Zusammenfassung
Chronische Schmerzen sind eine häufige Komorbidität von Patienten im Krankenhaus und wirken sich auf den klinischen Verlauf und die Liegezeit aus. Um eine ressourcenorientierte und qualitativ hochwertige Versorgung sicherzustellen, sollte chronischer Schmerz als Komorbidität sowohl im Krankheitsverständnis als auch in Konzepten und Versorgungsstrukturen stärker berücksichtigt werden. Bereits bei der Aufnahme ist es sinnvoll, vorbestehende Schmerzen und damit verbundene Risikofaktoren zu identifizieren sowie im Verlauf im Behandlungskonzept zu berücksichtigen. Dabei bedarf es interdisziplinärer Therapieansätze, die sowohl medikamentöse, edukative, psychologische und physiotherapeutische Komponenten beinhalten. Ein ausschließlich monomodales Vorgehen ist nicht zielführend. Schmerzmedizinische Expertise sollte frühzeitig in die Behandlung integriert werden. Gleichermaßen sollte eine psychologische Mitbetreuung dieser Patienten gewährleistet sein, da mehrfach gezeigt werden konnte, dass psychologische Unterstützung sich perioperativ positiv auf den Behandlungsverlauf bei dieser Patientengruppe auswirken.
Abstract
Chronic pain is a frequent comorbidity of patients in hospitals and has an influence on the clinical course and the duration of hospitalization. There is a need to have a better understanding of chronic pain as a comorbidity and it should be considered to a greater extent in understanding diseases, in treatment concepts and hospital structures to ensure a resource-oriented and high-quality care. This begins on admission by identifying pre-existing pain and related risk factors with the medical history and taking these into account in the treatment regimen. A multimodal treatment approach that involves medicinal, educational, psychological and physiotherapeutic expertise is required in these patients. A unimodal approach in the treatment is not effective. A pain physician should be involved in the treatment team as early as possible. Furthermore, psychological joint supervision should be available for these patients as several studies have demonstrated positive perioperative effects of psychological approaches on the treatment in this patient group.
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27 March 2020
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Literatur
Ahmad I, Thompson A, Frawley M et al (2010) Five-year experience of critical incidents associated with patient-controlled analgesia in an Irish University Hospital. Ir J Med Sci 179:393–397
Archer KR, Devin CJ, Vanston SW et al (2016) Cognitive-behavioral-based physical therapy for patients with chronic pain undergoing lumbar spine surgery: a randomized controlled trial. J Pain 17:76–89
Arnold B, Brinkschmidt T, Casser HR et al (2009) Multimodale Schmerztherapie: Konzepte und Indikation. Schmerz 23:112–120
Blaudszun G, Lysakowski C, Elia N et al (2012) Effect of perioperative systemic alpha2 agonists on postoperative morphine consumption and pain intensity: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Anesthesiology 116:1312–1322. https://doi.org/10.1097/ALN.0b013e31825681cb
Breivik H, Collett B, Ventafridda V et al (2006) Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. Eur J Pain 10:287–333
Bruce J, Thornton AJ, Scott NW et al (2012) Chronic preoperative pain and psychological robustness predict acute postoperative pain outcomes after surgery for breast cancer. Br J Cancer 107:937–946
Chou R, Gordon DB, De Leon-Casasola OA et al (2016) Management of postoperative pain: a clinical practice guideline from the American Pain Society, the American Aociety of Regional Anesthesia and Pain Medicine, and the American Society of Anesthesiologists’ Committee on Regional Anesthesia, Executive Committee, and Administrative Council. J Pain 17:131–157
Delaplaine R, Ifabumuyi OI, Merskey H et al (1978) Significance of pain in psychiatric hospital patients. Pain 4:361–366
Donovan M, Dillon P, Mcguire L (1987) Incidence and characteristics of pain in a sample of medical-surgical inpatients. Pain 30:69–78
