Skip to main content
Log in

Anästhesie in der Adipositaschirurgie

Empfehlungen aus der Praxis für die Praxis

Anesthesia in obesity surgery

Recommendations from the practice for the practice

  • Originalien
  • Published:
Die Anaesthesiologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Adipositaschirurgie hat aufgrund der stetigen Prävalenzzunahme der Adipositas und nicht ausreichend erfolgreicher konservativer Therapiekonzepte weltweit an Bedeutung gewonnen. Allein in Deutschland werden ca. 20.000 adipositaschirurgische Operationen/Jahr durchgeführt. Dabei sind neben der Anamnese und der körperlichen Untersuchung zur Risikoevaluation der Patienten die enge interdisziplinäre Zusammenarbeit unter Berücksichtigung der derzeit geltenden Standards und Leitlinien der Fachgesellschaften Voraussetzung für eine gute Patientenbetreuung.

Ziel

Das Ziel der vorliegenden Arbeit lag im Zusammentragen von Erfahrungen bei der Umsetzung geltender Standards und Leitlinien der Anästhesie in der Adipositaschirurgie sowie in der Ausarbeitung von Vorschlägen für das Vorgehen in der Praxis.

Methode

Anästhesiologen aus 5 Zentren, in denen etwa 10 % der pro Jahr in Deutschland stattfindenden adipositaschirurgischen Operationen vorgenommen werden, haben ihre klinischen Erfahrungen zusammengetragen und konsentiert. Die Vorgehensweisen bei der präoperativen Patientenevaluation, medikamentösen Prämedikation und PONV-Prophylaxe, Narkoseeinleitung und medikamentöse Standards sowie Dosierungsempfehlungen für Anästhetika wurden durch Hinweise und Anmerkungen aus der Praxis der Autoren ergänzt.

Ergebnisse und Schlussfolgerungen

Die hier beschriebenen Vorgehensweisen wurden im Rahmen eines gemeinsamen Arbeitsprozesses entwickelt. Die Autoren beschreiben einen praktikablen Weg der sicheren und effizienten anästhesiologischen Versorgung adipositaschirurgischer Patienten und empfehlen bei der Medikamentendosierung eine pragmatische Formel nach „total body weight“ (TBW).

Abstract

Background

Due to unsuccessful conservative treatment concepts and the steady increase in the prevalence of obesity, obesity surgery has gained importance worldwide. In Germany alone, around 20,000 surgical operations for obesity are performed each year. In addition to patient history and physical examination a close interdisciplinary cooperation taking into account the currently applicable standards and guidelines of the professional societies are prerequisites for best patient care and to evaluate and mitigate patient risks.

Aim

The aim of this work was to compile and consent experiences of experts in the implementation of applicable standards and guidelines for anesthesia in obesity surgery for daily clinical practice.

Method

Anesthesiologists from five bariatric centers, comprising about 10% of the obesity surgery caseload of Germany per year, have collated their clinical experiences to agree on a consensus for procedures. The procedures for preoperative patient evaluation, drug premedication and PONV prophylaxis, induction of anesthesia and drug dosage recommendations for anesthetics were consented based on the authors’ practice.

Results and conclusion

The procedures described herein were developed as part of a joint work process. The authors describe a practically applicable approach to the anesthesiological care of obesity surgery patients and recommend using a pragmatic formula for dosing the medication calculated on the basis of total body weight (TBW).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Bone H‑G (2021) Morbide Adipositas in der Anästhesie und Intensiv-medizin. In: Bone HG, Sandfeld C, Haselhoff Y (Hrsg) Morbide Adipositas in der Anästhesie und Intensiv-medizin, S 258–266 https://doi.org/10.19224/ai2021.258

    Chapter  Google Scholar 

  2. Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E et al (2004) Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA 292:1724–1737. https://doi.org/10.1001/jama.292.14.1724

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. De Baerdemaeker L, Margarson M (2016) Best anaesthetic drug strategy for morbidly obese patients. Curr Opin Anaesthesiol 29:119–128. https://doi.org/10.1097/ACO.0000000000000286

