Skip to main content

Immunität gegen Masern beim medizinischen Personal des Universitätsklinikums Frankfurt, 2003–2013

Immunity against measles among healthcare personnel at the University Hospital Frankfurt, 2003–2013

Zusammenfassung

Hintergrund

Vor dem Hintergrund der angestrebten Masernelimination für das Jahr 2015 zeigt die aktuelle epidemiologische Situation in Deutschland, dass noch immer unzureichende Impfquoten in der Bevölkerung bestehen. In dieser Präeliminationsphase gewinnen nosokomiale Masern an Bedeutung.

Ziel

Ziel unserer Studie war es, den Masernimmunstatus des medizinischen Personals und der Medizinstudierenden am Universitätsklinikum Frankfurt im Zeitverlauf festzustellen. Darüber hinaus sollte das Wissen der Medizinstudierenden beispielsweise hinsichtlich des Maserneliminationsziels der WHO und der Akzeptanz der Impfempfehlungen überprüft werden.

Methoden

Retrospektive Analyse der Masernseroprävalenz bei Mitarbeitern und Medizinstudierenden des Universitätsklinikums Frankfurt nach Daten aus 11 Jahren. Medizinstudierende wurden im Frühjahr 2014 um Beantwortung eines anonymen Fragebogens zu ihrem Impfstatus, ihrem Wissen über Masern und der Akzeptanz von Impfempfehlungen gebeten.

Ergebnisse

Von den 9933 Untersuchten hatten 85,7% serologisch eine ausreichende Masernimmunität. Die Ergebnisse zeigten keine erkennbare Veränderung im Zeitverlauf. Es fand sich ein signifikanter Unterschied in den Immunitätsraten der bis 1970 und der nach 1970 geborenen Studienteilnehmer. Vor 1970 Geborene wiesen signifikant häufiger einen positiven Masernimmunstatus auf als Jüngere (96,4 vs. 83,3%, p<0,0001). Knapp 20% der Medizinstudierenden kannten ihren eigenen Masernimpfstatus nicht und nur 70,7% wussten, dass sie zwei Masernimpfungen erhalten hatten. Lediglich 45,4% der Medizinstudierenden kannten das Maserneliminationsziel der WHO, allerdings ließen sich 95% der Studierenden anhand der Fragebogenerhebung als Impfbefürworter einteilen.

Schlussfolgerung

Die erhobene Masernseroprävalenz der Studienpopulation erreicht die von der WHO angestrebte Immunitätsrate von ≥95% nicht. Das medizinische Personal war zu 87,4%, die Medizinstudierenden zu 82,5% seropositiv. Wenngleich eine hohe Akzeptanz der Medizinstudierenden hinsichtlich der Impfempfehlungen festgestellt wurde, ist das Wissen der Studierenden verbesserungswürdig.

Abstract

Background

Despite aiming for the elimination of measles by 2015, the current epidemiological situation in Germany shows that there is still insufficient vaccination coverage among the population. During the present pre-elimination period, nosocomial measles are gaining in importance.

Aim

The purpose of our study was to determine the immune status of measles among healthcare personnel and medical students at the University Hospital Frankfurt. Moreover, the knowledge of study participants regarding the WHO’s goal of the elimination of measles and the general attitude towards vaccination recommendations were investigated.

Methods

A retrospective study of measles seroprevalence was conducted among healthcare personnel and students at the University Hospital Frankfurt with an observation period of 11 years. In spring 2014, medical students were asked to complete an anonymous questionnaire regarding vaccination status, knowledge of measles and acceptance of measles vaccination recommendations.

Results

In total, 9,933 serologies were evaluated and 85.7% of the participants had sufficient immunity against measles. Significant changes in immunity to measles over time were not observed. However, a significant difference in the immunity rate of participants born before 1970 and those born after1970 was found. Participants born before 1970 significantly more often showed sufficient immunity against measles compared to those born later (96.4 vs. 83.3 %, p < 0.0001). Almost 20 % of the medical students were not aware of their measles vaccination status and merely 70.7 % indicated that they had received two measles vaccinations. Furthermore, only 45.4 % of the medical students were familiar with the WHO’s goal of eliminating measles by 2015; however 95 % could be classified as vaccination-supporters on the basis of the questionnaire.

