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Sensibilisierungsstatus bei Kindern und Jugendlichen mit Heuschnupfen und anderen atopischen Erkrankungen

Ergebnisse aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS)

Classification of specific IgE antibodies in children with hay fever and other atopic diseases in Germany

Results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS)

  • Leitthema
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Im vorliegenden Beitrag werden die Zusammenhänge zwischen bestehenden Sensibilisierungen gegen häufige Allergene (Mono- und Polysensibilisierungen, Höhe der IgE-Antikörperspiegel und IgE-Muster) und der Prävalenz von aktuell vorliegendem Heuschnupfen beziehungsweise von anderen atopischen Erkrankungen bei Kindern und Jugendlichen dargestellt. Die Analyse basiert auf Daten der KiGGS-Studie. Die Datenauswertungen erfolgten in SPSS mit Complex-samples-Methoden. Atopische Erkrankungen wurden in einem ärztlichen Interview erfragt, spezifische IgE-Antikörper ab dem Alter von drei Jahren mittels ImmunoCap®-Testsystem bestimmt. Die Prävalenz von Heuschnupfen und Polysensibilisierungen nimmt mit steigendem Lebensalter der Probanden signifikant zu, Jungen sind häufiger von Sensibilisierungen betroffen als Mädchen, Migranten seltener. Mit zunehmender Zahl an älteren Geschwistern sinkt die Prävalenz von Heuschnupfen und Sensibilisierungen signifikant, eine Atopie der Eltern erhöht sie. Es wurden unterschiedliche positive Beziehungen zwischen steigenden IgE-Antikörperspiegeln und dem Vorliegen von aktuellem Heuschnupfen identifiziert, besonders steil zeigt sich der Zusammenhang bei pflanzlichen Inhalationsallergenen und mit diesen kreuzreagierenden Nahrungsmittelallergenen. Bereits geringste spezifische IgE-Antikörperspiegel gegen nahezu alle getesteten Allergene korrelieren mit einer höheren Heuschnupfenprävalenz. Fazit: Die Studie gibt Hinweise darauf, dass die klinische Einstufung geringster IgE-Spiegel als „grenzwertig positiv“ diskutiert werden sollte, ebenso wie die Indikation zur Hyposensibilisierung.

Abstract

The dependencies between sensitization to common allergens (mono- and polysensitization, IgE level and patterns) and symptomatic hay fever and other atopic diseases, respectively, in children and adolescents are shown in this analysis. The evaluation was based on the KiGGS (“Kinder- und Jugendgesundheitssurvey”) study. Our analysis was performed using complex samples methods with SPSS. Participants were interviewed by a physician using a validated questionnaire asking for atopic diseases and symptoms. Specific IgE levels were measured from the age of 3 years on by using the ImmunoCap® test system. The prevalences of hay fever and polysensitizations both significantly increase with increasing age of the participants, while boys are more often affected than girls and migrants less often regarding sensitizations. Prevalence of hay fever decreases with increasing number of older siblings and increases with atopy of one or both parents. Different positive correlations between increasing IgE levels and hay fever were identified, the greatest association was observed with herbal inhalative allergens and cross-reacting food allergens. Lowest IgE levels to nearly all of the tested allergens show a positive correlation with hay fever prevalence. In conclusion, the study indicates that the clinical definition of the lowest positive IgE levels as “marginal” should be discussed as well as indications for specific immunotherapy.

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Literatur

  1. Crimi P, Minale P, Tazzer C et al (2001) Asthma and rhinitis in schoolchildren: the impact of allergic sensitization to aeroallergens. J Investig Allergol Clin Immunol 11(2):103–106

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Viinanen A, Munhbayarlah S, Zevgee T et al (2005) Prevalence of asthma, allergic rhinoconjunctivitis and allergic sensitization in Mongolia. Allergy (Oxford) 60(11):1370–1377

    Google Scholar 

  3. Majkoska-Wojciechowska BM, Pelka J, Korzon L et al (2007) Prevalence of allergy, patterns of allergic sensitization and allergy risk factors in rural and urban children. Allergy (Oxford) 62(9):1044–1050

    Google Scholar 

  4. Soto-Quiros M, Gutierrez I, Calvo N et al (1998) Allergen sensitization of asthmatic and nonasthmatic schoolchildren in Costa Rica. Allergy (Copenhagen) 53(12):1141–1147

    Google Scholar 

  5. Sporik R, Ingram JM, Price W et al (1995) Association of asthma with serum IgE and skin test reactivity to allergens among children living in high altitude. Tickling the dragon’s breath. Am J Respir Crit Care Med 151(5):1388–1392

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Lewis SA, Weiss ST, Platts-Mills TA et al (2001) Association of specific allergen sensitization with socioeconomic factors and allergic diseases in a population of Boston women. J Allergy Clin Immunol 107(4):615–622

