Skip to main content
Log in

Lebensqualität nach chirurgischer Langzeitintensivtherapie

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fragestellung. Die Langzeitbehandlung auf Intensivstationen (ICU) bedeutet eine erhebliche somatische, psychische und soziale Belastung für die Patienten. Um die Ergebnisse im Langzeitverlauf beurteilen zu können, wurden nach der Entlassung Lebensqualität und Gesundheitszustand von Überlebenden untersucht.

Methodik. Alle Patienten, die während eines 4 Jahres Zeitraumes auf einer operativen ICU mindestens 30 Tage in Behandlung gewesen waren, wurden in die Untersuchung eingeschlossen. Die Überlebenden wurden 35±14 Monate nach der Entlassung körperlich untersucht und ausführlich befragt. Zur Anwendung kamen außerdem Selbst- und Fremdbeurteilungsskalen (Münchner Inventar für Lebensqualität und Gesundheit, POMS, Spitzer Quality-of-life-Index).

Ergebnisse. 101 Patienten wurden mindestens 30 Tage behandelt. Die Mortalität bis zur Nachuntersuchung betrug 55%. Von den 46 verbleibenden Patienten konnten 41 (89%) untersucht werden (m/w=31/10; Alter 41,6±17,2 Jahre; Liegedauer 51±19 Tage; Diagnosen: Trauma n=32, andere n=9). Je ein Drittel der Patienten zeigten keine, mittlere oder schwere körperliche Beeinträchtigungen. Lebensqualität und Gesundheit wurden von ca. der Hälfte, unabhängig vom Testverfahren, als zufriedenstellend beurteilt. Traumapatienten waren in allen Bereichen stärker belastet. Es zeigte sich keine Abhängigkeit von Alter, Geschlecht und Zeitraum bis zur Nachuntersuchung.

Schlussfolgerungen. Patienten nach Langzeitintensivbehandlung weisen etwa zur Hälfte deutliche Einschränkungen ihrer Lebensqualität auch als Folge der Erkrankung oder Behandlung auf. Besonders Traumapatienten geben trotz somatisch zufriedenstellender Behandlungsergebnisse erhebliche Probleme im psychosozialen Bereich an, die rehabilitativen Maßnahmen zugänglich sind.

Abstract

Introduction. Long-term treatment in surgical intensive care units (SICU) subjects the patient to a high degree of somatic, psychological, and social stress. The aim of this study was to determine their outcome in terms of quality of life and health status.

Methods. All patients from a 4-year period in a SICU with a length of stay (LOS) of 30 days or more were included. All survivors were interviewed and examined after 35±14 months; they also completed several questionnaires (Munich Inventory for Quality of Life and Health Status, POMS, and Spitzer Quality of Life Index).

Results. One hundred one patients fulfilled the inclusion criteria, and 46 survived until follow-up. Forty-one (89%) could be traced and examined. Male:female ratio was 31:10, age 42±17 years, and LOS 51±19 days, Diagnoses on admittance were multiple trauma (n=32) and other (n=9). When classifying patients according to physical impairment, one third each showed no, mediocre, or severe limitations. Subjective appraisal of quality of life and well-being was sufficient for about half the patients in every test. Trauma victims experienced more severe impairment of quality of life. There were no differences between sex, age, or time until follow-up.

Conclusion. After prolonged SICU treatment, about half of the patients report limitations in their quality of life as a result of their illness and the subsequent treatment. Some patients, in particular after trauma, exhibit striking psychosocial problems despite satisfactory somatic treatment results. These problems can be positively addressed in rehabilitative efforts.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Richter, J., Pajonk, F., Waydhas, C. et al. Lebensqualität nach chirurgischer Langzeitintensivtherapie. Anaesthesist 49, 822–828 (2000). https://doi.org/10.1007/s001010070055

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010070055

Navigation