Conclusions

Overall, the immunity rate of measles determined by serology within the study population did not reach the WHO goal of ≥ 95 %, and this gap was even greater in group of medical students. Despite the medical students’ positive attitude towards vaccination guidelines, the awareness in this field awaits improvement.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. 1

    Fiebelkorn AP, Seward JF, Orenstein WA (2013) A global perspective of vaccination of healthcare personnel against measles: systematic review. Vaccine 32:4823–4839

  2. 2

    Fine PEM, Mulholland K (2013) Community immunity. In: Plotkin SA, Orenstein WA, Offit PA (Hrsg) Vaccines. Elsevier Saunders, Philadelphia, S 1395–1412

  3. 3

    WHO Euro (2014) Eliminating Measles and Rubella. Framework for the verification process in the WHO European Region. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0009/247356/Eliminating-measles-and-rubella-Framework-for-the-verification-process-in-the-WHO-European-Region.pdf?ua=1. Zugegriffen: 8. Aug. 2014

  4. 4

    Davidkin I, Kontio M, Paunio M, Peltola H (2010) MMR vaccination and disease elimination: the Finnish experience. Expert Rev Vaccines 9:1045–1053

    PubMed  Article  Google Scholar 

  5. 5

    Robert Koch-Institut (2013) Aktuelle Epidemiologie und Impfquoten – wer erkrankt in Deutschland an Masern? Epidemiologisches Bulletin 48:485–491

    Google Scholar 

  6. 6

    Matysiak-Klose D (2013) Hot Spot: Epidemiologie der Masern und Röteln in Deutschland und Europa. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56:1231–1237

    CAS  Article  Google Scholar 

  7. 7

    Robert Koch-Institut (2014) https://survstat.rki.de/. Zugegriffen: 8. Aug. 2014

  8. 8

    Botelho-Nevers E, Gautret P, Biellik R, Brouqui P (2012) Nosocomial transmission of measles. An updated review. Vaccine 30:3996–4001

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  9. 9

    Wicker S, Rabenau HF, Marckmann G, Gottschalk R (2013) Nosokomiale Maserninfektionen. Dtsch Med Wochenschr 138:2421–2425

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  10. 10

    Steingart RK, Thomas RA, Dykewicz AC, Redd CS (1999) Transmission of measles virus in healthcare settings during a communitywide outbreak. Infect Control Hosp Epidemiol 20:115–119

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  11. 11

    Chen SY, Anderson S, Kutty KP et al (2011) Health care-associated measles outbreak in the United States after an importation: challenges and economic impact. J Infect Dis 203:1517–1525

    PubMed  Article  Google Scholar 

  12. 12

    STIKO (2014) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut/Stand August 2014. www.stiko.de. Zugegriffen: 26. Aug. 2014

  13. 13

    Maltezou H, Wicker S (2013) Measles in health-care settings. Am J Infect Control 41:661–663

    PubMed  Article  Google Scholar 

  14. 14

    Robert Koch-Institut (2014) Masern – RKI Ratgeber für Ärzte, Stand 19.5.2014. http://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Merkblaetter/Ratgeber_Masern.html#doc2374536bodyText11. Zugegriffen: 8. Aug. 2014

  15. 15

    Rosen JB, Rota JS, Hickman CJ et al (2014) Outbreak of measles among persons with prior evidence of immunity, New York City, 2011. Clin Infect Dis 58:1205–1210

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  16. 16

    Centers for Disease Control and Prevention (2011) Immunization of Health-Care Personnel – Recommendations of the Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP). MMWR 60:1–46

    Google Scholar 

  17. 17

    Muscat M, Shefer A, Mamou MB et al (2014) The state of measles and rubella in the WHO European Region, 2013. Clin Microbiol Infect 20(Suppl 5):12–18

    PubMed  Article  Google Scholar 

  18. 18

    Wicker S, Maltezou HC (2014) Vaccine preventable diseases in Europe: where do we stand? Expert Rev Vaccines 13:979–987

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  19. 19

    Mulholland EK, Griffiths UK, Biellik R (2012) Measles in the 21st century. N Engl J Med 366:1755–1757

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  20. 20

    Poland GA, Jacobson RM (2012) The re-emergence of measles in developed countries: time to develop the next-generation measles vaccines? Vaccine 30:103–104

    PubMed Central  PubMed  Article  Google Scholar 

  21. 21

    Mankertz A, Mihneva Z, Gold H et al (2011) Spread of measles virus D4-Hamburg, Europe, 2008–2011. Emerg Infect Dis 17:1396–1401

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  22. 22

    Sydnor E, Perl TM (2014) Healthcare providers as sources of vaccine-preventable diseases. Vaccine 32:4814–4822

