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Spannungspneumomediastinum und -pneumothorax nach Trachealperforation während Reanimation

Tension pneumomediastinum and tension pneumothorax following tracheal perforation during cardiopulmonary resuscitation

Zusammenfassung

Es wird über den Todesfall einer 41-jährigen Patientin nach einer elektiven Unterkieferoperation berichtet. Die Patientin war nach einem endotrachealen Absaugmanöver reanimationspflichtig geworden. Bei operativ versorgtem Unterkiefer und postoperativer Gesichtsweichteilschwellung misslang die orotracheale Intubation, sodass ein chirurgischer Atemwegszugang geschaffen werden musste. Hierbei perforierte die eingeführte Trachealkanüle offenbar unbemerkt die Hinterwand der Trachea, und unter laufender Beatmung entwickelte sich ein Spannungspneumomediastinum mit Spannungspneumothorax. Diese wurden während der Reanimation nicht entlastet; die Reanimation blieb erfolglos. Der dargestellte Fall verdeutlicht die Notwendigkeit eines strukturierten Vorgehens bei Patienten mit Beatmungsproblemen unter kardiopulmonaler Reanimation, insbesondere hinsichtlich der Entlastung eines Spannungspneumomediastinums bzw. eines Spannungspneumothorax.

Abstract

Tension pneumothorax can occur at any time during cardiopulmonary resuscitation (CPR) with external cardiac massage and invasive ventilation either from primary or iatrogenic rib fractures with concomitant pleural or parenchymal injury. Airway injury can also cause tension pneumothorax during CPR. This article presents the case of a 41-year-old woman who suffered cardiopulmonary arrest after undergoing elective mandibular surgery. During CPR the upper airway could not be secured by orotracheal intubation due to massive craniofacial soft tissue swelling. A surgical airway was established with obviously unrecognized iatrogenic tracheal perforation and subsequent development of tension pneumomediastinum and tension pneumothorax during ventilation. Neither the tension pneumomediastinum nor the tension pneumothorax were decompressed and accordingly resuscitation efforts remained unsuccessful. This case illustrates the need for a structured approach to resuscitate patients with ventilation problems regarding decompression of tension pneumomediastinum and/or tension pneumothorax during CPR.

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Correspondence to C.T. Buschmann.

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C. Buschmann, M. Tsokos, S. Kurz, C. Kleber geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Buschmann, C., Tsokos, M., Kurz, S. et al. Spannungspneumomediastinum und -pneumothorax nach Trachealperforation während Reanimation. Anaesthesist 64, 520–526 (2015). https://doi.org/10.1007/s00101-015-0042-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-015-0042-6

Schlüsselwörter

  • Kardiopulmonale Reanimation
  • Chirurgischer Atemwegszugang
  • Herz-Kreislauf-Stillstand
  • Thoraxdekompression
  • Tödlicher Ausgang

Keywords

  • Cardiopulmonary resuscitation
  • Surgical airway access
  • Cardiac arrest
  • Chest decompression
  • Fatal outcome