Zusammenfassung
Es wird über den Verlauf einer komplizierten Malaria tropica bei einem 41-jährigen Patienten berichtet. Nach mehrmonatigem Aufenthalt in Mali dekompensierte der Betroffene kurz nach Beginn der ersten Symptome. Im Vollbild eines Multiorganversagens und mit einer initialen Parasitenlast von 25 % entwickelte er eine ausgeprägte Mikrozirkulationsstörung in den Akren, die mit dem synthetischen Prostaglandin E1 (PGE1) Alprostadil i.v. behandelt wurde. Der Clearance-Verlauf der Plasmodien präsentierte sich unter einer artemisininbasierten Kombinationstherapie verzögert. Prolongierte Hämolysen erforderten Mehrfachtransfusionen.
Abstract
This article reports the course of a complicated malaria in a 41-year-old male patient. After spending several months in Mali, the patient decompensated shortly after onset of the first symptoms. Under the signs of a multi-organ failure and with an initial parasitic load of 25%, the patient developed a microcirculation disturbance in the acra. In addition to sepsis-induced disseminated microthrombosis, high-dose catecholamine treatment contributes to the genesis of this disease with a high clinical probability. To improve the peripheral blood circulation, intravenous treatment with the synthetic prostaglandin E1 (PGE1) alprostadil with 20 μg (1-0-1) was carried out over a period of 21 days. Relevant circulatory depression as a side effect did not occur. The microcirculatory disturbances were no longer evident and the necrosis healed. Furthermore, the clearance course of the plasmodia was delayed under artemisinin-based combination therapy. Prolonged hemolysis required multiple transfusions.
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Markoff, S., Wilk-Vollmann, S., Foroutan, B. et al. PGE1-unterstützte Behandlung einer Mikrozirkulationsstörung bei komplizierter Malaria tropica. Anaesthesist 68, 683–688 (2019). https://doi.org/10.1007/s00101-019-00636-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-019-00636-1