Eipe N, Penning J, Yazdi F et al (2015) Perioperative use of pregabalin for acute pain—a systematic review and meta-analysis. Pain 156:1284–1300
Erlenwein J (2016) Qualität der Schmerztherapie in Deutschland – Organisation der Akutschmerztherapie: Leitlinien, Empfehlungen und aktuelle Praxis. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 51:40–48
Erlenwein J, Koschwitz R, Pauli-Magnus D et al (2015) A national follow-up on Acute Pain Services in Germany. Eur J Pain 20:874–883. https://doi.org/10.1002/ejp.812
Erlenwein J, Meissner W, Petzke F et al (2019) Personelle und organisatorische Voraussetzungen fur Schmerzdienste in Krankenhausern: Empfehlung der Deutschen Gesellschaft fur Anasthesiologie und Intensivmedizin e. V. Anaesthesist 68:317–324
Erlenwein J, Meissner W, Petzke F et al (2019) Personelle und organisatorische Voraussetzungen fur Schmerzdienste in Krankenhausern: Empfehlung der Deutschen Gesellschaft fur Anasthesiologie und Intensivmedizin e. V. Anästh Intensivmed 60:265–272
Erlenwein J, Przemeck M, Degenhart A et al (2016) The influence of chronic pain on postoperative pain and function after hip surgery: a prospective observational cohort study. J Pain 17:236–247
Erlenwein J, Schlink J, Pfingsten M et al (2013) Vorbestehender Schmerz als Komorbiditat im postoperativen Akutschmerzdienst. Anaesthesist 62:808–816
Erlenwein J, Schlink J, Pfingsten M et al (2012) Klinische Schmerzkonsile: Profile klinischer Schmerzkonsile und Anforderungen komplexer Schmerzpatienten an die innerklinischen Versorgungsstrukturen. Schmerz 6:692–698
Erlenwein J, Stamer U, Koschwitz R et al (2014) Akutschmerztherapie in der stationaren Versorgung an deutschen Krankenhäusern: Ergebnisse des Akutschmerzzensus 2012. Schmerz 28:147–156
Erlenwein J, Stüder D, Lange JP et al (2012) Prozessoptimierung durch zentrale Steuerung der Akutschmerztherapie: Implementierung von standardisierten Behandlungskonzepten und zentralem Schmerzmanagement im Krankenhaus. Anaesthesist 61:971–983
Erlenwein J, Thoms KM, Brandebusemeyer F et al (2016) Pre-existing chronic pain influences the severity of acute herpes zoster pain—a prospective observational cohort study. Pain Med 17:1317–1328
Freye E (2008) Opioide in der Medizin. Springer, Heidelberg
Gerbershagen HJ, Pogatzki-Zahn E, Aduckathil S et al (2014) Procedure-specific risk factor analysis for the development of severe postoperative pain. Anesthesiology 120:1237–1245
Gerbershagen K, Gerbershagen HJ, Lutz J et al (2009) Pain prevalence and risk distribution among inpatients in a German teaching hospital. Clin J Pain 25:431–437
Gerbershagen K, Gerbershagen HU, Lindena GU et al (2008) Prevalence and impact of pain in neurological inpatients of a German teaching hospital. Clin Neurol Neurosurg 110:710–717
Gramke HF, De Rijke JM, Van Kleef M et al (2009) Predictive factors of postoperative pain after day-case surgery. Clin J Pain 25:455–460
Grawe JS, Mirow L, Bouchard R et al (2010) Einfluss präoperativer Patienteninformationen auf postoperative Schmerzen unter Berücksichtigung individueller Stressverarbeitung. Schmerz 24:575–586
Gulur P, Williams L, Chaudhary S et al (2014) Opioid tolerance—A predictor of increased length of stay and higher readmission rates. Pain Physician 17:E503–E507
Häuser W, Schmutzer G, Glaesmer H et al (2009) Prävalenz und Pradiktoren von Schmerzen in mehreren Korperregionen. Ergebnisse einer repräsentativen deutschen Bevolkerungsstichprobe. Schmerz 23:461–470
Häuser W, Schmutzer G, Henningsen P et al (2014) Chronische Schmerzen, Schmerzkrankheit und Zufriedenheit der Betroffenen mit der Schmerzbehandlung in Deutschland. Ergebnisse einer repräsentativen Bevölkerungsstichprobe. Schmerz 28:483–492
Hudson BF, Ogden J, Whiteley MS (2015) Randomized controlled trial to compare the effect of simple distraction interventions on pain and anxiety experienced during conscious surgery. Eur J Pain 19:1447–1455