  23. 23

    Green M, Levin J, Michaels M et al (2012) Hospital-associated measles outbreak – Pennsylvania, March-April 2009. MMWR 61:30–32

    Google Scholar 

  24. 24

    Maltezou HC, Wicker S, Borg M et al (2011) Vaccination policies for health-care workers in acute health-care facilities in Europe. Vaccine 29:9557–9562

    PubMed  Article  Google Scholar 

  25. 25

    Betsch C, Wicker S (2014) Personal attitudes and misconceptions, not official recommendations guide occupational physicians’ vaccination decisions. Vaccine 32:4478–4484

    PubMed  Article  Google Scholar 

  26. 26

    Celikbas A, Ergonul O, Aksaray S et al (2006) Measles, rubella, mumps, and varicella seroprevalence among health care workers in Turkey: is prevaccination screening cost-effective? Am J Infect Control 34:583–587

    PubMed  Article  Google Scholar 

  27. 27

    Ziegler E, Roth C, Wreghitt T (2003) Prevalence of measles susceptibility among health care workers in a UK hospital. Does the UK need to introduce a measles policy for its health care workers? Occup Med 53:398–402

    CAS  Article  Google Scholar 

  28. 28

    Porru S, Campagna M, Arici C et al (2007) Susceptibility to varicella-zoster, measles, rosacea and mumps among health care workers in Northern Italy hospital. G Ital Med Lav Ergon 29(Suppl 3):407–409

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. 29

    Fernandez-Cano MI, Armadans L et al (2012) Susceptibility to measles and varicella in healthcare workers in a tertiary hospital in Catalonia. Enferm Infect Microbiol Clin 30:184–188

    Article  Google Scholar 

  30. 30

    Prato R, Tafuri S, Fortunato F, Martinelli D (2010) Vaccination in healthcare workers: an Italian perspective. Expert Rev Vaccines 9:277–283

    PubMed  Article  Google Scholar 

  31. 31

    Tafuri S, Martinelli D, Caputi G et al (2009) An audit of vaccination coverage among vaccination service workers in Puglia, Italy. Am J Infect Control 37:414–416

    PubMed  Article  Google Scholar 

  32. 32

    Plotkin SA (2008) Correlates of vaccine-induced immunity. Clin Infect Dis 47:401–409

    PubMed  Article  Google Scholar 

  33. 33

    Chen RT, Markowitz LE, Albrecht P et al (1990) Measles antibody: reevaluation of protective titers. J Infect Dis 162:1036–1042

    CAS  PubMed  Article  Google Scholar 

  34. 34

    Gaczkowska A, Mertens B, Reckendrees B, Wortberg S, Pott E (2013) Wissen, Einstellung und Verhalten zur Masernimpfung. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56:1270–1278

    CAS  Article  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren danken Frau Gabriele Bauer aus dem Institut für Medizinische Virologie für ihre Unterstützung bei der Zusammenstellung der serologischen Daten. Den Medizinstudierenden danken wir für das Ausfüllen des Fragebogens und die hilfreichen Anmerkungen zum Projekt.

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sabine Wicker.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Die vertretenen Positionen entsprechen der persönlichen Einstellung der Autoren und repräsentieren nicht zwangsläufig die Position der medizinischen Organisationen oder Institutionen, denen sie angehören.

Prof. Wicker ist Mitglied der Ständigen Impfkommission (STIKO) und stellvertretende Vorsitzende der Nationalen Verifizierungskommission Masern/Röteln beim Robert Koch-Institut (NAVKO).

Dr. Matysiak-Klose leitet die Geschäftsstelle der NAVKO.

Prof. Mankertz leitet das Nationale Referenzzentrum für Masern, Mumps und Röteln (NRZ MMR) und ist ständiger Gast der NAVKO.

S. Petersen, Prof. Rabenau und Dr. Friedrichs erklären, dass keine Interessenkonflikte bestehen.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Petersen, S., Rabenau, H., Mankertz, A. et al. Immunität gegen Masern beim medizinischen Personal des Universitätsklinikums Frankfurt, 2003–2013. Bundesgesundheitsbl. 58, 182–189 (2015). https://doi.org/10.1007/s00103-014-2098-x

Download citation

Schlüsselwörter

  • Elimination
  • Impfung
  • Masern
  • Medizinisches Personal

Keywords

  • Elimination
  • Vaccination
  • Measles
  • Healthcare personnel