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Delay JM, Sebbane M, Jung B et al (2008) The effectiveness of noninvasive positive pressure ventilation to enhance preoxygenation in morbidly obese patients: a randomized controlled study. Anesth Analg 107(5):1707–1713. https://doi.org/10.1213/ane.0b013e318183909b

    Article  Google Scholar 

  5. Dietrich A, Aberle J, Wirth A et al (2018) Obesity surgery and the treatment of metabolic diseases. Dtsch Arztebl Int. https://doi.org/10.3238/arztebl.2018.0705

    Article  Google Scholar 

  6. Fink J, Seifert G, Blüher M et al (2022) Obesity surgery—weight loss, metabolic changes, oncological effects, and follow-up. Dtsch Arztebl Int. https://doi.org/10.3238/arztebl.m2021.0359

    Article  Google Scholar 

  7. Fleisher LA, Fleischmann KE, Auerbach AD et al (2014) ACC/AHA guideline on perioperative cardiovascular evaluation and management of patients undergoing noncardiac surgery: executive summary https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000105

    Book  Google Scholar 

  8. Fudickar A, Bein B (2019) Anästhesie bei Erwachsenen mit Adipositas. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 54:242–254. https://doi.org/10.1055/a-0636-2782

    Article  Google Scholar 

  9. Geldner G, Karts J, WAppler F et al (2010) Empfehlung: Präoperative Evaluation erwachsener Patienten vor elektiven, nicht kardiochirurgischen Eingriffen. Anasth Intensivmed 51:S788–S797

    Google Scholar 

  10. Gross JB, BAchenber KL, Benumof JL et al (2006) Practice guidelines for the perioperative management of patients with obstructive sleep apnea: a report by the American Society of Anesthesiologists Task Force on Perioperative Management of Patients with Obstructive Sleep Apnea. Anesthesiology 104:1081–1093. https://doi.org/10.1097/00000542-200605000-00026

    Article  Google Scholar 

  11. Harbut P, Gozdzik W, Stjernfält E et al (2014) Continuous positive airway pressure/pressure support pre-oxygenation of morbidly obese patients. Acta Anaesthesiol Scand 58(6):675–680. https://doi.org/10.1111/aas.12317

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Heinrich S, Birkholz T, Irouschek A et al (2012) Anaesthesiological care in bariatric surgery. Anasth Intensivmed 53:95–111

    Google Scholar 

  13. Huschak G, Busch T, Kaisers U (2013) Welcher PEEP für welchen Patienten? Anasth Intensivmed 54:438–456

    Google Scholar 

  14. Hussain Z, Curtain C, Mirkazemi C, Zaidi STR (2018) Peri-operative medication dosing in adult obese elective surgical patients: a systematic review of clinical studies. Clin Drug Investig 38:673–693. https://doi.org/10.1007/s40261-018-0662-0

    Article  Google Scholar 

  15. Ilper H, Kunz T, Faißt M (2020) Nichtinvasive Evaluation der Atemwege vor Sedierungen oder Narkosen: Update im Rahmen der Überarbeitung der S1-Leitlinie „Atemwegsmanagement“ 2015 der DGAI. Anaesthesist 69:521–532. https://doi.org/10.1007/s00101-020-00792-9

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Kristensen SD, Knuuti J, Saraste A et al (2014) 2014 ESC/ESA Guidelines on non-cardiac surgery: cardiovascular assessment and management: The Joint Task Force on non-cardiac surgery: cardiovascular assessment and management of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Society of Anaesthesiology (ESA). Eur Heart J 35:2383–2431. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehu282

    Article  Google Scholar 

  17. Lewandowski K, Lewandowski M (2012) Lagerungsmanagement und Lagerungstherapie in Anästhesie und Intensivmedizin. In: Lewandowski K, Bein T (Hrsg) Adipositas-Management in Anästhesie, Chirurgie, Intensivmedizin und Notfallmedizin. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, S 154–170

    Chapter  Google Scholar 

  18. Leykin Y, Pellis T, Lucca M et al (2004) The pharmacodynamic effects of rocuronium when dosed according to real body weight or ideal body weight in morbidly obese patients. Anesth Analg 99:1086–1089. https://doi.org/10.1213/01.ANE.0000120081.99080.C2

