Zusammenfassung
Das Arbeitsumfeld der Anästhesiologie stellt eine komplexe Umgebung dar, in der eine effektive Zusammenarbeit sowohl mit unterschiedlichen Fachdisziplinen als auch Berufsgruppen (z. B. Pflege- oder OP-Fachpersonal) entscheidend ist. Das klinische Risikomanagement umfasst alle Maßnahmen zur Verhinderung von Zwischenfällen und Patientenschädigungen. Dazu gehören auch Simulationstrainings auf Grundlage des Crisis Resource Management (CRM). Deren Nutzen konnte für langfristig angelegte, interdisziplinäre Trainings gezeigt werden. Die Finanzierung stellt Kliniken jedoch häufig vor Herausforderungen. Diese Arbeit zeigt gesundheitsökonomische Betrachtungen hinsichtlich der Finanzierung von CRM-basierten Simulationstrainings auf.
Kosten-Nutzen- bzw. Kosten-Effektivität-Analysen sind schwierig durchzuführen. Sie erfordern eine individuelle Planung. Ungeachtet dessen ermöglicht Simulationstraining das Erleben („simulation“) und Reflektieren des eigenen Handelns in kritischen Situationen („debriefing“). Mithilfe speziell geschulter CRM-Instruktoren können somit Abweichungen von standardisierten Prozessen erkannt und als Ausgangspunkt für die Entwicklung der Patientensicherheit durch strukturelle Analyse möglicher Fehler im System genutzt werden. Darüber hinaus werden weitere positive Aspekte, wie stärkere Mitarbeiterbindung oder effektivere Arbeit in kritischen Situationen, beschrieben.
Die Entscheidung zur Finanzierung von CRM-basierten Simulationstrainings stellt trotz vielversprechender Anhalte in der Regel eine Grundsatzentscheidung der Geschäftsführung des jeweiligen Krankenhauses dar.
Abstract
Working in anesthesiology is characterized by a complex environment in which effective teamwork with different disciplines as well as other professions (e. g. nursing staff and surgical assistants) is crucial. Clinical risk management includes all steps to prevent incidents and patient harm. An example for this is simulation training based on crisis resource management (CRM). This training course focuses on teaching non-medical skills using simulation manikins in order to enable employees to maintain patient safety under the adverse, ever-changing and unfamiliar conditions of a medical emergency. In detail, this involves skills, such as situation awareness, teamwork, decision making, task management and communication, whereby all elements must be taken equally into account to be effective in terms of CRM. A sustainable training aims to build up, promote and permanently establish a mindset within the team. Positive effects of these could be demonstrated for long-term training that addressed the entire patient care team and that was implemented along with various other patient safety measures. In addition, other positive aspects of simulation training, such as stronger employee retention or more effective task management in critical situations are described; however, hospitals are often found to have difficulties in financing these training sessions. This article shows possible health economic considerations in the discussion about financing CRM-based simulation training. Cost-benefit and cost-effectiveness analyses are difficult to perform. They require an individual planning. Regardless of this, simulation training enables participants to experience (simulation) and reflect their own actions in critical situations (debriefing). With the help of specially trained CRM instructors, deviations from expected behavior can be detected. This non-conformity can be used as a starting point for the establishment and further development of patient safety by a structural analysis of possible failures within the system. The decision to finance CRM-based simulation training remains a fundamental decision of the management of the respective hospital. In the near future, pressure from liability insurers to prevent incidents might increase. The inclusion of CRM-based simulation training as an integral component of clinical risk management could provide key benefits in contract negotiation.
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12 April 2019
Erratum zu:
Anaesthesist 2019
https://doi.org/10.1007/s00101-019-0540-z
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T. Speer, T. Mühlbradt, C. Fastner, O. Schöffski und S. Schröder geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
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Die vorliegende Publikation basiert auf der Master-Arbeit von Stefan Schröder, die er am Lehrstuhl für Gesundheitsmanagement der Universität Erlangen-Nürnberg vorgelegt hat.
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Speer, T., Mühlbradt, T., Fastner, C. et al. Simulationstraining als Teil des klinischen Risikomanagements. Anaesthesist 68, 161–170 (2019). https://doi.org/10.1007/s00101-019-0540-z
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- Patientensicherheit
- Kostenträger
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- Adverse event
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- Patient safety
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