Zusammenfassung
Aufgrund einer Verwechslung aß ein älteres Ehepaar eine Mahlzeit mit Kräutern aus ihrem Garten, die Blätter des Blauen Eisenhuts (Aconitum napellus) enthielt. Die Eisenhutpflanzen wuchsen im Garten in der Nähe der Kräuter. Beide Patienten entwickelten die typische Symptomatik einer Aconitinvergiftung mit Parästhesien, Hypotonie und Bradykardie. Im Verlauf hatten beide Herzrhythmusstörungen mit ventrikulären Extrasystolen und mussten intensivmedizinisch behandelt werden. Katecholamine wurden bei dem stärker betroffenen Ehemann erfolgreich eingesetzt. Bei der toxikologischen Untersuchung des Serums, entnommen 3,5 h nach der Mahlzeit, wurden 1,8 ng/ml bzw. 2,0 ng/ml Aconitin nachgewiesen. Die Patienten konnten nach einem bzw. 2 Tagen in gutem Allgemeinzustand entlassen werden.
Abstract
Due to a mix-up an older couple (69 years and 71 years) ate a meal with herbs from their garden that contained leaves of monkshood (Aconitum napellus). The monkshood plants grew close to the herbs in their garden. Both patients developed the typical symptoms of aconitine poisoning with paresthesia, hypotension and bradycardia. Over the course of time both developed cardiac arrhythmia with ventricular extrasystoles and required monitoring on the intensive care unit (ICU). The husband was more severely affected and needed catecholamines for successful treatment of hypotension (70/40 mmHg) and bradycardia (45 bpm). The toxicological analysis of the patients’ serum taken 3.5 h after ingestion led to the detection of 1.8 ng/ml and 2.0 ng/ml aconitine, respectively. The patients were discharged in good general condition after 1 and 2 days, respectively. Monkshood (Aconitum napellus) is one of the most toxic native plants that can also be found in gardens due to its popularity as an ornamental plant. All parts of the plant contain toxic diterpenoid alkaloids, such as aconitine. Aconitine causes persistent activation of the fast voltage-gated sodium channels resulting in severe cardiac and neurological toxicity. Treatment of aconitine-induced ventricular arrhythmias is challenging as they are often refractory to electrical cardioversion and antiarrhythmic drugs.
Literatur
Chan TYK (2009) Aconite poisoning. Clin Toxicol (Phila) 47:279–285. https://doi.org/10.1080/15563650902904407
Clara A, Rauch S, Überbacher CA et al (2015) Hochdosiertes Magnesiumsulfat bei Aconitumintoxikation. Anaesthesist 64:381–384. https://doi.org/10.1007/s00101-015-0013-y
Coulson JM, Caparrotta TM, Thompson JP (2017) The management of ventricular dysrhythmia in aconite poisoning. Clin Toxicol (Phila) 55:313–321. https://doi.org/10.1080/15563650.2017.1291944
Teuscher E, Lindequist U (2010) Biogene Gifte, 3. Aufl. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart
Jeon SY, Jeong W, Park JS et al (2020) Clinical relationship between blood concentration and clinical symptoms in aconitine intoxication. Am J Emerg Med. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2020.11.005
Pullela R, Young L, Gallagher B et al (2008) A case of fatal aconitine poisoning by monkshood ingestion. J Forensic Sci 53:491–494. https://doi.org/10.1111/j.1556-4029.2007.00647.x
Tuinema RM, Uijlings R, Dijkman MA et al (2009) Intoxication with monkshood (Aconitum napellus). Ned Tijdschr Geneeskd 153:A387
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
A. Michel, I. Siebe, V. Auwärter, D. Regul und M. Hermanns-Clausen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Michel, A., Siebe, I., Auwärter, V. et al. Aconitinvergiftung durch eine Verwechslung von Eisenhutblättern mit Liebstöckel. Anaesthesist 70, 633–638 (2021). https://doi.org/10.1007/s00101-021-01002-w
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-021-01002-w