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Prähospitale nichtinvasive Ventilation in der Bundesrepublik Deutschland

Ergebnisse einer bundesweiten Befragung bodengebundener Rettungsdienste

Prehospital non-invasive ventilation in Germany

Results of a nationwide survey of ground-based emergency medical services

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Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die nichtinvasive Ventilation (NIV) ist eine evidenzbasierte Therapie der akuten respiratorischen Insuffizienz (ARI), die die Morbidität und Letalität der Erkrankung reduzieren kann. Während für die klinische NIV eine S3-Leitlinie vorliegt, existieren aufgrund fehlender Daten keine Empfehlungen zur Anwendung in der präklinischen Situation (pNIV).

Ziel der Arbeit

Anhand einer bundesweiten Befragung bodengebundener Rettungsdienste (RD) sollte der Status quo der Jahre 2005–2008 für die pNIV ermittelt werden. Darauf aufbauend sollten die zu erwartenden Entwicklungen der pNIV eingeschätzt werden.

Material und Methoden

Ein Fragebogen zur Anwendung der pNIV wurde entwickelt und an 270 ärztliche Leiter Rettungsdienst (RD) in Deutschland versendet.

Ergebnisse

Es konnten 142 Fragebogen ausgewertet werden (52 %). Die pNIV wurde von 91 % der Befragten als sinnvolle Therapieoption mit steigender Anwendungshäufigkeit bewertet, allerdings wurde pNIV nur von 54 der 142 antwortenden RD angewendet (38 %). „Continuous positive airway pressure“ und „biphasic positive airway pressure“ waren die am häufigsten eingesetzten Beatmungsverfahren. Als Indikationen wurden genannt: kardiogenes Lungenödem (96 %), akut exazerbierte chronisch obstruktive Lungenkrankheit (89 %), Asthma (32 %) und Pneumonie (28 %). Als Nebenwirkungen traten Panik oder Angst (20 ±  17%) und nichtbedrohliche Herzrhythmusstörungen (8 ± 5%) auf; die sekundäre Intubationsrate war niedrig (Abnahme von 20 auf 10 %) und der innerklinischen Anwendung vergleichbar.

Schlussfolgerung

Ende 2008 wurde pNIV in der BRD nur von einem Drittel der befragten RD angewendet. Aufgrund der überzeugenden klinischen Ergebnisse ist auch für die pNIV eine Anwendungszunahme zu erwarten. Kontrollierte präklinische Studien sind dringend erforderlich, um auch für die pNIV evidenzbasierte Empfehlungen formulieren zu können.

Abstract

Background and objectives

Non-invasive ventilation (NIV) is an evidence-based treatment of acute respiratory failure and can be helpful to reduce morbidity and mortality. In Germany national S3 guidelines for inhospital use of NIV based on a large number of clinical trials were published in 2008; however, only limited data for prehospital non-invasive ventilation (pNIV) and hence no recommendations for prehospital use exist so far.

Aim

In order to create a database for pNIV in Germany a nationwide survey was conducted to explore the status quo for the years 2005–2008 and to survey expected future developments including disposability, acceptance and frequency of pNIV.

Material and methods

A questionnaire on the use of pNIV was developed and distributed to 270 heads of medical emergency services in Germany.

Results

Of the 270 questionnaires distributed 142 could be evaluated (52 %). The pNIV was rated as a reasonable treatment option in 91 % of the respondents but was available in only 54 out of the 142 responding emergency medical services (38 %). Continuous positive airway pressure (98 %) and biphasic positive airway pressure (22 %) were the predominantly used ventilation modes. Indications for pNIV use were acute cardiogenic pulmonary edema (96 %), acute exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease (89 %), asthma (32 %) and pneumonia (28 %). Adverse events were reported for panic (20 ±  17%) and non-threatening heart rhythm disorders (8 ± 5%), the rate of secondary intubation was low (reduction from 20 % to 10 %) and comparable to data from inhospital treatment.

Conclusion

Prehospital NIV in Germany was used by only one third of all respondents by the end of 2008. Based on the clinical data a growing application for pNIV is expected. Controlled prehospital studies are needed to enunciate evidence-based recommendations for pNIV.

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Literatur

  1. Agarwal R, Aggarwal AN, Gupta D, Jindal SK (2005) Non-invasive ventilation in acute cardiogenic pulmonary oedema. Postgrad Med J 81:637–643

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  2. Baudouin S, Blumenthal S, Cooper B et al (2002) Non-invasive ventilation in acute respiratory failure. Thorax 57:192–211

    Article  Google Scholar 

  3. Caples SM, Gay PC (2005) Noninvasive positive pressure ventilation in the intensive care unit: a concise review. Crit Care Med 33:2651–2658

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure (2012) The Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012 of the European Society of Cardiology. Eur Heart J 33:1787–1847

    Article  Google Scholar 

  5. Ferrari G, Olliveri F, De Filippi G et al (2007) Noninvasive positive airway pressure and risk of myocardial infarction in acute cardiogenic pulmonary edema: continuous positive airway pressure vs noninvasive positive pressure ventilation. Chest 132:1804–1809

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Foti G, Sangalli F, Berra L et al (2009) Is helmet CPAP first line pre-hospital treatment of presumed severe acute pulmonary edema? Intensive Care Med 35:656–662

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Gay PC (2009) Complications of noninvasive ventilation in acute care. Respir Care 54:246–257

