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Prädiktivität und Präzision einer „target-controlled infusion” (TCI) von Propofol mit dem System „Disoprifusor TCI®”

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Zusammenfassung

Seit April 1997 ist in Deutschland ein TCI-System für Propofol (Disoprifusor-TCI®) kommerziell erhältlich. Wir haben Prädiktivität und Präzision dieses Systems untersucht und mit dem Bias, der Präzision, dem Propofolverbrauch und dem Blutspiegelverlauf einer manuell gesteuerten Infusion verglichen.

Methode: 21 Patienten erhielten randomisiert eine intravenöse Anästhesie mit Propofol entweder als manuell gesteuerte Infusion oder als TCI. Blutplasmaspiegel wurden mittels HPLC bestimmt.

Ergebnisse: Für das untersuchte TCI-System ergab sich eine Präzision von 27,5% und ein Bias von 6,7%. In der manuellen Gruppe betrug der Bias 44,2% und die Präzision 50%. Die durchschnittlich infundierte Propofolmenge (9,0 ± 1,2 vs. 6,6 ± 1,2 mg/kg/h, p < 0,005) und die mittlere Propofolplasmakonzentration (3,7 ± 0,5 vs. 3,0 ± 0,5 µg/ml, p < 0,05) waren in der TCI-Gruppe signifikant höher.

Schlußfolgerung: Die in dieser Studie ermittelte Präzision und der Bias des untersuchten TCI-Systems ist nur unwesentlich größer als die Variabilität der pharmakokinetischen Parameter selbst, und kann somit als akzeptabel angesehen werden.

Abstract

In Germany a TCI-system for propofol (Disoprifusor-TCI®) has been commercially available since spring 1997. We investigated the prediction error and precision of this TCI system as part of a multicentre study. Bias, precision, blood concentrations and dosage of propofol were compared with patients receiving propofol via a manually controlled infusion device.

Methods: After approval by the local Ethics Committee and written informed consent, 21 patients of ASA-classification I to III scheduled for major abdominal surgery received either a target controlled infusion (group T, Disoprifusor-TCI®) or a manually controlled infusion (group M) of propofol. The propofol plasma concentrations were measured by HPLC. The prediction error for each measurement, the median prediction error (MDPE) or bias, the median absolute prediction error (MDAPE) or precision and the divergence (change of the prediction error over infusion time) were calculated for both groups.

Results: For all patients in group T (n = 12) the bias of the TCI system was 6.7% and the precision 27.5%. For 70% of all measured plasma concentrations the absolute prediction error was ≤ 37%. The divergence was −5.4% per hour. For all patients in group M (n = 9) the bias was 44.2% and the precision 50%. The mean amount of propofol infused per kilogramm body weight and hour was signifikant higher in T (9.0 ± 1.2 mg/kg/h) than in M (6.6 ± 1.2 mg/kg/h, p < 0.005).

Conclusions: With a precision of 27.5% the investigated TCI system (Diprifusor-TCI®) showed an acceptable inaccuracy, as for TCI-systems a median prediction error of ± 30% has to be expected due to the inherent variability of pharmacokinetic parameters. Further studies will be necessary to find out whether the investigated TCI system for propofol may offer substantial advantages.

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Fechner, J., Albrecht, S., Ihmsen, H. et al. Prädiktivität und Präzision einer „target-controlled infusion” (TCI) von Propofol mit dem System „Disoprifusor TCI®”. Anaesthesist 47, 663–668 (1998). https://doi.org/10.1007/s001010050611

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050611

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