaccination rates? Hum Vaccin Immunother 10:2519–2526CrossRefPubMedGoogle Scholar
  34. 34.
    Darden PM, Thompson DM, Roberts JR et al (2013) Reasons for not vaccinating adolescents: national immunization survey of teens, 2008–2010. Pediatrics 131:645–651CrossRefPubMedGoogle Scholar
  35. 35.
    Hagen B, Strauch S (2011) The J1 adolescent health check-up: analysis of data from the German KiGGS survey. Dtsch Arztebl Int 108:180–186PubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  36. 36.
    Takla A, Wichmann O, Koch J, Terhardt M, Hellenbrand W (2014) Survey of pediatricians in Germany reveals important challenges for possible implementation of meningococcal B vaccination. Vaccine 32:6349–6355CrossRefPubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Diekmann A (1995) Empirische Sozialforschung: Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Rowohlt, Hamburg, S 441Google Scholar
  38. 38.
    Kissin DM, Power ML, Kahn EB et al (2011) Attitudes and practices of obstetrician-gynecologists regarding influenza vaccination in pregnancy. Obstet Gynecol 118:1074–1080PubMedCentralCrossRefPubMedGoogle Scholar
  39. 39.
    Link-Gelles R, Chamberlain AT, Schulkin J et al (2012) Missed opportunities: a national survey of obstetricians about attitudes on maternal and infant immunization. Matern Child Health J 16:1743–1747CrossRefPubMedGoogle Scholar
  40. 40.
    Jessop AB, Dumas H, Moser CA (2013) Delivering influenza vaccine to high-risk adults: subspecialty physician practices. Am J Med Qual 28:232–237CrossRefPubMedGoogle Scholar
  41. 41.
    Lamnek S, Schäfer WJ (1998) Befragungsmethoden reviewed: face-to-face, telefonisch oder postalisch? Sozialwissenschaften Berufspraxis 21:162–171Google Scholar
  42. 42.
    Gilkey MB, Moss JL, Coyne-Beasley T, Hall ME, Shah PD, Brewer NT (2015) Physician communication about adolescent vaccination: how is human papillomavirus vaccine different? Prev Med 77:181–185CrossRefPubMedGoogle Scholar
  43. 43.
    Shavell VI, Moniz MH, Gonik B, Beigi RH (2012) Influenza immunization in pregnancy: overcoming patient and health care provider barriers. Am J Obstet Gynecol 207:67–74CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2015

Authors and Affiliations

  • Birte Bödeker
    • 1
    • 2
    Email author
  • Linda Seefeld
    • 3
  • Stephanie Buck
    • 1
  • Oliver Ommen
    • 3
  • Ole Wichmann
    • 1
  1. 1.Fachgebiet Impfprävention, Abteilung für InfektionsepidemiologieRobert Koch-InstitutBerlinDeutschland
  2. 2.Charité – Universitätsmedizin BerlinBerlinDeutschland
  3. 3.Referat 1–11Bundeszentrale für gesundheitliche AufklärungKölnDeutschland

Personalised recommendations