    Article  Google Scholar 

  19. Lindauer B, Steurer MP, Müller MK et al (2014) Anesthetic management of patients undergoing bariatric surgery: two year experience in a single institution in Switzerland. BMC Anesthesiol 14:125. https://doi.org/10.1186/1471-2253-14-125

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Liu F‑L, Cherng Y‑G, Chen S‑Y et al (2015) Postoperative recovery after anesthesia in morbidly obese patients: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Can J Anaesth 62:907–917. https://doi.org/10.1007/s12630-015-0405-0

    Article  Google Scholar 

  21. McKay RE, Malhotra A, Cakmakkaya OS et al (2010) Effect of increased body mass index and anaesthetic duration on recovery of protective airway reflexes after sevoflurane vs desflurane. Br J Anaesth 104:175–182. https://doi.org/10.1093/bja/aep374

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Mulier J (2017) Opioid free general anesthesia: A paradigm shift? Rev Esp Anestesiol Reanim 64:427–430. https://doi.org/10.1016/j.redar.2017.03.004

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Neumann P (2012) Lungenfunktion und pulmonaler Gasaustausch. In: Lewandowski K, Bein T (Hrsg) Adipositas-Management in Anästhesie, Chirurgie, Intensivmedizin und Notfallmedizin. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, S 18–27

    Chapter  Google Scholar 

  24. Nightingale CE, Margarson MP, Shearer E et al (2015) Peri-operative management of the obese surgical patient 2015. Anaesthesia 70:859–876. https://doi.org/10.1111/anae.13101

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Riemann D, Baum E, Cohrs S et al (2017) S3-Leitlinie Nicht erholsamer Schlaf/Schlafstörungen: Kapitel „Insomnie bei Erwachsenen“ (AWMF-Registernummer 063-003), Update 2016. Somnologie 21:2–44. https://doi.org/10.1007/s11818-016-0097-x

    Article  Google Scholar 

  26. Schienkiewitz A et al (2017) Übergewicht und Adipositas bei Erwachsenen in Deutschland https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-2017-025

    Book  Google Scholar 

  27. Sjöström L (2013) Review of the key results from the Swedish Obese Subjects (SOS) trial—a prospective controlled intervention study of bariatric surgery. J Intern Med 273:219–234. https://doi.org/10.1111/joim.12012

    Article  Google Scholar 

  28. Smilowitz NR, Berger JS (2020) Perioperative cardiovascular risk assessment and management for Noncardiac surgery: a review. JAMA 324:279–290. https://doi.org/10.1001/jama.2020.7840

    Article  Google Scholar 

  29. Strobel RJ, Rosen RC (1996) Obesity and weight loss in obstructive sleep apnea: a critical review. Sleep 19:104–115. https://doi.org/10.1093/sleep/19.2.104

    Article  CAS  Google Scholar 

  30. Terkawi A, Ur Rehman I, Algadaan R et al (2014) General anesthesia for the heaviest man in the world. Saudi J Anaesth 8:101. https://doi.org/10.4103/1658-354X.144087

    Article  Google Scholar 

  31. Thorell A, MacCormick AD, Awad S et al (2016) Guidelines for perioperative care in Bariatric surgery: Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) Society recommendations. World J Surg 40:2065–2083. https://doi.org/10.1007/s00268-016-3492-3

    Article  CAS  Google Scholar 

  32. Wadhwa A, Singh PM, Sinha AC (2013) Airway management in patients with morbid obesity. Int Anesthesiol Clin 51:26–40. https://doi.org/10.1097/AIA.0b013e318298140f

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Klaus Nottelmann.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Nottelmann, A. Menzen, T. Röding, M. Grünewald und F. Kehl geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Nottelmann, K., Menzen, A., Röding, T. et al. Anästhesie in der Adipositaschirurgie. Anaesthesiologie 72, 89–96 (2023). https://doi.org/10.1007/s00101-022-01240-6

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-022-01240-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation