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Narkose bei einem Patienten mit Zustand nach endoskopischer Lungenvolumenreduktion

Erste anästhesiologische Erfahrungen mit implantierten „Lungenventilen“

Anesthesia in a patient after endoscopic lung volume reduction

First anesthesiological experiences with implanted endobronchial valves

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Zusammenfassung

Die chronisch-obstruktive Lungenerkrankung („chronic obstructive pulmonary disease“, COPD) ist eine Erkrankung mit hoher Inzidenz und Komorbidität, die eine besondere Herausforderung für die Anästhesie darstellt. Die endoskopische Volumenreduktion mithilfe endobronchialer Ventile ist eine sich schnell entwickelnde Therapieoption, die unter Anästhesisten noch wenig bekannt ist. Im vorliegenden Beitrag werden erste Erfahrungen bei einem Patienten mit 5 in den rechten Lungenoberlappen implantierten Lungenventilen beschrieben. Der Patient bedurfte der dringenden neurochirurgischen Versorgung nach einem lumbalen Bandscheibenvorfall mit beginnender neurologischer Beeinträchtigung.

Abstract

Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a disease with a high incidence and extensive comorbidities that make COPD a key challenge for anesthesiologists. A new treatment strategy, such as endoscopic lung volume reduction (ELVR) with implantation of endobronchial valves is a rapidly developing area which is still unknown to many anesthesiologists. This article therefore describes first experiences in a patient with five endobronchial valves in the right upper lobe who needed urgent surgery due to lumbar disc herniation with neurological impairment. After preoperative evaluation of the patient’s condition, the use of bronchodilating volatile anesthetics and adjusting the ventilatory settings with long expiration times and low peak pressure in a pressure controlled mode seems favorable in these patients. Intraoperatively, the patient should be assessed with modern physiological monitoring tools to titrate the administration of anesthetic agents, opioids and myorelaxant drugs. In conclusion the care of patients with implanted endobronchial valves after ELVR does not differ from COPD patients without ELVR. A close cooperation between surgeons, anesthesiologists and internists is mandatory in the care of these patients.

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. P. Hilbert, K-P. Litwinenko, B. Niemann und K. zur Nieden geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Der Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to P. Hilbert DEAA.

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Hilbert, P., Litwinenko, KP., Niemann, B. et al. Narkose bei einem Patienten mit Zustand nach endoskopischer Lungenvolumenreduktion. Anaesthesist 63, 656–661 (2014). https://doi.org/10.1007/s00101-014-2350-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-014-2350-7

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