    PubMed  Google Scholar 

  8. Gray A, Goodacre S, Newby DE et al (2008) Noninvasive ventilation in acute cardiogenic pulmonary edema. N Engl J Med 359:142–151

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Hewitt MJ, Persse DA (2007) A CPAP partnership that makes sense. Hospital & EMS systems form a unique agreement. JEMS 32:20–21

    Google Scholar 

  10. Hill NS, Brennan J, Garpestad E, Nava S (2007) Noninvasive ventilation in acute respiratory failure. Crit Care Med 35:2402–2427

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Jerrentrup A, Ploch T, Kill C (2009) CPAP im Rettungsdienst bei vermutetem kardiogenen Lungenödem. Notfall Rettungsmed 12:607–612

    Article  Google Scholar 

  12. Keenan SP, Sinuff T, Cook DJ et al (2003) Which patients with acute exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease benefit from noninvasive positive-pressure ventilation? A systematic review of the literature. Ann Intern Med 138:861–870

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Kumle B, Haisch G, Suttner SW et al (2003) Umfrage zum Stellenwert der non-invasiven Ventilation auf Deutschen Intensivstationen. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 38:32–37

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Lightowler JV, Wedzicha JA, Elliott MW, Ram FS (2003) Non-invasive positive pressure ventilation to treat respiratory failure resulting from exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease: Cochrane systematic review and meta-analysis. BMJ 326:185

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  15. Nava S, Navalesi P, Conti G (2006) Time of non-invasive ventilation. Intensive Care Med 32:361–370

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Peter JV, Moran JL, Phillips-Hughes J et al (2002) Noninvasive ventilation in acute respiratory failure-a meta-analysis update. Crit Care Med 30:555–562

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Plaisance P, Pirracchio R, Berton C et al (2007) A randomized study of out-of-hospital continuous positive airway pressure for acute cardiogenic pulmonary oedema: physiological and clinical effects. Eur Heart J 28:2895–2901

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Plant PK, Owen JL, Elliott MW (2000) Early use of non-invasive ventilation for acute exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease on general respiratory wards: a multicenter randomised controlled trial. Lancet 355:1931–1935

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Prause G, Hetz H, Doppler R (1998) Die präklinische Blutgasanalyse, Teil 1: Der Stellenwert der präklinischen Blutgasanalyse. Anaesthesist 47:400–405

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Prause G, Kaltenböck F, Doppler R (1998) Die präklinische Blutgasanalyse, Teil 2: Erfahrungen mit 3 Blutgasanalysegeräten im Notarztdienst. Anaesthesist 47:490–495

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Roessler M, Heller G (2008) Die nicht invasive Beatmung in der Notfallmedizin – pro und contra. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 4:264–268

    Article  Google Scholar 

  22. Roessler M, Kill C (2010) Nicht invasive Beatmung in der präklinischen Notfallmedizin. Notfallmedizin up2date 297–313

    Google Scholar 

  23. Roessler MS, Schmid DS, Michels P et al (2012) Early out-of-hospital non-invasive ventilation is superior to standard medical treatment in patients with acute respiratory failure: a pilot study. Emerg Med J 29:409–414

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Schmidbauer W, Ahlers O, Spies C et al (2012) Early prehospital use of non-invasive ventilation improves acute respiratory failure in acute exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease. Emerg Med J 28:626–627

    Article  Google Scholar 

  25. Schönhofer B, Kuhlen R, Neumann P et al (2008) Nicht invasive Beatmung bei akuter respiratorischer Insuffizienz. Dtsch Arztebl 105:424–433

    Google Scholar 

  26. Timmermann A, Byhahn C, Wenzel V et al (2012) Handlungsempfehlung für das präklinische Atemwegsmanagement für Notärzte und Rettungsdienstpersonal. Anaesth Intensivmed 5:294–308

    Google Scholar 

  27. Tsai CL, Lee WY, Delclos GL et al (2013) Comparative effectiveness of noninvasive ventilation vs invasive mechanical ventilation in chronic obstructive pulmonary disease patients with acute respiratory failure. J Hosp Med 8:165–172

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Vital FM, Ladeira MT, Atallah AN (2013) Non-invasive positive pressure ventilation (CPAP or bilevel NPPV) for cardiogenic pulmonary oedema. Cochrane Database Syst Rev 5:CD005351

    PubMed  Google Scholar 

  29. Vogelmeier C, Buhl R, Criée CP et al (2007) Leitlinie der Deutschen Atemwegsliga und der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin zur Diagnostik und Therapie von Patienten mit chronisch obstruktiver Bronchitis und Lungenemphysem 2007. Pneumologie 61:e1–e40

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Weitz G, Struck J, Zonak A et al (2007) Prehospital noninvasive pressure support ventilation for acute cardiogenic pulmonary edema. Eur J Emerg Med 14:276–279

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Die Autoren bedanken sich bei allen Teilnehmern für ihre Mithilfe.

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Interessenkonflikt. T. Sellmann, C. Conty, T. Treschan, D. Kindgen-Milles geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Sellmann, T., Conty, C., Treschan, T. et al. Prähospitale nichtinvasive Ventilation in der Bundesrepublik Deutschland. Anaesthesist 63, 217–224 (2014). https://doi.org/10.1007/s00101-014-2300-4

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