Skip to main content
Log in

Zuverlässigkeit und Dosisabhängigkeit des Train-of-Four count

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fragestellung: Die Bewertung einer nicht depolarisierenden neuromuskulären Blockade mit Hilfe des Train-of-Four-count (TOF-count) hat im Vergleich zu mechanomyographischen Messungen große Abweichungen ergeben. Die vorliegende Untersuchung soll die Bedeutung dieser Abweichungen für das Erfassen der 25%igen neuromuskulären Erholung prüfen. Hierzu wurden die Zeitintervalle zwischen der mittels TOF-count vermuteten und der gemessenen 25%igen Erholung bestimmt sowie ein 95%-Vertrauensbereich berechnet.

Methodik: 89 Patienten aufgeteilt in 6 Dosisgruppen erhielten während Propofol/Fentanyl-Anästhesie randomisiert eine Einzeldosis Atracurium (150, 200, 250 300, 450 bzw. 600 µg/kg). Die neuromuskuläre Übertragung wurde mit Hilfe der evozierten Kontraktionskraft des M. adductor pollicis nach transkutaner TOF-Stimulation des N. ulnaris überwacht. Die Höhe der ersten Reizantwort (T1) prozentual zum Kontrollwert vor Relaxansgabe wurde bei Auftreten der zweiten und vierten Reizantwort (T2 bzw. T4) erfaßt. Ebenso wurden die Zeitintervalle zwischen der 25%igen Erholung von T1 und dem Wiederauftreten von T4 gemessen.

Ergebnisse: Die Höhe von T1 betrug bei Wiederauftreten von T2 und T4 11±2% bzw. 24±6% des Kontrollwerts, ohne Unterschiede zwischen den Gruppen. Innerhalb der 95%-Vertrauensbereiche lag T1 bei Wiederauftreten von T4 zwischen 14 und 33%. Die 25%ige Erholung erfolgte 5 min vor bis 3 min nach dem Wiederauftreten von T4.

Schlußfolgerung: Unsere Daten zeigen, daß ein TOF-count von 4 die 25%ige neuromuskuläre Erholung während der Relaxation mit Atracurium nur um 3 bis 5 min verfehlt. Diese Fehlerbreite sehen wir als klinisch unbedeutend an. Der TOF-count ist darüber hinaus dosisunabhängig anwendbar.

Abstract

The estimation of a nondepolarizing neuromuscular block using the train-of-four (TOF) count shows wide differences compared to the mechanomyographic measurement. The purpose of this study was to evaluate the clinical significance of these differences.

Methods: 89 patients (ASA I–II) in 6 groups received general anesthesia with fentanyl, propofol and a single dose atracurium (150, 200, 250, 300, 450 and 600 µg/kg). Neuromuscular transmission was monitored by stimulation of the ulnar nerve at the wrist with supramaximal TOF stimuli repeated every 15 s using a peripheral nerve stimulator. The isometric force contraction of the m. adductor pollicis was recorded. The height of T1 at reappearance of the second (T2) and fourth (T4) twitch was noted. Also noted was the time difference between the first reappearance of T4 and the 25% recovery of T1. Statistical significance of the results was calculated by the h-test of Kruskal and Wallis. Testing the reliability of the TOF count, a 95% interval of confidence was calculated.

Results: There were no significant differences between the mean ages, heights and weights of the six groups. T2 and T4 re-appeared at 11±2% and 24±6% recovery of T1, respectively. Again, there were no significant differences between the six dose groups (Fig. 1). The time difference between the re-appearance of T4 and the 25% recovery was –1.0±2 (range: –5–3) minutes. The calculation of a 95% interval of confidence indicated a recovery between 14% and 33% at reappearance of T4, 25% recovery can be expected 5 min before to 3 min after reappearance of T4, respectively.

Conclusions: At reappearance of T4, a recovery of neuromuscular block of 25% is missed only by 3 to 5 min during relaxation with atracurium. We consider this margin of error as unimportant for clinical use. More-over we were able to show that the TOF-count is not dose dependent.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Krombach, J., Krieg, N. & Diefenbach, C. Zuverlässigkeit und Dosisabhängigkeit des Train-of-Four count. Anaesthesist 48, 519–522 (1999). https://doi.org/10.1007/s001010050742

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050742

Navigation