Hüppe M, Klinger R (2016) Akuter Schmerz. In: Kröner-Herwig B, Frettlöh J, Klinger R, Nilges P (Hrsg) Schmerzpsychotherapie. Springer, Heidelberg, Berlin, New York
Ip HY, Abrishami A, Peng PW et al (2009) Predictors of postoperative pain and analgesic consumption: a qualitative systematic review. Anesthesiology 111:657–677
Jage J, Heid F (2006) Anasthesie und Analgesie bei Suchtpatienten: Grundlagen zur Erstellung einer “standard operating procedure”. Anaesthesist 55:611–628
Kalkman CJ, Visser K, Moen J et al (2003) Preoperative prediction of severe postoperative pain. Pain 105:415–423
Kekecs Z, Nagy T, Varga K (2014) The effectiveness of suggestive techniques in reducing postoperative side effects: a meta-analysis of randomized controlled trials. Anesth Analg 119:1407–1419
Khan RS, Ahmed K, Blakeway E et al (2011) Catastrophizing: a predictive factor for postoperative pain. Am J Surg 201:122–131
Kindler D, Maier C (2008) Postoperative Schmerztherapie bei Patienten mit chronischen Schmerzen und Tumorerkrankungen. In: Pogatzki-Zahn E, Van Aken H, Zahn PK (Hrsg) Postoperative Schmerztherapie. Thieme, Stuttgart, S 238–260
Klinger R, Geiger F, Schiltenwolf M (2008) Lasst sich eine “failed back surgery” verhindern? Psychologische Risikofaktoren fur postoperative Schmerzen nach Wirbelsaulenoperationen. Orthopäde 37(10):100–1006
Kosek E, Cohen M, Baron R et al (2016) Do we need a third mechanistic descriptor for chronic pain states? Pain 157:1382–1386
Lamontagne L, Hepworth JT, Salisbury MH et al (2003) Effects of coping instruction in reducing young adolescents’ pain after major spinal surgery. Orthop Nurs 22:398–403
Linton SJ (2000) A review of psychological risk factors in back and neck pain. Spine (Phila Pa 1976) 25:1148–1156
Liu B, Liu R, Wang L (2017) A meta-analysis of the preoperative use of gabapentinoids for the treatment of acute postoperative pain following spinal surgery. Medicine (Baltimore) 96:e8031
Lussier D, Beaulieu P (2010) Toward a rational taxonomy of analgesic drugs. In: Beaulieu P, Lussier D, Porreca F, Dickenson AH (Hrsg) Pharmacology of Pain. IASP, Seatte, S 27–40
Maier C, Nestler N, Richter H et al (2010) Qualität der Schmerztherapie in deutschen Krankenhäusern. Dtsch Arztebl Int 107:607–614
Merskey HBN (1994) Classification of chronic pain. Description of chronic pain syndromes and definitions of pain terms. IASP, Seattle
Reichart R, Vogel I, Weiss T et al (2012) Short psychological intervention as a perioperative pain reduction treatment in spinal neurosurgery. J Neurol Surg A Cent Eur Neurosurg 73:387–396
Roberts MH, Mapel DW, Thomson HN (2015) The impact of chronic pain on direct medical utilization and costs in chronic obstructive pulmonary disease. Clinicoecon Outcomes Res 7:173–184
Salomon L, Tcherny-Lessenot S, Collin E et al (2002) Pain prevalence in a French teaching hospital. J Pain Symptom Manage 24:586–592
Schubert I, Ihle P, Sabatowski R (2013) Increase in opiate prescription in Germany between 2000 and 2010: a study based on insurance data. Dtsch Arztebl Int 110:45–51
Sommer M, De Rijke JM, Van Kleef M et al (2010) Predictors of acute postoperative pain after elective surgery. Clin J Pain 26:87–94
Strohbuecker B, Mayer H, Evers GC et al (2005) Pain prevalence in hospitalized patients in a German university teaching hospital. J Pain Symptom Manage 29:498–506
Werner MU, Soholm L, Rotboll-Nielsen P et al (2002) Does an acute pain service improve postoperative outcome? Anesth Analg 95:1361–1372
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J. Erlenwein erhielt ein Vortragshonorar der Firma Grünenthal. M. Pfingsten, M. Hüppe, D. Seeger, A. Kästner, R. Graner und F. Petzke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
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Erlenwein, J., Pfingsten, M., Hüppe, M. et al. Management von Patienten mit chronischen Schmerzen in der Akut- und perioperativen Medizin. Anaesthesist 69, 95–107 (2020). https://doi.org/10.1007/s00101-019-00708-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-019-00708-2