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Die Spinalanästhesie zu ambulanten ArthroskopienDie Sicht des Patienten: Ergebnisse einer Patientenbefragung

Die Sicht des Patienten: Ergebnisse einer Patientenbefragung

  • Regionalanästhesie
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Zusammenfassung

Methodik: In der vorliegenden klinischen Untersuchung wurde mit Hilfe einer Patientenbefragung über Fragebögen die Möglichkeit der Spinalanästhesie zur ambulanten Operation (Arthroskopie) aus der Sicht des Patienten beurteilt (n=70).

Ergebnisse: Auffallend war in diesem Zusammenhang, daß es bei 12 Patienten nach diesem Eingriff zu Kopfschmerzen gekommen war. Neun Patienten von dem Gesamtklientel versorgten sich zu Hause alleine, sieben Patienten aus dieser Gruppe litten unter der beschriebenen Kopfschmerzsymptomatik. Wir empfehlen, eine Prämedikation der Patienten zwei Tage vor dem operativen Eingriff durchzuführen, um sie über Narkoseverfahren und postoperatives Verhalten zu Hause aufzuklären. Die beobachtete passagere Miktionsbeschwerden sieht man auch bei stationären Patienten.

Schlußfolgerung: Es ist wichtig, die auch von der Literatur her bekannten Entlassungskriterien streng einzuhalten [19]. So wird es sicherlich gelingen, der Regionalanästhesie bei ambulanten Operationen einen festen Stellenwert zu schaffen. Die immer wieder geforderte frühe Vigilanz ist bei der Regionalanästhesie per se gegeben [12, 13, 16].

Abstract

Spinal anaesthesia for outpatients is a method that is not favoured in several reports without having representative data. It was our desire to investigate whether this method could be used without having dangerous side effects.

Method: After knee arthroscopy in spinal anaesthesia, patients received a questionnaire. The questions could be answered anonymously in a ”yes – no” fashion. Additionally, the patients received an accompanying explanation concerning the so-called health-structure law.

Results: Of a total of 85 patients, 70 sent back the questionnaire. Temporary neck stiftness was seen in 1 case, hypotension in 5, nausea in 2, emesis in 5, and fever in 3. Twelve patients had headaches. 67 were in good condition upon leaving the clinic. Sixty-four would prefer spinalanaesthesia for a subsequent similar procedure. Nine patients treated themselves at home, which is not permitted in outpatient procedures; 7 of these had headaches that may have been secondary to the dural puncture. No severe side effects were seen.

Conclusions: 1. Spinal anaesthesia is a method that can also be performed in outpatients. 2. an increased incidence of post-dural-puncture headaches may be seen due to the early mobilisation of the patients; 3. the patient must be treated by a second person; 4. premedication must be performed 2 days before the procedure to determine ASA status; and 5. better co-operation between surgeons and anaesthesiologists must be sought.

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Fritz, KW., Seidlitz, P. Die Spinalanästhesie zu ambulanten ArthroskopienDie Sicht des Patienten: Ergebnisse einer Patientenbefragung. Anaesthesist 46, 430–433 (1997). https://doi.org/10.1007/s001010050421

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050421

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