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Rastogi D, Reddy M, Neugebauer R (2006) Comparison of patterns of allergen sensitization among inner-city Hispanic and African American children with asthma. Ann Allergy Asthma Immunol 97(5):636–642

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Hader S, Kühr J, Urbanek R (1990) Sensibilisierung auf 10 wichtige Aeroallergene bei Schulkindern. Monatsschr Kinderheilkd 138(2):66–71

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Bjerg-Bäcklund A, Bäcklund AB, Perzanowski MS (2006) Asthma during the primary school ages – prevalence, remission and the impact of allergic sensitization. Allergy 61(5):549–555

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Lau S, Illi S, Platts-Mills TAE (2005) Longitudinal study on the relationship between cat allergen and endotoxin exposure, sensitization, cat-specific IgG and development of asthma in childhood – report of the German Multicentre Allergy Study (MAS 90). Allergy (Oxford) 60(6):766–773

    Google Scholar 

  11. Kamtsiuris P, Lange M, Schaffrath Rosario A (2007) Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS): Stichprobendesign, Response und Nonresponse-Analyse. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50:547–556

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Lange M, Kamtsiuris P, Lange C et al (2007) Messung soziodemographischer Merkmale im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) und ihre Bedeutung am Beispiel der Einschätzung des allgemeinen Gesundheitszustands. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50:578–589

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Anderson HR, Poloniecki JD, Strachan DP et al (2001) Immunization and symptoms of atopic disease in children: results from the international study of asthma and allergies in childhood. Am J Public Health 91(7):1126–1129

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Shin JW, Sue JH, Song TW (2005) Atopy and house dust mite sensitization as risk factors for asthma in children. Yonsei Med J 46(5):629–634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Salo PM, Calatroni A, Gergen PJ et al (2011) Allergy-related outcomes in relation to serum IgE: results from the National Health and Nutrition Examination Survey 2005–2006. J Allergy Clin Immunol 127(5):1226–1235

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kurosaka F, Terada T, Tanaka A (2011) Risk factors for wheezing, eczema and rhinoconjunctivitis in the previous 12 months among six-year-old children in Himeji City, Japan. Allergol Int http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21502806

  17. Valero Santiago AL, Pereira C, Loureiro C et al (2009) Interrelationship between skin sensitization, rhinitis, and asthma in patients with allergic rhinitis: a study of Spain and Portugal. J Investig Allergol Clin Immunol 19(3):167–172

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Robert Koch-Institut (2009) Allergische Erkrankungen. In: Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes – 20 Jahre nach dem Fall der Mauer: Wie hat sich die Gesundheit in Deutschland entwickelt? Robert Koch-Institut, Berlin, S 76–81

  19. Kühr J (1999) Asthma und Allergien bei Kindern: Studien in Südwestdeutschland. Allergy 22(1):48–53

    Google Scholar 

  20. Weißbuch Allergie in Deutschland (2004) Urban & Vogel, München

  21. AWMF (Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften) (2009) Die spezifische Immuntherapie (Hyposensibilisierung) bei Ig-E vermittelten allergischen Erkrankungen. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/061–004_S 2_Die_spezifische_Immuntherapie__Hyposensibilisierung__mit_Allergenen_09-2009_09-2014.pdf

  22. Matricardi PM, Bockelbrink A, Beyer K et al (2008) Primary versus secondary immunoglobulin E sensitization to soy and wheat in the Multi-Centre Allergy Study cohort. Clin Exp Allergy 38:493–500

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Remes ST, Castro-Rodriguez JA, Holberg CJ et al (2001) Dog exposure in infancy decreases the subsequent risk of frequent wheeze but not of atopy. J Allergy Clin Immunol 108:509–515

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Ownby DR, Johnson CC, Peterson EL (2002) Exposure to dogs and cats in the first year of life and risk of allergic sensitization at 6 to 7years of age. JAMA 288:963–972

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Leinmüller R (2004) Kindliche Allergiker – Hundehaltung kann erwünscht sein. Dtsch Ärztebl 101(37):2421

    Google Scholar 

  26. Mehta J, Arbes SJ Jr, Yin M et al (2004) Dog allergen (Can f 1) and cat allergen (Fel d 1) in U.S. homes. J Allergy Clin Immunol 113(Suppl 2):229

    Article  Google Scholar 

  27. Muche-Borowski C, Kopp M, Reese I (2009) S3-Leitlinie Allergieprävention – Update 2009. http://www.gpaev.de/typo/fileadmin/user_upload/GPA/dateien_indiziert/Leitlinien/Leitlinie_Allergiepraevention.pdf

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Langen, U. Sensibilisierungsstatus bei Kindern und Jugendlichen mit Heuschnupfen und anderen atopischen Erkrankungen. Bundesgesundheitsbl. 55, 318–328 (2012). https://doi.org/10.1007/s00103-011-1440-9

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